Nem az aszú miatt ír Tokajról a Wall Street Journal
A tokaji keltezésû cikk megállapította, hogy a desszert borairól ismert magyarországi régióban ma már világszínvonalú száraz borokat is elõállítanak. A fotókkal illusztrált írás szerint a sok kollégája által Magyarország vezetõ borászának tekintett Szepsy István volt az, aki szakítva a hagyományokkal 2000-ben áttörést ért el. Segített új fejezetet nyitni a nagy hagyományokkal rendelkezõ magyar bortermesztés történetében: kiváló minõségû száraz bort állított elõ.
A mennyei zamatú mézédes tokaji aszú legalább a 17. század óta különleges helyet biztosít az északkelet-magyarországi régiónak. A tokaji aszú a világ egyik leghíresebb édes bora, amelybõl egy-egy palack idõnként több száz dollárért kel el. Szepsy István családja 500 év óta foglalkozik aszú elõállításával, az elsõ száraz bora ezért is keltett nagy figyelmet. Akik megkóstolták, azt mondták, hogy a testes borban a meghatározó körte és alma íz, valamint a markáns ásványosság és savtartalom egyensúlyban van és frissítõ hatású. „Meglepõdtem, milyen bor sikeredett” – mondta a most 58 éves Szepsy István, hozzátéve, a minõségre koncentráltak, s el is érték.
Csaknem egy évtizeddel áttörése után a mintegy 600 tokaji borászatból már körülbelül 20 állít elõ minõségi száraz fehér borokat, amelyeket egyre nagyobb mennyiségben exportálnak például az Egyesült Államokba és Japánba, London és más városok vezetõ éttermeinek borkínálatában jelennek meg.
Molnár Péter, a Patricius Borház ügyvezetõ igazgatója azt mondta, Szepsy István segített megmutatni, hogy Tokaj jó száraz bor elõállítására is képes az édes borok mellett. Szepsy István 2003-ban saját márkát alapított és ma már tíz különféle száraz bort kínál, boreladásainak majdnem 60 százalékát száraz borok teszik ki.
A The Wall Street Journal arról is írt, hogy a jó minõségû száraz borok gyártását az is elõsegítette, hogy az utóbbi években világszerte visszaesett az édes borok, köztük az aszú iránti kereslet. Ronan Laborde, a bordói Chateau Clinet vezérigazgatója elmondta, hogy az édes borok piaca az elmúlt két évtizedben megváltozott. Cége tulajdonában van a tokaji Chateau Pajzos és a Chateau Megyer borászat. „Nyitnunk kellett a száraz borok felé, de jó minõségre törekedtünk, fogyasztóink a külföldi piacokon egyre igényesebbek” – mondta. Mint az amerikai üzleti lap megjegyezte, a tokaji borvidék néhány leghíresebb birtoka külföldi, többnyire francia befektetõk kezében van, az értékesítés szempontjából piacvezetõ borászat azonban brit tulajdonban van.
Kapcsolódó weboldal
http://online.wsj.com/article/SB124465668654502843.html
Forrás:
VG.hu
http://www.vg.hu