Milyen lesz a 2008-as szekszárdi bor?
Kelemen Erika szekszárdi hegybíró elmondta: a hegyközséghez eddig 108 hektárról beérkezett adatok alapján a 2007-esnél valamivel több, hektáronként átlagosan 80 mázsa szõlõ termett a borvidéken. A szõlõ mustfoka 20-21-es értéket mutat, ami jó minõségre enged következtetni.
A a felvásárlási árak ugyanakkor alacsonyabbak a tavalyinál. A hegybíró szerint az egyik legnagyobb felvásárló 61 forintot adott a legkeresettebb szõlõfajta, a kékfrankos kilójáért. A felvásárlási árak 2007-ben országszerte 70-80 forint körül alakultak.
Schmidt Gyõzõ, az évi 75 ezer mázsa szõlõt feldolgozó, német tulajdonban lévõ bonyhádi Danubiana Bt. ügyvezetõje elmondta: idei áraik a 2006-oshoz hasonlóan alakultak, 55 forint és 85 forint között vásárolták fel a szõlõt. A legkevesebbet a zöld velteliniért, a legtöbbet a szürkebarátért fizettek, egy kilogramm kékfrankos ára 60 forint volt. A német, osztrák és skandináv piacon elsõsorban fehér bort értékesítõ bt. azonban az éves mennyiség 80 százalékát hosszú távú szerzõdés alapján vásárolja fel – tette hozzá a cégvezetõ.
Az MTI által megkérdezett termelõk arra panaszkodtak, hogy a növényvédelmi költség idén a lisztharmat- és peronoszpórafertõzések miatt a tavalyinak a duplája volt.
A 21 hektáron szõlõt termesztõ bátaszéki Gelencsér Sándor számításai szerint egy kilogramm szõlõ önköltségi ára 50-55 forint körül alakult, és a peronoszpórával fertõzött szõlõt sok kistermelõtõl nem is vásárolták fel.
Módos Ernõ borász, az Alisca Borrend nagymestere úgy vélte, a növényvédelmi nehézségek ellenére az idei szõlõ cukorfoka és savtartalma kiváló, sokszínû borokat eredményezhet. Idén a mediterrán évjáratokkal szemben nem az alkoholtartalom, hanem a gyümölcsös ízek kerülhetnek elõtérbe. A borász a fajták közül kiemelte a merlot-t, a cabernet-sauvignont, a cabernet-franc-ot és a kékfrankost, mint amelyekbõl kiemelkedõ minõségû borok készülhetnek.
Módos Ernõ szerint a felvásárlási árakat a jelentõs óborkészlet és az olasz importborok megjelenése tartotta alacsonyan, megjegyezte azonban, hogy a szekszárdi borvidék még nem használta ki a marketingben rejlõ lehetõségeket a hazai piacon, így a szekszárdi borok – különösen a kadarka – piacbõvülés elõtt állnak.
Forrás:
Hírszerzõ
http://www.hirszerzo.hu