Válasz a prágai borbemutatóval kapcsolatban
Tisztelt Szerkesztõség!
A Magyar Bormarketing Kht képviseletében a prágai borkóstoló ügyében az alábbiakról kívánom tájékoztatni Önöket.
Úgy gondolom, hogy a professzionális és hiteles újságírás alapfeltétele a kapott információk valódiságának ellenõrzése és a másik fél álláspontjának feltárása. Ezen alapvetõ kritériumoknak Önök a hivatkozott cikk kapcsán meg sem próbáltak eleget tenni, hiszen annak nyilvánosságra hozatala elõtt a Bormarketing Kht véleményét nem kérték ki, továbbá a cikk olvasása során az is kiderül, hogy annak tartalma több ponton is eltér a valóságtól, vagy pontosításra szorul.
A Wines of Hungary prágai borbemutatójának szervezésére kiírt pályázatra valóban 2 ajánlat érkezett. A cikkben említett Hungarian Vintage Vines (HVV) pályázata, amely egy sátorral fedett étteremben, kolbász és gulyásleves mellett képzelte el a professzionális kóstoló lebonyolítását az értékelés során alulmaradt, a rendezés jogát a másik pályázó, a Premium Publishing Communities (PPC) nyerte el, amely Prága belvárosában, az Önök által is említett Kaiserstein Palace elegáns termeiben tervezte az esemény lebonyolítását. A két pályázó árajánlata között csekély, mindösszesen 375 eurós különbség volt.
A döntés megszületését követõen a kiírást bonyolító Agrármarketing Centrum (AMC) felülvizsgálatot kért, amelynek az agrárminiszter döntéselõkészítõ szerveként funkcionáló Bormarketing Bizottság az eredményhirdetést megelõzõen eleget tett. A pályázatok ismételt, részletes áttekintését követõen a Bizottság nem változtatott álláspontján, és ellenszavazat nélkül ismét a PPC ajánlata mellett tette le a voksát. Mindezek fényében újabb felülvizsgálatnak nem látjuk értelmét, errõl a mai napon, az Önök cikkének megjelenése elõtt tájékoztattuk a HVV tulajdonosát is.
A nyertes pályázó a Bormarketing Kht szakmai igényei és elvárásai szerint, 4 hét alatt készítette elõ az eseményt (helyszín, eszközök, ültetett és sétáló kóstolók, meghívók kiküldése, hirdetés, stb.). A kóstolóra a szokásosnál több, összesen 300 kg jeget rendeltünk, és azoknak a borászatoknak, amelyek – kérésünknek megfelelõen – a rendezvény megnyitása elõtt két órával a helyszínre érkeztek, volt is lehetõségük boraik behûtésére. Ami pedig az étkeztetést illeti, szakmai kóstolókra a komoly érdeklõdök nem enni jönnek, hanem bort kóstolni, és a borok mennyiségétõl függõen legfeljebb 2-3 órát töltenek a helyszínen. Szintén komoly szakmai hiba lenne diót és sajtot felszolgálni egy ilyen rendezvényen, a hozzáértõknek ezt talán nem kell magyarázni…
A 170 elõzetesen regisztrált látogatóból több mint 150 fõ jött el a rendezvényre. A rendezvényt követõen 40 résztvevõtõl írásos véleményt is begyûjtöttünk, amelynek nem titkolt célja az ilyen jellegû rendezvények kiértékelésének elõsegítése. A vendégek értékelésébõl kiderül, hogy a válaszadók összességében jónak ítélték meg a rendezvényt (kérésre megküldjük a részletes értékelést). Ezen felül a kiállítók által visszaküldött értékelõlapok összesítésébõl (lásd csatolt táblázat, az eredeti értékelõlapok megtekinthetõek a Bormarketing Kht irodájában) nem csupán az derül ki, hogy összességében elégedettek a rendezvénnyel, hanem az is, hogy többségük komoly tárgyalásokat folytatott, illetve üzleti célú megkeresést kapott az eseményt követõ 2 héten belül.
A HVV által a rendezvény alatt kezdeményezett petíciót aláíró „felháborodott termelõk egy csoportja” pedig valójában a HVV által képviselt 5 borászatot, valamint a Szigetvint takarja. Álláspontunk szerint a kóstolóval alapvetõen egy számottevõ probléma volt. Nevezetesen az, hogy a HVV tulajdonosai és társaságuk a rendezvény helyszínén, a vendégek szeme láttára és a megjelent sajtó elõtt próbálták szabotálni a rendezvényt. Ennek valóban komoly országimázs romboló hatása van. Ideje lenne megtanulni, hogy sikereket csak közösen, egymást támogatva és nem egymást lejáratva, a széthúzás útján érhetünk el. A Bormarketing Kht ebben a szellemben hozta létre a Wines of Hungary közös márkát, és ennek megfelelõen kívánja folytatni tevékenységét a jövõben is.
A „prágai ügy” nem más, mint egy megalapozatlan lejárató kampány, amelyben a történtek egyoldalú bemutatásával az Eszencia magazin is részt vállalt.
Budapest, 2009. július 13.
Üdvözlettel,
Nemes Richárd
Kapcsolódó weboldal
http://www.eszenciamagazin.hu/cikk.php?content_id=146&tipus=1