Tíz résztvevõbõl kilenc újra borszerdázna!
A Borszerda eseményen összesen 437 étterem és borszaküzlet vett részt 2009. április 29-én: 142 budapesti, 295 vidéki résztvevõje volt az akciónak. Az eseményhez országszerte 377 étterem és 60 borszaküzlet csatlakozott. A turisztikai régiók tekintetében a Budapest–Közép-Dunavidék szerepelt a legjobban, amely az összes résztvevõ 44 százalékát adta, míg a legenyhébb érdeklõdés Észak-Alföldön mutatkozott, 5 százalékát adva az összes csatlakozónak.
Turisztikai régió A csatlakozók aránya az összes résztvevõhöz viszonyítva
Budapest–Közép-Dunavidék 44 százalék
Nyugat-Dunántúl 13 százalék
Észak-Magyarország 10 százalék
Dél-Alföld 8 százalék
Balaton és a Közép-Dunántúl 7 százalék
Dél-Dunántúl 6 százalék
Észak-Alföld 5 százalék
Ez idáig a Borszerdán részt vevõ éttermek és borszaküzletek mintegy fele válaszolt a Magyar Bormarketing Kht. és a Magyar Turizmus Zrt. kérdõívére az eseménnyel kapcsolatban. A válaszokból kiderül, hogy a csatlakozó éttermek 40 százaléka korábban nem vett részt hasonló jellegû eseményen, így a Torkos Csütörtök akcióban sem.
A válaszadók több mint negyede gondolta úgy, hogy a vendéglátóhelyét, illetve üzletét felkeresõk száma április 29-én „jóval kedvezõbben” vagy „kedvezõbben” alakult, mint egy átlagos április végi napon. A válaszadók negyede a bevétel növekedésérõl számolt be, míg 60 százalékuk szerint a bevétel tekintetében nem mutatható ki szignifikáns eltérés – annak ellenére, hogy Borszerdán minden magyar borból és pezsgõbõl féláron lehetett rendelni, és a fõétel mellé ajándék pohárral járt a ház borából.
Jakabbfy László, aki elnyerte az év vendéglõse címet is, a Borszerdára idõzítve nyitotta meg új éttermét Tatán. A séf szerint étel bor nélkül nincs meg. „Fontosnak tartom, hogy mindenkinek elérhetõ áron kínálják a magyar bort” – mondta Jakabbfy László.
Telt ház miatt csak a válaszadók elenyészõ kisebbségénél, 2,5 százalékánál kellett vendéget visszautasítani. A megkérdezettek 20 százaléka úgy vélte, forgalma várhatóan növekszik a Borszerdát követõ napokban, 40 százalékuk szerint pedig az akció hatására bõvülni fog vendégkörük. „Nagy sikernek tekintjük, hogy a válaszadók 90 százaléka szívesen venne részt máskor is hasonló akcióban” – mondta Szabó Borbála, a Magyar Bormarketing Kht. belföldi programigazgatója.
A Magyar Bormarketing Kht. idén elõször rendezte meg a Borszerda programot, amely a Nemzeti Bormarketing Program keretében valósult meg. További siker volt a példátlan nagykereskedõi összefogás: a legnagyobb bornagykereskedõ cégek is csatlakoztak az április 29-i akcióhoz, és kedvezményt biztosítottak az eseményben részt vevõ vendéglátóhelyek számára. A hat legnagyobb magyar bor-nagykereskedelemmel foglalkozó cég, a Bortársaság, a CorVinum Zrt., az In Vino Veritas Borkereskedés, a Monarchia Matt International, a Raiker Kft. és a Zwack Izabella Borválogatás korábban egyetlen akció mellett sem állt ki közösen. A Borszerdához a METRO áruházlánc is csatlakozott, és a WSET (Wine and Spirit Education Trust) Nemzetközi Borakadémia Kft. is elkötelezte magát az akció mellett, szakmai támogatást nyújtva az esemény elõkészítésében. A Borszerda kommunikációs partnere az esemény szervezésében a Magyar Turizmus Zrt. volt.