Bemutatkoztak 2018 fesztiválborai
Az öt nagy nyári Sziget-fesztivál – a Volt, a Balaton Sound, a Sziget, a B.my.Lake és a Strand Fesztivál – rendezvényein a vendéglátó egységek kizárólagos borbeszállítója 2018-ban is a Borháló Borkereskedés.
„A Borháló szokás szerint arra törekedett, hogy egyedi karakterû, tisztán és fröccsben is élvezetes, fiatalos, a hazai hagyományoknak és a nemzetközi ízlésnek egyaránt megfelelõ fesztiválborokat hozzon létre. Idén a Mátrai borvidék feltörekvõ pincészetére, a Dubicz Borászat és Szõlõbirtokra esett a választásunk, velük építettünk ki együttmûködést. – mondja Kathona Krisztián, a Borháló beszerzési igazgatója. – Ez a partnerség ráadásul nagyon szoros, túlmegy a szokványos pincészet–kereskedõ kapcsolaton, hiszen egyesítettük szakértelmünket, és közösen alkottuk meg a Sziget alapborait, illetve együtt válogattuk ki a rendezvényeken kínált palackos szortimentet” – hívja fel a figyelmet Kathona.
A Borhálónak az elmúlt két év szigetes tapasztalatai mellett a cég által szervezett évi mintegy ezer borkóstoló visszajelzései, valamint az országos bolthálózatból és a vendéglátós (HORECA) partnerektõl érkezõ információk is segítenek a vásárlói igények letapogatásában. E tapasztalatokból kiindulva Kathona Krisztián és a Dubicz birtokigazgatója, Krizsai József közösen alkotta meg az idei Sziget-fesztiválok csapra szánt borait. A fehér alapbor „Sziget White 2017 – for the cool ones”, a rozé „Sziget Rosé 2017 – for the ones in love” fantázianéven kerül forgalomba.
„A fesztiválboroknak üdének, karakteresnek, fiatalosnak kell lenniük, akkor igazán jók, ha mindenki talál bennük valami szerethetõt – avat be a részletekbe Dunai Bernadett, a borászat társtulajdonosa. – A Mátrai borvidéket képviselõ Dubicz márkaneve nagyon jól cseng a szakmát jobban ismerõ borrajongók számára; a számos hazai és nemzetközi elismerés bátorított minket arra, hogy egy olyan heterogén közönség elé lépjünk, amely a minõség kérdésében egységesen magas szintet vár el.”
Az idei fehér alapbor gerincét egy „jó adag határozottság”, vagyis kétötöd rész sauvignon blanc adja. A fürtök egy részét nagyon korán szüretelték, innen származnak a citrusos, zöldalmás, vágott füves aromák, élénk savak. A fajtából a második tételt a szüreti idõszak közepén szedték: ez érettebb gyümölcsösséget kölcsönöz a bornak. A maradék háromötöd részt három fajta adja egyforma arányban: a chardonnay kissé vajas, gömbölyded teste „csábos mosollyal” hívogat, a pinot blanc „egy csokor virágot” dob a cuvée-be, s hogy a végeredmény ne maradjon túl szikár, készítõi „egy kis parfümmel” – muscat ottonellel – is meghintették. A Sziget White alkoholtartalma 12,5 százalék.
A rozéfröccsök az eladott mennyiséget tekintve az utóbbi években nemcsak felzárkóztak a fehér fröccsféleségek mellé, hanem le is körözték õket. Az alkotók a Sziget Rosé esetében is intenzív, illatos alapborra törekedtek, amit derekas savak támasztanak meg ebben a 12 százalékos alkoholtartalmú fesztiválborban. A piros bogyós gyümölcsök a háromötöd rész pinot noirból származnak, a savak és a teltebb szín felelõse a kétötöd rész kékfrankos.
A két alapbort hûtve, oxigéntõl elzárva, acéltartályokban tárolják a pincészetben. Annak érdekében, hogy a gyors kiszolgálást biztosító csapológépekbõl mindig hibátlan, üde, zamatos nedû kerüljön a fesztiválozók poharába, a Borháló a rendezvények ideje alatt 10 literes bag-in-box, vagyis zsákos-dobozos kiszerelésben frissen letöltve, rugalmasan szállítja az alapborokat a helyszínekre.
A Sziget vég nélküli buli, de akadnak meghitt pillanatok, kiadós beszélgetések is, amikhez jobban illik „valami komolyabb”. A rendezvények vörös alapbora egy gyümölcsös, barrique-jegyeket mutató 2016-os cabernet franc-kékfrankos házasítás, ami 0,75 literes normál palackban lesz kapható „Sziget Red 2017 – for the hot-blooded” néven.
„Gondoltunk azokra a fiatal szigetlátogatókra is, akik most jönnek elõször Magyarországra, és ez az elsõ találkozásuk a magyar borokkal – magyarázza Kathona Krisztián. – A Dubicz Borászat minõségi palackos szortimentje („1014 Irsai Olivér 2017”, „1014 Sauvignon Blanc 2017” és „1014 Chardonnay 2016”) biztosan utat talál majd a nemzetközi közönséghez, ízelítõt adva a magyar borkészítés legszebb hagyományaiból.”
A Borháló a 2018-as nyári szezonban nem csupán a Sziget-fesztiválokon mûködik közre: a kereskedést vendéglátóhelyek és további rendezvények választották beszállító partnernek. Ezek közül kiemelkedik az EFOTT, vagyis az Egyetemisták és Fõiskolások Országos Turisztikai Találkozója, ami július 10-én kezdõdik Velencén.