Moszkvában azt sem tudják, milyen a magyar bor
A harmadszor megrendezett Oroszországi Borfesztiválon a korábbiaknál kevesebb kiállító jelent meg: ezúttal nem voltak olasz, francia, chilei, argentin standok sem. Így viszont a csütörtöktõl szombatig tartó moszkvai kiállításon jobban észrevehetõ az a tíz magyar cég, amely az ország különbözõ bortermelõi régióiból érkezett.
A kiállításon való megjelenést a Magyar befektetési és Kereskedelemfejlesztési Ügynökség (ITDH) finanszírozta a cégek számára, amelyek döntõ többsége még nincs jelen az orosz piacon.
– Voltak olyan tárgyalópartnereink, akiknek felfedezés volt, hogy Magyarországon is termelnek borokat, de a fogyasztók többsége még a szovjet idõkbõl jól emlékszik a magyar borokra – osztotta meg vegyes tapasztalatait az egri Vitavin képviselõje. Fekete László szerint a cégnek – amely évi egymillió palackos termelésének csupán egy százalékát szállítja Oroszországba – lehetõsége van arra, hogy az ínyenc fogyasztók körében, a magasabb árkategóriájú borok között is megjelenjen.
A boraival jelenleg vidéken – fõként Csuvasföldön – bolti forgalmazásban jelen lévõ cég képviselõje szerint a moszkvai piacra betörni különösen nehéz. Az orosz külkereskedelmi cégek elsõsorban a nagy tételben szállító termelõket keresik, hiszen néhány százezres tétel alatt nincs esély bekerülni a nagy bolthálózatokba.
– A 8-10 ezer forintos prémiumkategóriában azonban kisebb tételben is van értelme tárgyalni, ha nem boltokról, hanem éttermekrõl, szállodákról van szó – mondta lapunknak Kemény Ádám. A Földmûvelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium vezetõ fõtanácsosa szerint a tömegfogyasztóval szemben – aki, ha drágább bort választ, ismeretlenül inkább francia bort fog leemelni a bolti polcról, semmint magyart – az exkluzívabb forgalmazásban érdekelt kifinomultabb fogyasztók körében elõkelõ helyre kerülhetnek a magyar borok. (Igaz, tavalyhoz képest az oroszországi kivitel csökkent a borral együtt a teljes agrárágazatban, 28 százalékkal, hasonlóan Magyarország teljes exportcsökkenéséhez.)
Hely azonban lenne az orosz piacon: a peresztrojka alkoholellenes kampánya idején az orosz szõlõültetvények 70 százaléka semmisült meg, ma csupán 65 ezer hektáron terem szõlõ, míg Franciaországban ennek tizenötszörösén. – A minõségi borokra van igény és egyelõre sajnálatosan alacsony a borok aránya az alkoholforgalmazásban – mondta az orosz parlament alkoholpiaci szabályozásáért felelõs szakértõi tanácsának tagja. Mihail Blinov a bor jelenlegi hat százalékos piaci részesedésének növekedését várja.
Az alkoholforgalmazás nyolcvan százalékát jelenleg a sör teszi ki – ez különösen az elmúlt tíz évben futott fel Oroszországban – 13 százalékot a vodka, egy százalékot a konyakok adnak. – Egyelõre az orosz fogyasztók még kevéssé értik, mit jelent a jó bor, de néhány év múlva a tömegfogyasztó is többet fog tudni annál, minthogy van borból vörös és fehér.
Forrás:
Népszabadság
http://nol.hu