Svédcsavarral kezd a magyar bormarketing
Tulajdonképpen az elsõ magyar „bormarketingkáhátés” ténykedésnek is tekinthetõ az a Stockholmban rendezendõ szeptember 20-ai borvacsora és az azt követõ 21-ei borbemutató és kóstoló, amit az ITDH Magyar Befektetési és Kereskedelemfejlesztési Kht. szervez együttmûködve a Magyar Bormarketing (MBM) Kht.-val és a Nordic Wine Institute-al. A tulajdonképpen azért kell, mert ezt a szereplést még nem a nyolc forintos járulékokból fedezik, a „káhátés” jelzõ meg azért, mert az ITDH (és a Magyar Turizmus Rt. is) az idén tavasszal mégiscsak együttmûködési megállapodást kötött az MBM-mel.
A túra mintegy tíz millió forintba kerül, felét az ITDH, másik felét a résztvevõ pincészetek, borászatok állják, utóbbiak értelemszerûen biztosítják a borokat és azok kiszállítását is.
A borvacsorának a Stockholm központjában lévõ híres Old Fellows House étterme ad otthont, ahol tizennégy, világszerte elismert magyar borászat, többek között Gróf Buttler, Bock, Gere, Törley és a Csányi pincészetek csúcsminõségû borait kóstolhatják a résztvevõk. A vacsorán közel húsz svéd importõr cég elsõ számú vezetõje, a Systembolaget, a svéd alkohol kiskereskedelmi vállalat képviselõi, valamint neves borszakújságírók vesznek részt. A következõ napi borkóstolóra a szintén patinás Berns Szállodában kerül sor. Az eseményre több mint száz szakembert várnak a szervezõk. A szervírozott borokat az az Európa Bajnok svéd Andreas Larsson sommelier választotta ki az egyes fogásokhoz, aki korábban megjárta Magyarország egyes borvidékeit is, és aki tapasztalatait közzé is tette a svéd médiában.
A bemutatkozó pincészeteket a svéd bajnok ajánlásán túl aszerint választották ki, hogy mely borok vannak jelen a svéd piacon, és érdeklõdés esetén melyek azok a pincészetek, amelyek képesek kielégíteni a jelentkezõ igényeket. A résztvevõk szerint az esemény komolyságát jelzi, hogy nekik maguknak is dotálniuk kell azt.
Napjainkban mintegy harminc típusú magyar bor található a svéd piacon. A kiskereskedelmi értékesítési monopóliummal rendelkezõ Systembolaget statisztikái alapján a Svédországba irányuló magyar borexport 2005-ben 5,613 millió litert tett ki ezzel a piaci részesedéssel Magyarország 4,1 százalékkal, a kilencedik helyen áll. Ez a mennyiség azonban nem tartalmazza a nagykereskedelmi értékesítést is végzõ importõrök, valamint az éttermek, szállodák által esetlegesen közvetlenül vásárolt borokat. Az elmúlt években az értékesítés volumennövekedése mellett folyamatosan emelkedik a magyar borok presztízsértéke is; az alacsonyabb árkategóriákból mára a közepes árkategóriába kerültek át.
A monopólium miatt, amiért az EU már beperelte Svédországot, nehéz bejutni erre a skandináv piacra, mert a központilag kiírt tendereken, ahol elsõsorban a borok ár-érték arányát veszik figyelembe felemásan szereplünk. A fehérborokkal jól, a vörösekkel pedig rendre rosszul, azokat a harmadik országokból érkezõ kínálat rendre lekörözi. Ennek ellenére a svéd vonzó és a harmadik legnagyobb exportpiacunk, mert ott egy liter bort 1,45-1,48 euróért értékesítenek borászaink, míg az uniós értékesítési átlag csak 0,9 eurócent, a német „értékesítési középárfolyam” pedig 1,1 euró.
Korábban
Kínai borimportõrök Magyarországon 2006-09-04
Forrás:
Deluxe
http://www.deluxe.hu