Külföldi borokat népszerûsítenek magyar borászok pénzén
A magyar borászok sokat küzdöttek azért, hogy saját marketing-szervezetük legyen. Meg is alakult a Magyar Bormarketing Kht. (bejegyezve: 2005. május 2.; 2009. január 1. után: Magyar Bormarketing Nonprofit Kft.), amely a borászok által palackonként befizetett ominózus 8 forintokból mûködik. A Kht. megalakulásával megoldani látszott a korábbi áldatlan vita, ami az Agrármarketing Centrum és a borász szakma között zajlott arról, hogy eleget költenek-e a teljes keretbõl a magyar borok marketingjére. Most a borászok elvileg maguk döntenek saját pénzükrõl. Természetesen ott, ahol 2 milliárdot költenek el, nálunk mindig mindenki simlit sejt. Sajnos általában nem alaptalanul. A Kht. bele is keveredett már egyszer egy gyanús ügybe, amikor a közbeszerzési döntõbíróság elmarasztalta 25 millió forint szabálytalan kifizetéséért.
A Magyar Bormarketing Nonprofit Kft. komoly aktivitást mutat, meglehetõsen sok akció van, mióta õk dolgoznak. Természetesen abban, hogy ezek milyen hatékonyságúak és mennyire felelnek meg a magyar borászat általános érdekeinek, arról vannak viták. A leggyakoribb vád, hogy az akciók csak egy szûk kört segítenek – természetesen ez következhet abból is, hogy egyesek sokkal aktívabban figyelik a lehetõségeket. Sok kritika érte például a „jó fröccsös” honlapjukat, aminek eredményként egy elég gyenge és kis látogatottságú honlap jött létre, sokak szerint hozadék nélkül, de magas költségekért.
Mivel a borok megismertetése a legjobb marketing, ezért a Kft. már a kezdetek óta foglalkozik azzal, hogy képezze a magyar bor iránt érdeklõdõket és a szakmabelieket.
„Akik ismerik egy ország, régió vagy pincészet borait, kóstolták is, azok sokkal inkább hajlandók azokat választani” – mondja Kovács Tibor, a tokaji Hétszõlõ birtokigazgatója.
A Kft. most azzal hívta fel magára a figyelmet, hogy már a külföldi borokat is népszerûsíti. A jelentkezõk számára 120.000 Ft helyett 36.000 Ft-ért hirdeti ugyanis a Wine & Spirit Education Trust (WSET) akkreditációnak megfelelõ középfokú, és 30% kedvezménnyel felsõfokú tanfolyamát, amelyen a külföldi borvidékeket és fajtákat ismertetik meg.
„Megdöbbent, hogy a mi pénzünket ilyenre költik” – mondja erre Nagy István, a Hegyközségek Nemzeti Tanácsának tagja. „Van elég gond, amit meg lehetne oldani ezen a pénzen.”
Kovács Tibor, a Hétszõlõ birtok igazgatója szerint „Szereptévesztésben van a Kft.: neki nem borszakértõket kell képeznie, hanem a magyar borokat kell népszerûsítenie. Minden ország elõnyben részesíti a saját borait. Ha megismerteti a külföldieket, akkor azokat fogja inni a hallgatók egy része.” Hozzátette, hogy nem kéne új dolgokat kitalálni, csak meg kéne nézni, hogy csinálják külföldön. Mi úgy viselkedünk, mint valami amatõrök, az eredmény pedig siralmas.
A borászok egyértelmûen úgy gondolják, hogy inkább külföldön kéne magyar borokról tanfolyamokat szervezni, mert ha itt kóstoltatjuk a külföldi borokat, akkor az emberek ezeket kezdik vásárolni, a tanfolyamról kikerültek a jövõben szívesebben vesznek majd külföldi bort, így a borimportõröket támogatjuk vele. A helyzet pikantériája, hogy a WSET-tanfolyamok magyarországi oktatói között vannak olyanok is, akik külföldi borok importjával foglalkoznak.
Ahogy Nagy István fogalmaz, marketing címén már az is többet jelentett volna , ha a tanfolyamokra költött pénzen magyar borokat vásárolnak, és azokat kóstoltatják el.
A borászok szerint az a megdöbbentõ az egészben, hogy a Kft.-ben nem az állam, hanem a saját pénzüket költik a magyar borászok, és itt mindennek tisztának, átláthatónak és a magyar borászok érdekeinek megfelelõnek kellene lennie.
(A Zipp megpróbálta elérni a Magyar Bormarketing Nonprofit Kft.-t, de több napon keresztül hiába hívtuk a honlapjukon szereplõ budapesti számot, és Nemes Richárd ügyvezetõt is hiába kerestük mobilján. Információink szerint a budapesti számot azért nem veszik fel, mert elfogyott a pénz, és már nincs senki az irodában.)
A cikk utóélete
http://alkoholista.blog.hu/2009/11/06/harap_a_zipp
http://zipp.hu/gazdasag/2009/11/09/valasz_a_magyar_bormarketing_kft-nek
Forrás:
Zipp
http://zipp.hu