Mégsem kapta meg a marketingre szánt másfél milliárdot a szakma
Továbbra sem ért véget a borászok és a Földmûvelésügyi Minisztérium közötti vita a bormarketingre szánt pénz felhasználásáról. Még most sem tisztázódott ugyanis, hogy ki kezeli azt a mintegy másfél milliárd forintot, amely a bor literenkénti nyolcforintos jövedéki adóját felváltó forgalombahozatali járulék befizetésébõl gyûlik össze idén. Az összeg hatvan százalékát bormarketingre, 40 százalékát pedig ellenõrzésre fordítják.
A borászok az agrártárca egyetértésével hozták létre a Magyar Bormarketing Kht.-t a pénz kezelésére, melyben tíz szakmai szervezet képviselteti magát. Azonban ha közvetlenül õk kapnák meg a befolyt összeget, az jogi aggályokat vetne fel. Az Európai Unió ugyanis burkolt támogatásnak minõsítené, ha állami pénz felett civil szervezet rendelkezne. A pénz a költségvetésen folyik át, így a kifizetése állami támogatásnak minõsül.
Ezért született meg megoldásként február 9-én az a megállapodás Gráf József agrárminiszter és a borászok között, hogy a pénzt a minisztérium tulajdonában lévõ Agrármarketing Centrum Kht. kapja meg, de a teljes összeget három munkanapon belül átutalja a Magyar Bormarketing Kht.-nek. Az Agrármarketing Centrum közremûködésére azért van szükség, mert ezt az állami tulajdonban lévõ szervezetet az unió is elismeri.
A megállapodásban az is szerepel, hogy az FVM kezdeményezi a bortörvények módosítását. Egyebek mellett azért, hogy a literenkénti 8 forintot a borászoknak ne elõre kelljen befizetniük, mielõtt forgalomba hoznák a bort, hanem az értékesítés után. A megállapodás szerint a borászok és a tárca vezetése március 31-ig együttesen értékelik annak végrehajtását.
A borászok szerint a megállapodás nem teljesült. A jelenlegi állás szerint ugyanis az Agrármarketing Centrum mégsem utalná automatikusan a Magyar Bormarketing Kht.-nek a befolyó pénzt, hanem erre pályáznia kéne a kht.-nak, csakúgy, mint a többi szervezetnek – mondta el lapunknak Jásdi István. A Magyar Független Szõlõ- és Bortermelõk Szövetségének elnöke szerint ezt a fordulatot a minisztérium azzal indokolja: ahhoz is az Európai Bizottság jóváhagyása szükséges, hogy az Agrármarketing Centrum átutalhassa a pénzt a Magyar Bormarketing Kht.-nak. Arra pedig nincs válasz, hogy miért nem kért ehhez engedélyt a magyar állam.
Mindennek következtében a bortermelõk is váltottak. Szövetségük nyílt levélben fordul a miniszterhez. Azt szeretnék, ha azonnal úgy módosítanák a bortörvényt, hogy a literenkénti 8 forint ne állami támogatásnak számítson, hanem termelõi befizetésbõl származó, bormarketingre és minõség-ellenõrzésre felhasználható keret lenne. Így már egyértelmûen rögzíthetik azt is, hogy a bormarketingkeret kedvezményezettje a Magyar Bormarketing Kht. mint a magyar bor közösségi marketingjét kézben tartó szervezet.
A földmûvelésügyi minisztérium tegnap lapzártánkig nem válaszolt a kérdéseinkre.
Forrás:
Dunántúli Napló
http://www.dunantulinaplo.hu