Virágzó borpiac, nyitott fogyasztók – lendület a magyar borexportnak Kínában és Hong Kongban
A vásár 934 egyéni kiállítóval és megközelítõleg 40.000 látogatóval 40%-os növekedést ért el, és ezzel minden korábbi rekordot megdöntött, ami jól mutatja a távol-keleti borkereskedelem virágzó helyzetét. Az elõzõ évhez képest a szárazföldi Kínából érkezõ látogatók száma 86%-kal haladta meg az elõzõ évit, ami Hong Kong kiemelt szerepét is jelzi a térség borkereskedelmében.
A közösségi stand mellett, a közös „Wines of Hungary” arculat alatt jelent meg a magyar csúcsborokat importáló Wiseville International Ltd is, így a nemzeti standon összesen 38 termelõ több mint 100 féle bora volt kóstolható. A magyar borok iránt kiemelkedõ érdeklõdés volt tapasztalható a szomszédos spanyol és portugál nemzeti standokkal összehasonlítva is. A háromnapos rendezvény során a hazai kiállítók gyakorlatilag megállás nélkül kóstoltatták boraikat és ismertették a hazai borvidékek és jellegzetes fajták sajátosságait.
A kiállítás ideje alatt hazánk két alkalommal kapott lehetõséget vezetett kóstoló megtartására, melynek moderálására a HITA Gál Helgát, a Külügyminisztérium bor és gasztronómiai tanácsadóját (EU elnökségi sommelier-t) kérte fel. A magyarországi borrégiókat átölelõ kóstolón a résztvevõ vállalatok képviselõi mellett Heimann Zoltán, Takler András és Konyári János borászok személyesen mutatták be boraikat.
A Hong Kong-i magyar megjelenés záróeseménye a patinás ChinaClub-ban megrendezett borvacsora volt, melyen a kantoni konyha kilenc hagyományos fogásához párosított magyar borokat kóstolhattak a meghívott vendégek, köztük a helyi vezetõ szaklapok fõszerkesztõi, újságírói, a Hong Kong-i kormány és a külföldi diplomáciai testületek prominens képviselõi, valamint a fõszervezõ importõrcég ügyfelei.
A kiállítás sikerének és a várható üzleti eredmények tükrében elmondható, hogy Hong Kong továbbra is Ázsia egyik legfontosabb borkereskedelmi igazodási pontja és központja, mely státuszát a borokra kiszabott importvámok 2008. évi teljes eltörlésével többszörösen megerõsítette, így a magyar borok külpiaci promóciójának is egyik kiemelt célpontja marad a távol-keleti térségben. A Hong Kongba irányuló magyar borexport értéke az elmúlt két évben 220% növekedést ért el, míg a szárazföldi Kínába irányuló kivitel az elmúlt három évben évente 300%-ot nõtt. A két relációba irányuló magyar borexport immáron néhány hagyományosabbnak mondható európai exportpiacunkat is meghaladja, ellensúlyozva ezzel a válság okozta európai értékesítési nehézségeket.