Vége a közös bormarketingnek?
„Mivel nem különítettek el forrásokat a mûködésre, most mindenki azon gondolkodik, hogyan lehet fenntartani a céget” – magyarázta a HVG-nek Karakas János, korábbi MSZP-s országgyûlési képviselõ, az agrártárca borügyekben illetékes miniszteri tanácsadója. A szakmai szervezetek által 2005-ben alapított Magyar Bormarketing Nonprofit Kft. múlt szerdai taggyûlése után nyilvánvalóvá vált ugyanis, hogy a cég elementáris bajban van: dolgozóinak háromhavi bérrel tartozik, és 11 millió forintos kintlévõséget halmozott fel. Karakas szerint jelenleg az Igazságügyi és Rendészeti, az Önkormányzati, valamint a Földmûvelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium (FVM) közötti egyeztetésen múlik, hogy a kht-ként létrehozott, idén júliusban kft-vé alakított Bormarketing a jelenlegi formájában folytathatja-e a munkáját. A cég közleménye szerint a december 16-án megtartandó újabb taggyûlés ennek fényében dönt majd a felszámolásról, illetve a további mûködésrõl.
Az agrártárca 2006 elején egyezett meg a borászati szakmai szervezetekkel, hogy a literenként 8 forintos jövedéki adó megszûnése után az ugyanekkora mértékû forgalomba hozatali járulék 60 százalékát – az FVM tulajdonában lévõ Agrármarketing Centrum Kht.-n keresztül – a Bormarketing kapja meg az ágazat piacainak erõsítésére. (Az átlagosan évi 1,2 milliárd forintra taksált összeg fennmaradó 40 százaléka a minõség-ellenõrzést szolgálja.) A Hegyközségek Nemzeti Tanácsa, a Magyar Szõlõ- és Bortermelõk Szövetsége, a Magyar Borakadémia és a Pannon Bormíves Céh 20-20 százalékos, valamint további kilenc kisebb szakmai szervezet együttesen szintén 20 százalékos tulajdonrészével alapított Bormarketing Kft. finanszírozásáról 2007 nyarán a bortörvény alapján született miniszteri rendelet gondoskodott. Ám ez a mûködésre nem határozott meg konkrét összeget, csupán azt, hogy a büdzsé nem lehet több az éves marketingkeret – szakmai elõkészítésre és koordinációra fordítható – 5 százalékánál (1,2 milliárdos járulékbevétel esetén 36 millió forintnál). A kft ellehetetlenüléséhez az vezetett, hogy az idei évtõl ezt az összeget, közelebbrõl meg nem magyarázott ok miatt, közbeszerzési eljárás keretében kellett volna a cégnek megpályáznia – csakhogy a HVG információi szerint az FVM ilyet nem írt ki. A tulajdonosok pedig a hatfõs szervezet mûködtetése érdekében nem akartak a zsebükbe nyúlni, arra hivatkozva, hogy a céget a járulékbefizetésekbõl kell eltartani.
„A 2007-rõl és 2008-ról áthozott járulékbevételekkel együtt bruttó 1,5 milliárd forint folyt be az FVM bormarketingszámlájára” – mondta a HVG-nek Nemes Richárd, a Bormarketing Kft. három évvel ezelõtt kinevezett, idén leköszönõ ügyvezetõje. Tavaly alig 40 millió forintot költöttek el képzésre, borfesztiválok támogatására, illetve az idei kampányok pályázatait megalapozó reprezentatív piackutatásra. Az idén már 402 millió forintot szántak a belföldi és 172,5 milliót a külhoni népszerûsítésre, míg a borrégiók 385 milliót pályáztak meg, elsõsorban rendezvényekre. A borászati szakma és az agrártárca közötti megállapodás értelmében országos és külhoni promóciós hadjáratokra a marketingbüdzsé 60 százalékát lehetett fordítani, a fennmaradó részre a borvidékek pályázhattak. A kiíró minden esetben az Agrármarketing Centrum volt, az ajánlatokat a hétfõs Bormarketing Bizottság bírálta el, amelybe az agrártárca is delegált egy tagot. Az utalásokat és az ellenõrzést szintén az Agrármarketing Centrum végezte. A HVG információi szerint a kifizetések olykor fél évet is késtek.
„A közösségi kampányok hatása legfeljebb jövõre lesz mérhetõ” – mondja Nemes. Az összesen 235 millióba kerülõ akciók – a vendéglátóhelyi fogyasztásra koncentráló Borszerda, a hazai borvidékeket bemutató Borturizmus online, a sörfogyasztás alternatíváját kínáló Fröccskultúra és a Magyar bor mindenkor – mellett a leginkább vitatott esemény a külhoni borpiacokat megismertetõ, kóstolókkal megspékelt tanfolyam volt. Ezen a 3 millió forintos költségvetésû magyarországi rendezvényen 170 hazai szakember vett részt, míg „az osztrák mezõgazdasági kamarák által alapított Österreich Wein Marketing GmbH nyolcszáz tanfolyamát tavaly 18 ezren látogatták, ezek közül közel százon a konkurens országok borai és stratégiái kerültek terítékre” – mondja Rigler Zsolt, a Sopronban e héten bormarketing-konferenciát szervezõ Bormarketing Mûhely Kft. ügyvezetõje. Pedig a konkurencia ismerete legalább olyan fontos, mint a hazai piac feltérképezése. Ennek jegyében a lapunk megjelenésével egy idõben kezdõdõ, háromnapos soproni ankét elõadói között a mára az angliai polcokról a spanyol, olasz és francia butellákat is kiszorító chilei nedûk imázsát megalapozó Michael Cox is szerepel, aki szerint az újvilági borok térhódításának sikere a megbízható és állandó minõségen túl egyértelmûen a marketing-nyomulásnak köszönhetõ.
Forrás:
hvg.hu
http://www.hvg.hu