Így száll be a magyar állam a bormarketingbe
„A soros elnökségnek megvan a szabadsága, hogy a saját elgondolásaiból csepegtessen az Európai Unió felé” – nyilatkozta korábban Gyõri Enikõ EU-ügyekért felelõs államtitkár. Az InfoRádió bormagazinjának nyilatkozva az államtitkár kifejtette: „Ha egy olyan ország államtitkára lehetek, amelyik büszke a borkultúrára, és van mit mutatnia Európának, akkor szerintem adja magát, hogy kezdjünk valamit a borokkal az elnökség alatt. Tény ugyanakkor, hogy az édesapám hobbiborász, aki csak családi fogyasztásra készít borokat.”
Melyik borvidéken?
Köveskálon, a Káli-medencében. Csak szigorúan saját fogyasztásra készülnek ezek a borok, de nagyon szeretjük nyaranta a Balatonnál iszogatni a baráti körben és a családunkkal. Ennek köszönhetõen a személyes érdeklõdésemet is felkelti a borkultúra. Ezenkívül amikor az Országgyûlésnél dolgoztam, az Európai Ügyek Bizottságában, akkor is foglalkoztunk már azzal, hogy hogy lehetne a magyar borokat az Európai Unióban megvédeni. Említhetem az eredetvédelem kérdéseit, a tokaji ügyet. Igyekeztünk más módon is elõmozdítani, hogy jobban megismerjék ezt a kincsünket. Aztán Rómában mindent elkövettem annak érdekében, hogy megismerjék az olaszok a magyar borokat, és azt kell, hogy mondjam, hogy õk kimondottan szerették ezeket a rendezvényeket, amikor egy borász jött el, õ beszélt a borairól, aztán ahhoz a borvidékhez kapcsolódó történeteket meséltünk, a borász is, meg én is. A nagykövetség szakácsa olyan menüsort készített, ami illett ezekhez a borokhoz, és így, hogy meséltünk, iszogattunk, ettünk, bepillantást nyertek Magyarország egyes zugaiba, és ezt minden olasz nagyon élvezte. Miért ne ragadjuk meg azt a lehetõséget a magyar elnökség alatt, hogy ezt nagyban is megmutathassuk, ne csak egy-egy este erejéig egy-egy régióról, hanem amennyire lehet, az összes borrégiót fél éven keresztül.
Olaszország hagyományos és az egyik legkiemelkedõbb európai bornemzet. Ennyire sikerült ott megkedveltetni a magyar borokat?
Azért legyünk reálisak. Olaszországban kiváló borok vannak. Ott az átlagos borszínvonal, azt kell mondjam, magasabb, mint a magyar. Magyarországon e téren még sokat kell fejlõdni. Azt gondolom, hogy a kiváló minõségi boraink, azok rendben vannak, azok európai és világszínvonalúak. Azt kell elérnünk, hogy bármelyik magyar étteremben legyen ház bora, és az egy kiváló, kellemes bor legyen. Itt még sokat kell dolgozni, de azt hiszem, hogyha bemutatjuk a borainkat, elmondjuk a világnak, hogy milyen kincseink vannak, ha megfelelõ polcra helyezzük õket a boltokban, mert az sem mindegy, hogy valahol legalul és melyik bort találják meg, akkor rendet lehet tenni. Az államnak a bormarketingbe be kell szállnia. Ha megnézzük, hogy az újonnan felemelkedõ bornagyhatalmak, mint Argentína, Chile vagy Ausztrália milyen hatalmas összegeket fordítanak bormarketingre, akkor látni kell, hogy Magyarországnak teljesen mások a lehetõségei. De nekünk még ezekben a szûkös idõkben is át kell gondolnunk, hogy mit tehetünk, hiszen lehet-e jobb országmarketing-stratégia, mint kellemes borokat kínálni a külföldieknek.
Egy vezetõ magyar borász, Szepsy István a közelmúltban az InfoRádióban éppen ezt nyilatkozta, hogy be kéne szállni a magyar államnak és a magyar kormánynak minél erõteljesebben a bormarketingbe. Ezek szerint lesz folytatás, mi várható a továbbiakban?
