Oslói HITA borbemutató
[tn_2_bal.jpg] A rendezvény különlegességét az adta, hogy ennyi borászat személyes részvételével még nem volt példa professzionális közönségnek szervezett bemutatkozásra. A programon 15 kiállító 29 termelõ borait mutatta be. A kizárólag szakmai körökbõl érkezett meghívottak (importõrök, éttermi sommelier-k, újságírók, az állami monopólium beszerzõi) két tematikus mesterkurzuson ismerkedhettek meg a tokaji borvidék hagyományaival és új stílusú boraival, illetve egyedi termõterületeinkkel és magyar szõlõfajtákkal. A mesterkurzusok követõen egy kötetlenebb sétáló kóstoló keretében ismerkedhetett a 80 fõs közönség magyar borokkal és borászokkal.
A Nemzeti Külgazdasági Hivatal kiegészítõ jelleggel, exportfejlesztési tevékenysége keretében foglalkozik a magyar borok külpiaci megjelenésének támogatásával. Tevékenységét stratégiai megfontolásokból kevés, de a magyar borok szempontjából fontos piacra összpontosítja, így szerepel a kiemelt célterületek között a skandináv piac is. A norvég piac kicsi, de a fogyasztók kiemelkedõ vásárlóereje és a hagyományos óvilági borok iránti preferenciája jó üzleti lehetõségeket teremt a magyar termelõk számára. A kiskereskedelmet kézben tartó állami monopólium (Vinmonopolet) elsõsorban a fogyasztói igényekre reagál, így megfelelõ promóciós munkával elérhetõ, hogy magyar borokra is kiírjanak tendert, amire korábban csak elvétve akadt példa.
A HITA és az oslói magyar nagykövetség a rendezvényt egy sikeres elsõ lépésnek tekinti, mely további konzekvens építkezéssel megalapozhatja a magyar borok norvégiai sikerét.