Több bort exportáltunk
Az export értéke az elsõ hat hónapban 40 millió eurót (mintegy 12 milliárd forintot) tett ki, 9,2 százalékkal haladta meg az elõzõ év azonos idõszakit. Az értékesítés átlagára egy év alatt 3,8 százalékkal, literenként 1,11 euróról 1,15 euróra emelkedett. Magyarország legjelentõsebb exportpiacai az idei év elsõ hat hónapjában: Németország (7,3 millió euró), Csehország (6,4 millió euró), az Egyesült Királyság (6,1 millió euró), Szlovákia (4,4 millió euró) és Lengyelország (1,5 millió euró) voltak. Az 5 legjelentõsebb célpiac értékben a teljes export értékének 64,2 százalékát tette ki.
Az elmúlt években a magyar borok külföldi eladása mind mennyiségben, mind értékben folyamatos növekedést mutat, a 2014-es adatok az elõzõ évit több mint 5 százalékkal haladták meg. Magyarország elsõdleges kereskedelmi partnerei az európai országok, de folyamatosan bõvülnek az Európán kívüli eladások is – közölte a Hegyközségek Nemzeti Tanácsa (HNT). Tavaly a teljes borexport 90 százaléka irányult az Európai Unió országaiba, a legtöbb magyar bort importáló Európán kívüli ország pedig Kína volt, 2013-hoz képest mintegy 10 százakkal, mintegy 100 000 literrel nõtt az ott értékesített bor mennyisége.
A palackos borok exportja 47 százalékkal nõtt, míg a hordós boroké 20 százalékkal csökkent az elõzõ évhez képest, így a fehérek részesedése 39, míg a vörösboroké 58 százalékkal emelkedett a bázishoz képest. Az árakat tekintve az összmennyiséghez hasonló növekedés tapasztalható. Ez a növekedés tükrözõdik az elmúlt évek törekvéseit, és a marketing források megfelelõ, az eddigieknél megfontoltabb felhasználását – tájékoztatott a HNT.
A Földmûvelésügyi Minisztérium 2013 óta nyújt támogatást a földrajzi árujelzõvel rendelkezõ, illetve borszõlõ fajtájának jelzésével ellátott boroknak harmadik (unión kívüli) országokban történõ megismertetéséhez és promóciójához. Egy – legfeljebb három évig tartó – programra legalább 25 ezer (mintegy 7,5 millió forint), legfeljebb 250 ezer eurónak (mintegy 75 millió forint) megfelelõ forintösszegû támogatás igényelhetõ. A 2015-ben másodszor meghirdetett pályázaton 25 pályázó indult, és 12 pályázat nyert. A pályázók több mint 2 millió euró (mintegy 600 millió forint) támogatással valósíthatnak meg borpromóciós programokat 2015-2017 között elsõsorban Kanadában, Kínában, Svájcban és az Amerikai Egyesült Államokban.
Forrás:
Piac&Profit
http://www.piacesprofit.hu