2017. szeptember 25. Eufrozina

hírek

Huszonhatodszor nyitja meg kapuit a Budapest Borfesztivál

Mádi Kör Éves Bemutató

Idén is átadták a tokaj-hegyaljai Polgármesterek Borát

Pécsen zárult a Bor roadshow

Kiemelkedő lehet az idei évjárat Villányban

Program indul a magyar borok hitelességének erősítésére

DIVINO+ANJUNA=SUMMERWINE

Villányi Rozé Fesztivál

Muscats du Monde 2017: magyar aranyérem és Top 10 helyezés a világ legrangosabb muskotály borversenyén

Paradigmaváltás a bormarketingben

szavazás

Az olaszrizling külföldiül legyen...

Oris

Nemes

Mandola

szavazok

2017-03-10

Hova kerül 11 millió palack magyar bor?

Már nem ciki áruházban vagy diszkontláncoknál bort venni. A kínálat dinamikusan fejlődik, sőt, mostanra elértünk oda, hogy egyre több magyar tétel jut el külföldre – gondolta volna, hogy az egyik nagy exportőrünk a Lidl?

Idén negyedik alkalommal várta 11 ország borbeszerzőit a Lidl Wine Expo Budapesten. A külföldi Lild üzletekben 2500 magyar termék érhető el. A Lidl borprogramjának célkitűzése, hogy minél népszerűbbé tegye a külföldi üzletekben a magyar termékeket, így a bort is, ezzel a hazai beszállítókat támogatva.

Milliókról beszélünk

Az első borexpóra, 2013-ban négy országot sikerült Magyarországra hozni, akik 800 ezer palack magyar bort rendeltek. Három évvel később, 2016-ban a cég borexportja elérte a 3 milliárdos forgalmat, ami 6,1 millió palack eladását jelentette. Ezzel 10 ország 5000 Lidl üzletének polcain elérhetőek a magyar borok. A külföldi partnerek elégedettek a bor minőségével, árával, valamint a szállítás biztonságával, folyamatosságával is. Fontos szempont tehát, hogy a minőség mellett a kapacitás is meglegyen.

Polcaikon időszakosan több mint száz, családi pincészet borait találjuk. Nepp Zoltán, a Lidl Magyarország beszerzési igazgatója elmondta, hogy a bolthálózatunkban nincs polcpénz, azaz a borbeszállítók nem fizetnek azért, hogy termékeik felkerüljenek”.

Idén 1000-féle bort hoztak be a pincészetek, ebből 800-at választottak ki borszakértőik. A szűrőn fennakadt 200 bor nem éri el a meghatározott színvonalat, így azt sem itthon, sem külföldön nem kerül a polcokra.

„A kiesett borok nem tudják azt a minőséget, azt a karakterisztikát biztosítani, amit mi elvárunk. Ha ezek a borok kikerülnének a kiállítás asztalára, a rendezvény hitele sérülne" – mondta Nepp.

Mire figyelnek?

A beküldött minták alapján a kiválasztásnál alapvető, hogy hibátlan minőségű legyen a bor, illetve ár-érték arányban is megfeleljen a vásárlók elvárásainak. A régióban nagyon jó hírneve van a magyar bornak; lengyel, cseh, szlovák, szlovén, horvát, román, bolgár és szerb részről is eljött Budapestre a borbeszerző.

"Magyarország számára most kiemelten fontos, hogy Nyugat-Európába is jó hírét vigyük a magyar bornak."

Elsőként a britek látogatták meg a borexpót, és rendeltek is magyar bort, ők azóta is folyamatosan vásárolnak. A magyar bor megjelent a német piacon, idén eljöttek a németek is.

„A Lidlben a szelekció először minőségi oldalról indul el,

a korábbi évek tapasztalata alapján nagyjából már van egy elképzelésünk arról, hogy milyen igényei vannak a vásárlóinknak, mind itthon, mind külföldön.

Ez már a negyedik borexpónk, így a külföldi kollégák visszajelzése alapján már hozzávetőleg tudjuk, hogy mit keresnek például Lengyelországban vagy Nagy-Britanniában. A szortimentben vannak olyan tételek, amit a magyar vásárlók nem keresnek, de a britek igen. Ilyenkor kiemelten meg is mutatjuk nekik, hogy ez kifejezetten az ő ízlésüknek, vásárlóiknak megfelelő bor."