Elindulunk ebbe az irányba. Hogy mennyi forrás áll rendelkezésre, én ebben a pillanatban azt nem tudom megmondani, de van egy egyértelmû kormányzati szándék. Az ország nehéz helyzetben van, nagyon komoly deficithatárunk van erre az évre, és a jövõ esztendõre, de az Agrármarketing Centrum, a Vidékfejlesztési Minisztérium, a Kommunikációs Államtitkárság, illetve mi, akik most az elnökség révén megtehettük ezeket a kezdeti lépéseket, azt gondoljuk, hogy együtt, a meglévõ források sokkal jobb elköltésével és összehangolásával lehet elõrelépést elérni. Itt azt hiszem, hogy az a legfontosabb, hogy összefogással lépjünk fel, a borászok és az állam közösen. Hogy most mennyire leszünk versenyképesek, tudunk-e annyit költeni marketingre, mint az ausztrálok, a kaliforniaiak, vagy a chileiek, ezen a téren illúzióink ne legyenek. Ezért kell nekünk nagyon nagy összhangban fellépnünk, hogy megjelenjünk a pályán.
Egy magas szintû EU-rendezvényen külhoni miniszterek, miniszterelnökök, államtitkárok kóstolják majd a magyar borokat, de a marketing oldaláról nézve nagyobb merítésre van szükség, sajtóra, háttérmunkára, szélesebb körû népszerûsítésre. Ez is menni fog a borok tekintetében?
Ami rajtunk múlik, vagy ami tõlünk telik, azt igyekszünk megtenni. Tény, hogy a díszvacsorai borokat, azokat ott lehet helyben kóstolni, de amikor a jövõ évi borbeszerzést indítjuk, az egybe fog esni az elnökségi borbeszerzéssel. Nyilvánosságra fogjuk hozni, hogy az nap este a miniszterek mit ettek, mit ittak, és a nagykövetségeinknek ugyanazokból a borokból lesz választási lehetõségük, hogy rendeljenek, és mondjuk a madridi nagykövet felszolgálhassa ugyanazon estén egy általa adott vacsorán ugyanazt a bort, amit aznap este Magyarországon például az energiaügyi miniszterek ittak, és õ ezt elmondhassa, hogy most õk ugyanazt isszák. Azt gondolom, hogy ilyen kis tovagyûrûzõ dolgokkal már lehet tenni annak érdekében, hogy ne csak arra a miniszteri körre korlátozódjon ezeknek a boroknak a megismerése. Mindent igyekszünk a honlapra föltenni, és utána az lesz a kérésünk a nemzetközi sajtó felé, hogy ezt repítsék el az összes létezõ csatornán minél több emberhez. Ezáltal talán hozzá tudunk járulni ahhoz, hogy a magyar borok nagyobb ismertségre tegyenek szert. A külföldi sajtót is igyekszünk bevonni a magyar borkultúrába, és ha õk kellemes emlékeket õriznek majd magyarországi tartózkodásukról, az a borok ismertségében is visszaköszönhet. Jövõ januárban, amikor az Európai Bizottság kihelyezett ülést tart Magyarországon, akkor érkezik egy nemzetközi újságíró csapat is ide Brüsszelbõl, és õket is ezekkel a kiváló magyar borokkal fogjuk megörvendeztetni.
Hány újságíró érkezik majd?
Az EU-val foglalkozó legfontosabb újságírókat érinti ez, mintegy 60 fõt. A Brüsszelben akkreditált mintegy 1000 újságíró közül a leginkább meghatározókat fogjuk meghívni, mint ahogy minden elnökség kezdetén ez gyakorlat is. Voltaképpen elvárás is, hogy az elnökség terminusának kezdetén adjunk számot arról, hogy mit tervezünk, mit akarunk elérni a következõ félév során. A miniszterek és a miniszterelnök személyesen tájékoztatja majd ezt a csapatot.
Elnökségi borok: Eger, Etyek-Buda, Sopron, Tokaj-hegyalja és Zala
A külügyi tárca által felkért szakértõk 65 bor közül választották ki azokat a tételeket, amelyekkel majd a fél éves magyar EU elnökség idején a kiemelten fontos brüsszeli események vendégei megismerkedhetnek. A válogatottba egy pezsgõ, két tokaji édes bor, négy száraz fehér, és két száraz vörösbor került: Garamvári Szõlõbirtok Extra dry pezsgõ, Zemplén-Hegyhát 5 puttonyos Tokaji Aszú 2004, Degenfeld: Andante 2007, Bussay Pincészet Rajnai Rizling 2008, Bussay Tramini 2008, György Villa Pázmándi Juhfark 2009, St. Andrea Örökké, Weninger Soproni Spern Steiner Kékfrankos 2006, Juhász Testvérek Paptag Cuvée 2007. A fenti borokat Brüsszelben kedden újra megkóstolják helyi szakemberek, a végleges kiválasztásra, illetve a borok és az ételek összehangolására ott kerül majd sor.
Forrás:
Inforádió
http://inforadio.hu