Nõ a kereslet a minõségi magyar borok iránt Angliában
„Hála Istennek, ma már az a gondja a magyar borászoknak, hogy nagyobb méretû, 140 palack bort is elbíró raklapokat keresgéljenek” – panaszkodik és dicsekszik egyszerre O’Connor-Varga Lilla, a magyar borok angliai marketingjére szakosodott londoni Wines of Hungary alapítója. Amikor a cég 2014-ben elindult, a magyar és brit marketingesek legnagyobb rémületére Google AdWordsben még a „Hungarian wine” kifejezés sem volt ismert. Mára viszont a következetes építkezésnek köszönhetõen egyre több magyar bor gurul le a britek torkán.
Két évtizeddel ezelõtt még a Kamocsay Ákos nevéhez kötõdõ cserszegi fûszeres volt a menõ Angliában, ám a magyar bor ismertsége azóta némileg megkopott. Ráadásul, egy-két drága tokajit leszámítva nem igazán fogyott bor a középsõ-felsõ szegmensbõl. Az elmúlt években azonban újra felívelni látszik az Egyesült Királyságban a magyar bor csillaga. A Wines of Hungary eleinte webshopként indult, ám hamar felismerték, hogy ez kevés a sikerhez. A budapesti születésû Lilla O’Connor végül a rögösebb utat választotta: londoni borkiállításokon képviseli a hazai borászatokat, mesterkurzusokat szervez, s ha kell, még a címkeválasztásba, a borleírás precíz fordításába is beleszól – nem ritkán ugyanis ilyen „apróságon” múlik a siker.
No meg a megfelelõ kapcsolatokon. A magyar borászok nem tudják személyesen végigkóstoltatni a boraikat a legjobb éttermek séfjeivel, sommelier-ivel, s elõttük gyakran zárva maradnak a borvilág Jedi-lovagjaiként ismert Master of Wine-ok kapui is. Éppen ezért felértékelõdik a nagy helyismerettel és kapcsolatrendszerrel bíró, a marketing és a bor nyelvét egyaránt jól beszélõ magyar szakemberek efféle „tõkéje”. Ennek köszönhetõ, hogy az elmúlt egy-két évben a legnevesebb szakértõk cikkeztek már a kékfrankos fajtáról, vagy az egri St. Andrea és Kovács Nimród, illetve a villányi Gere Attila, Heumann és Csányi Pincészet borairól. Mi több, Magyarországra csábítottak vagy tucatnyi megmondóembert, köztük a világ egyik legismertebb televíziós borfenegyerekét, Oz Clarke-ot, aki egyik ámulatból a másikba esett a magyar borok kóstolásakor. A befektetés mára megtérülni látszik: a brit borvilág kapuin komoly rés nyílt a magyar borok elõtt.