Még mindig az aszú a legismertebb

A legnagyobb mennyiségben tavaly a külföldi Lidl boltok polcára az aszú került. Még mindig ez az a borfajta, amit nem kell különösen bemutatni külföldön.

Aszú, furmint – a tokaji felirat külföldön is biztosíték, hogy jó bort visz haza a vevő.

De már több ország is elkezdett nyitni a többi magyar borvidék irányába.

„Elsősorban az adott borvidék neve, rangja az, ami mérvadó, másodsorban az egyes borok ár-érték aránya. Ez alapján választanak a külföldiek. A két ország közti névhasználattal kapcsolatos csatározás ellenére a szlovákoknál nagyon erős piaca van a magyar tokajinak. A brit piacon szintén erős a tokaji jelenléte, sokkal többet lehet eladni a többi nyugat-európai országhoz képest" – mesélte a szakember.

Több mint a fele külföldre megy

Összesen 11 millió palack magyar bort szereznek be évente, ebből 6,1 milliót külföldi üzleteikben értékesítenek, a többi a hazai boltokba kerül. A külföldi üzletekben a lekötött mennyiségek adott bor esetében a 2 ezer palacktól kezdve a 100 ezres tételekig mennek.

„A külföldi országok közvetlen a borászattól rendelnek, mi ebben a katalizátor szerepét játsszuk, tehát mi készítünk elő a háttérben mindent ahhoz, hogy az adott külföldi leányvállalat és az adott borászat között minden zökkenőmentesen menjen."

A borok ára – csakúgy, mint a saját márkás termékeké – országonként változó. Az 500 forintostól kezdve a 10 ezer forintos borokig találunk palackokat. Külföldre ebből is, abból is van rendelés.

„A rendelés mindig attól függ, hogy az adott ország üzlethálózatának mi a célja a borral; milyen időszakban kívánja értékesíteni, milyen egyéb termékek mellé kínálja. Más árkategóriát rendelnek nyári időszakban, mint az ünnepek, mondjuk karácsony előtt. Mi ezt igyekszünk lefedni a felkínált borok spektrumával, hogy lehetőség szerint minden igényhez megtalálják a beszerzők a borokat. A cél, hogy ne csak aszúkat rendeljenek, hanem könnyed, nyári rozékat, fehérborokat, jó minőségű magyar vörösborokat – utóbbinál az európai színtéren nagyon nagy a konkurencia, itt különösen fontos, hogy ár-érték arányban tudjunk megfelelő minőséget letenni az asztalra, amelyek fel tudják venni a versenyt egy spanyol, francia vagy olasz vörösborral. Fehérben sokkal egyedibbek vagyunk, mint vörösben."

A magyar polcokon a borok háromnegyede magyar, a külföldieket csak „mutatóba" hozzák. „A vásárlók megbíznak azokban a borokban, amelyeket a polcainkon találnak. Azt gondolom, hogy a vásárlóink jelentős részének le tudjuk fedni a borigényeit."

Jó úton a magyar borexport

Dr. Szabó László külgazdasági miniszterhelyettes a megnyitón dicsérte a Lidl kezdeményezését és dinamikus fejlődését. Úgy gondolja, hogy az üzletlánc jól fókuszált, tiszta stratégiát követ, amely jót tesz a magyar gazdaságnak, ami alapvetően exportfüggő. Kiemelte, hogy nagyon fontos, hogy ne csupán mennyiséget, hanem minőségit is exportáljunk. Egyrészt ez lehetőséget ad arra, hogy megismertessük a világgal a magyar értékeket, és ezzel biztosabbá tehetjük a magyar munkahelyeket.

Forrás: ORIGO

Hozzászólások a hírhez:

Nem vagy bejelentkezve, ha te is hozzá akarsz szólni, akkor kérlek jelentkezz be!

belépés

e-mail:

jelszó

regisztráció

belépés

keresés

hol?

mit?

keresés

e-mail a szerkesztőknek

Borászat.hu - A Borászat első oldala

2002-2017

Powered by DomainNet - Készítette: Báhidszki Márton Desing: Soltész Mátyás