Parlamenti albizottság elõtt a magyar borok termékleírása
A 2009. augusztus elsejétõl hatályos, a borok eredetmegjelölésére és földrajzi jelzésére vonatkozó új európai uniós szabályok szerint az EU eltörölte a meghatározott termõhelyrõl származó minõségi bor, a földrajzi jelzéssel ellátott tájbor és a szûk értelemben vett asztali bor fogalmát. A jövõbeni borbesorolások központi eleme a földrajzi eredet, a termõhely, az EU-borjogban is védett „földrajzi eredet megjelölés” lesz. A magyar borok neve nem fog megváltozni, a palackok címkéin az új rendszernek megfelelõ kiegészítõ információk azonban helyet kapnak.
A termékleírások elkészítésének országos szintû koordinációját az Agrármarketing Centrum pályázatán nyertes Nemzeti Borakadémia Kft. végezte a 22 magyarországi borvidékkel együttmûködve. A projekt adminisztratív és szakmai zárása már korábban megtörtént, a „Közösségi bormarketinget megalapozó termékleírások elkészítésének koordinálása” címû projekt tapasztalatairól „Szakmai Összefoglalót” készített a cég, amely nyilvános. A termékleírásokat 2011 végéig kell benyújtani az Európai Bizottsághoz.
Kiss Eliza, a kft. ügyvezetõje az MTI-nek elmondta: a borokat elsõsorban annak alapján sorolják rendszerbe, hogy a termõhely milyen hatással van az adott borra, a bor karaktere mennyire magyarázható, vagy éppen nem magyarázható a termõhely sajátosságaival. Bár 22 magyarországi borvidék van, 34 termékleírás készült el. Vannak ugyanis olyan egységek, például Tokaj, Somló, ahol más típusú borkarakterek vannak, így más típusú besorolást igényelnek. Abból kell kiindulni, hogy mennyire kötõdik a termõhelyhez a bor karaktere. Ha megnézünk egy somlói bort, akkor a Somló-hegység maga, a kõzet, az éghajlati viszonyok más karaktert fognak adni, mint például egy alföldi löszös talajon megtermelt bor – mutatott rá.
„Bár a projekt lezárult, a cég továbbra is a magyar borokért szeretne dolgozni” – hangsúlyozta Kiss Eliza. A Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium (KIM) háttérintézményének, a Balassi Intézetnek húsz országban van kulturális intézménye, ezekben az országokban szeretnék a magyar borokat a helyi adottságokra adaptálva népszerûsíteni. „A bor, mint kultúrtermék; a bor, mint a kultúra értékhordozója, ez a profil” – mondta. Már van két élõ együttmûködésük, a stuttgarti és a bécsi, ezek keretében egész napos borbemutatót tart, illetve mini borkurzusokat szervez a cég.
Szeretnék tapasztalataikat az oktatás és jogi-eredetvédelmi szakkönyvírás terén is kamatoztatni, ezzel is hozzájárulva a hazai bor sikeréhez, elismertségéhez, illetve az új termékkategóriákra vonatkozóan szeretnének egy új típusú oktatást felépíteni.
Forrás:
Turizmus Online
http://www.turizmusonline.hu