Érdemes jó bort vinni a fesztiválokra is

Egy zenei fesztivál italkínálatában talán nem a minõségi borra gondol elõször az ember, ráadásul a mûanyag poharak sem tartoznak éppen a kifinomult borfogyasztás kellékei közé. Meglepõ módon azonban nemcsak hogy nem zárhatjuk ki a jófajta borok jelenlétét egy-egy ilyen eseményen, de úgy tûnik, egyre inkább igény van a minõségre.

Érdemes jó bort vinni a fesztiválokra – állítja Elek Márton, a Borháló Borkereskedés stratégiai igazgatója. A franchise-rendszerben mûködõ társaság tavaly nyerte el elõször a lehetõséget, hogy bort szállítson a Sziget Kft. fesztiváljaira. Idén – és a következõ két évben – is õk biztosítják a borválasztékot a Sziget, a VOLT, a Balaton Sound, a B.my.Lake és a Strand Fesztiválon.

Elek Márton elmondta: tavaly az elõzõ évhez képest 30 százalékkal nõtt a borfogyasztás a fenti fesztiválokon, idén hasonló bõvülést szeretnének elérni. A stratégiai igazgató a minõség, a szolgáltatások és a választék javulásával magyarázza a növekvõ borfogyasztást.

De mit vár el egy szakértõ egy jó minõségû fesztiválbortól? – Ha fehérborról beszélünk, az legyen könnyû, gyümölcsös és frissítõ, egy fesztiválon ezek a fõ szempontok – sorolja Rob Smyth borszakújságíró.

A Borháló beszerzési igazgatója, Kathona Krisztián fõ szempontja pedig az volt, hogy a minõségen nem lehet spórolni. – A fehér legyen karakteres, üde, de kellõen savas, fröccsbe való, a rozé legyen gyümölcsös, de nem tolakodó – fogalmaz Kathona. A minõség mellett a Szigethez hasonló volumenû rendezvények esetében a mennyiség is fontos. – Álljon rendelkezésre belõlük több tízezer liter, tartsák mindig frissen és hidegen, és bármikor le lehessen tölteni belõlük akár tízezer litert is – teszi hozzá Kathona, aki a fenti kritériumok alapján vágott neki idén, hogy a nyolcvan partnerpincészetben megtalálja, melyik a legalkalmasabb rá, hogy szortimentjével képviselje az országot a Sziget Kft. rendezvényein.

A választás végül a dél-balatoni Kristinus Borbirtok boraira esett, idén a teljes fesztiválszortimentet tõlük szállítja a Borháló. – Boraik, amellett, hogy kielégítik a speciális fesztiváligényeket, kifejezetten alkalmasak arra, hogy bemutassák a magyar borászkodás hagyományos és modern értékeit a Sziget leginkább külföldi fiatalokból álló vendégkörében – mondja Kathona.

A fesztiválokon jellemzõen a fehérbor és a rozé a népszerû, így van ez a Sziget rendezvényeinek esetében is. Az öt fesztiválon tavaly összesen több mint 40 ezer liter bor fogyott, ennek a fele kimért, fele palackos kiszerelésû volt. Az összes fogyasztás valamivel több mint felét tette ki a rozé, 45 százalékot a fehérbor, és mintegy 1500 liter vöröset is megittak a fesztiválozók. Érdekesség, hogy bár a vörösborok ezeken a nyári fesztiválokon csak kisebb súllyal vannak jelen, tavaly ebben a kategóriában mutatkozott messze a legnagyobb növekedés. Ez a Borháló szerint az idõjárás mellett annak is köszönhetõ, hogy a fesztiválozók körében nõtt a borértõk, illetve a kalandkeresõ, bort kóstolgató, minõséget preferáló külföldiek aránya. A legnagyobb kihívás megfelelõ vörösbort találni egy fesztiválra. Idén ez is úgy sikerült, hogy kellemes meglepetést okozzanak a fogyasztóknak.

– Minden bor csak a megfelelõ hõmérsékleten élvezhetõ igazán, egy nyári fesztiválon fontos feladat ennek a biztosítása – hívja fel a figyelmet Smyth, hozzátéve, hogy természetesen a különbözõ borok különbözõ fogyasztási hõmérsékletet kívánnak meg. Ennek elérésére ma már létezik a megfelelõ technológia, a Borháló például átfolyó rendszerû hûtõ-csapoló berendezéseket is biztosít a viszonteladóknak. – Ez egyszeri, nem kis összegû befektetés, de megéri, mert így tudjuk garantálni az állandó megfelelõ fogyasztási hõmérsékletet. A borokat a szokásosnál nagyobb kiszerelésben naponta szállítja cégünk, így érhetõ el a frissesség és a tökéletes hõmérséklet.

Bár a fesztiválokon jellemzõ mûanyag poharak és a minõségi bor elsõ hallásra talán furcsa párosítás, az ilyen rendezvényeken érvényes elõírások szerint biztonsági okokból nem is lehet üvegpohárban értékesíteni az italokat. A fõ szempont pedig itt úgyis az, hogy milyen bort iszunk, nem pedig az, hogy mibõl – mondja Elek Márton.

Ha nyár és fesztivál, akkor természetesen a fröccs sem maradhat el. Bár még ma is úgy gondolják néhányan, hogy fröccsöt a gyengébb, rosszabb minõségû borokból érdemes készíteni, mert a jót „kár felvizezni”, ez már messze nem így van. A fröccsfogyasztásnak is saját kultúrája lett.

– A buborék nem arra való, hogy elfedje a gyenge borok hibáit, hanem arra, hogy kiemelje az illatokat, hangsúlyozza a gyümölcsösséget – állítja a Borháló szakértõgárdája. Tavaly ráadásul egy új fogalmat is megismertettek a fesztiválozókkal, a bor- és fröccskoktélok hamar kedveltté váltak a vásárlók körében.

Bormarketing szempontjából sem elhanyagolható egy-egy feszivál szerepe, ahol a külföldi vendégek elõször találkoznak magyar borokkal. Legfontosabbnak azonban a borkereskedés stratégiai igazgatója mégis azt tartja, hogy ezeket fogyasztva a külföldi fesztiválozók is jó emlékekkel térnek haza. – Emlékezni fognak arra, hogy a magyar bor jó. Ennél több nem is kell – vélekedik Elek Márton.

Forrás:
Világgazdaság
http://www.vg.hu