Sajtóközlemény a Magyar Bormarketing Nonprofit Kft. pénzügyi nehézségeirõl
2009. november 25-én a tulajdonosok, az MBM–et alapítók taggyûlést tartottak a helyzet tisztázása, megoldása érdekében és a következõkben látják az okokat és a megoldás lehetséges változatait.
Az MBM 2005. májusában alakult, szerepe a közösségi bormarketing alap (a forgalombahozatali járulék marketingre fordítható része) felhasználásának koordinációja. Elsõsorban operatív feladatokat végez, melyek a Bormarketing Bizottság (az FVM miniszter által kinevezett, döntéshozó testület) és az Agrármarketing Centrum (AMC – a pályázati rendszerben a jogi és pénzügyi keretek biztosításával megbízott szervezet) tevékenységét egészíti ki és segíti.
Az MBM érdemi tevékenységét 2007, 2008 években kezdte meg, ekkorra alakult ki a pénzügyi alap felhasználásának „ügyrendje”.
Ezt követõen, fõként 2009-ben a bormarketing pályázatok kiírása és a megítélt támogatások révén jelentõs belföldi, azon belül is regionális és sikeres külföldi akciók valósultak meg.
Belföldi marketing kampányra összesen bruttó 330 millió forint került elköltésre, a közpénzek felhasználásának szigorú feltételei mellett.
Bátran állíthatjuk, hogy a közösségi bormarketing beindult, az eddig megtett úton több az eredmény, mint a kezdettel együtt járó zökkenõ.
Az említett közösségi marketing rendszerben, a Btv. 24/A § (7) és a 70/2007. (VII. 27.) FVM rendelet 8. § (1)-(2) bekezdései, a bor szakma által létrehozott MBM szerepét és finanszírozását a következõk szerint tárgyalja: „ … a miniszter igénybe veszi a szõlõbor ágazatban mûködõ szakmai szervezetek által bormarketing célokra létrehozott szervezet közremûködését, e feladat ellátására fordított összeget a miniszter határozza meg, amely összeg nem lehet több mint a Btv. 24/A. § (7) bekezdésben foglalt elõirányzat 5%-a….”
Az MBM ügyvezetése és tulajdonosai már ez év júliusában jelezték az FVM számára, hogy a 2009. évi mûködéshez szükséges forrás biztosítására szeptemberig feltétlenül szükség van, de sajnos a mai napig nem sikerült a forrás átadásának formáját a minisztériumnak, illetve az AMC-nek megtalálni. A 2009. augusztus 1-ig megtörtént, járulék befizetések alapján számított, mûködésre fordítható pontos összeget is csak november 2-án közölte a minisztérium.
Mára egyértelmûvé vált, hogy a finanszírozás eddigi, pályázati formája nem biztosítja és fõleg nem idõben, az MBM szakmai közremûködésének forrásait, ezért a 70/2007. (VII. 27.) FVM rendelet módosítása merült föl a szaktárca részérõl.
A szõlõ-bor ágazat meghatározó szakmai szervezetei – teljes egyetértésben – az ágazat érdekében kérik Gráf József minisztert, hogy 2009. december 15-ig találjon megoldást arra, hogy a már befizetett járulékokból az MBM –hez jusson az általa ez évben elvégzett munka és tevékenység ellenértéke.
Egyben javasoljuk és kérjük, hogy a szakmai és a széles nyilvánosság pontos és hiteles tájékoztatása érdekében az intézkedés kezdete óta, a termelõk által befizetett, teljes járulék összeg (közösségi marketing 60%, minõség-ellenõrzés 40%) felhasználásának gazdasági, pénzügyi átvilágítását rendelje el.
Végezetül ismét hangsúlyozzuk, hogy ha azonnali intézkedés nem történik, a Magyar Bormarketing Nonprofit Kft. felszámolása elkerülhetetlen. Az ezzel járó anyagi és erkölcsi veszteség az egész ágazatot súlytja majd, okai pedig a döntések indokolatlan halogatásában, az MBM mûködésének ellehetetlenítésében rejlenek.
Budapest, 2009. november 26.
A Magyar Bormarketing Nonprofit Kft. tulajdonosai:
Hegyközségek Nemzeti Tanácsa
Magyar Szõlõ- és Bortermelõk Szövetsége
Magyar Bor Akadémia
Pannon Bormíves Céh
Magyar Független Szõlõ- és Bortermelõk Országos Szövetsége (Vindependent)
Duna Borrégió Egyesület
Egri Borért Egyesület
Elsõ Magyar Szõlészeti és Borászati Egyesülés (Vinunion)
Magyar Bortelepülések Országos Szövetsége
Magyar Borutak Szövetsége
Magyarországi Borrendek Országos Szövetsége
Tokaj Renaissance Tokaji Nagy Borok Egyesülete
Tokaj Vinum Hungaricum Egyesület