Nehéz eladni a magyar libamájat és a tokaji bort Kínában
A hagyományos, munkaintenzív termékek helyett egyre nagyobb szerep jut technológiaintenzív termékeknek a kínai-magyar külkereskedelemben, tavaly a gépipari és informatikai cikkek a kereskedelem értékének mintegy 90 százalékát adták – mondta Kao Csien, Kína magyarországi nagykövete csütörtökön az Amerikai Kereskedelmi Kamara (AmCham) budapesti rendezvényén.
A nagykövet elmondta, hogy a két ország közötti külkereskedelem az elõzõ évben elérte a 8,72 milliárd dollárt, ami éves összehasonlításban 28 százalékos növekedést jelent. Az idei év elsõ két hónapjában további 20,7 százalékkal nõtt a kereskedelem volumene – tette hozzá.
Kiemelte: a beruházások értéke mind Kínában, mind Magyarországon nõtt, és az együttmûködés egyre inkább eltolódik a hagyományos területekrõl, például a zöldgazdaság és a jogi szolgáltatások irányába. Az elõzõ évben magyar vállalatok is részt vettek az elsõ kínai zöldipari és zöldtechnológiai kiállításon, hamarosan megnyílhat Budapesten egy kínai jogi vállalat elsõ magyarországi irodája – fejtette ki a nagykövet.
Kérdésre válaszolva Csien elmondta: a magyar termékek, így a tokaji bor, a mangalica, a libamáj értékesítéséhez meg kell találni a megfelelõ csatornákat. „Kínában csak a francia bort és a francia libamájat ismerik az emberek” – jelezte a nagykövet.
Kína azonban a magyar vállalkozók szerint nehéz terep. Varga Ferenc, a Hortobágyi Lúdtenyésztõ Zrt. tulajdonosa korábban azt mondta, a magyar vállalkozások közül „sokan félnek, nem mernek kimenni”. Elmondta például, hogy a szalámifélékben egészen más ízlésük van a kínaiaknak, inkább édesebb termékeket kedvelnek, így a magyar nem igazán ízlik nekik, vagyis szerinte alkalmazkodni kellene a kínai ízvilághoz a siker érdekében.
Varga Ferenc szerint a libamáj sem annyira kelendõ, mivel Kínában a liba és kacsa más részei (láb, fej, szárny) népszerûek, és ezen nehéz változtatni. Varga Ferenc szerint a borra növekszik az igény, viszont a borfogyasztás kultúrája nem fejlõdött ki, „úgy isszák a bort, mint a rövidet”, miközben rengeteg a hamisított bor, amelyet a kínai fogyasztók nem tudnak megkülönböztetni a minõségitõl.
Forrás:
[origo]
http://www.origo.hu