Megszûnés elõtt a Bormarketing Kft.
Borászberkekben már hetek óta beszélik, hogy fizetésképtelen a Magyar Bormarketing Nonprofit Kft. Nem tudja alkalmazottai bérét kifizetni, és a fenntartóinak is tartozik, vagyis alig mûködtethetõ. Úgy tudjuk, hogy az alkalmazottak, az ügyvezetõ kivételével november 12-én felmondtak, az ügyvezetõ egy héttel késõbb követte õket, miután már hónapok óta nem kaptak fizetést sem. Pedig pénz lenne, hiszen a parlament döntése szerint a belföldön forgalomba hozott bor után járó, literenkénti 8 forintos járulék helyébe lépõ forgalomba hozatali járulék 60 százalékát a közösségi bormarketingre fordíthatják, ezért is alakult a kft.
A kialakult helyzetrõl azonban senki nem akar beszélni, ugyanis a november 25-én rendezett taggyûlése a tulajdonosok, alapítók úgy döntettek: közleményben rögzítik a szerintük nyilvánosságra tartozó közlendõjüket. Belföldi marketingkampányra eddig összesen bruttó 330 millió forintot költöttek.
Csakhogy a szervezet mûködtetésére kevés volt a pénz.
Egy korábbi megállapodásban szerepel ugyan, hogy a bormarketingre fordítható összeg 5 százalékát fordíthatták erre, de ehhez nem volt könnyû hozzájutni.
Az ügyvezetés már nyáron jelezte, hogy az idei mûködéshez szükséges pénzt szeptemberben ki kell pótolni, de máig sem sikerült a forrás átadásának formáját a minisztériumnak, illetve az Agrármarketing Centrumnak megtalálni – fogalmaz a közlemény. Ezért az alapítóktól felvett tagi kölcsönökbõl éltek. Ez a forrás azonban elapadt, a minisztériumból pedig nem érkezik a pénz. Sõt: a 2009. augusztus 1-jéig megtörtént forgalomba hozatali járulék befizetések alapján számított, mûködésre fordítható pontos összeget is csak november 2-án közölték velük.
Úgy tudjuk, hogy a minisztérium tett egy ajánlatot, miszerint a pénzhez közbeszerzés révén lehet hozzájutni, ami további hónapokat jelent. Karakas József, Gráf József fõtanácsadója elmondta, hogy ekkora közpénzhez csak közbeszerzéssel lehet hozzájutni. Szerinte a miniszter mindent megtett a helyzet rendezésére, de a szigorú pénzügyi szabályok feloldására nincs módja.
Ezek után valóban úgy tûnik, hogy decemberben, a következõ taggyûlésen a Magyar Bormarketing Nonprofit Kft. felszámolásáról dönthetnek. Karakas József szerint ettõl függetlenül más formában a közösségi bormarketing tovább mûködik.
Forrás:
Népszabadság
http://nol.hu