Hamis ukrán tokaji árasztotta el az orosz piacot
Forma és tartalom
Ukrajnában semmit sem bíztak a véletlenre. Nemcsak a palackforma révén játszanak rá a tokaji borkülönlegességekre, hanem a dizájnnal is. Mint képeinken látható, az Iceberg muskotályának címkéje már-már egy az egyben a Tokaj Kereskedõház aszúit és szamorodniit mímeli, de a Cotnar-hárslevelû kinézetének kidolgozásakor sem a nulláról indultak. Figyelemre méltó még az 1996-os cégalapítás feltüntetése, mintegy az évjárat helyett, és még inkább az állami ellenõrzõ jegy koppintása a hárslevelûn, amelybe a piros-fehér-zöld szalag közepébe egy bikafejet sikerült applikálni. A slusszpoén a királyok bora – a borok királya latin szlogen kiigazítása, így: Vinum Regum Rex Vinorux.
Szõke János, az Országos Borminõsítõ Intézet igazgatóhelyettese is egyértelmûen problematikusnak tartja a félliteres palackok használatát. Az OBI az a szerv, amely a magyar borok külföldi forgalmazására engedélyt ad, ám amennyiben valamely pincészet folyóbort exportál, annak további sorsára – hangoztatta Szõke – az intézetnek semmilyen ráhatása nincs. Az igazgatóhelyettes azt mondta, ebben az ügyben nem nekik van teendõjük, hanem esetleg az illetékes külföldi magyar kereskedelmi képviseleteknek.
Ezek után kérdéses, hogy a Kárpátalján, az Iceberg és a Cotnar cégek által letöltött bor Magyarországról vagy a Tokaji borvidékrõl származik-e. Vannak információk arra vonatkozóan, hogy valójában harmadik országból származó borokat töltenek le tokajiként Beregszászon. Az Index két palackjának hátcímkéi közül az egyiken úgymond ismert tokaji borászok technológiájára hivatkoznak, a másikon viszont konkrét cégnév is szerepel. Az érintett kft. 2001-ben megszûnt, utódának ügyvezetõ-tulajdonosa pedig határozottan állította, semmi közük az ukrán termékekhez, s elõbb harsányan követelte, utóbb szelídebben kérte, semmilyen módon ne hozzuk összefüggésbe õket az ukrán termékekkel.
Moszkva tele van
Tokajból származó értesüléseink szerint felbukkantak olyan palackok is, amelyeken ismert nagypincészetekre történik utalás. Ezzel együtt arról is tudni, hogy a korábbi években több borászatnak volt együttmûködési megállapodása ukrán partnerekkel, melynek keretében az exportált folyóborokat ukrán cégek palackozták és értékesítették tovább.
Nem ér a neve
A tokaji neve kapós szerte a világban. Magyarország számos országgal folytatott évekig tartó csatát a névhasználat miatt. Ezek közül az olasz és a francia vonalon lezárulni látszik a küzdelem, Friuliban lemondanak a tocai, Elzászban a tokay pinot gris elnevezések alkalmazásáról. Szlovákiával 2004-ben született megállapodás arról, hogyan és mekkora területen készíthetnek tokajit a borvidék határon túlra szakadt részén, bár úgy tudjuk, a részleteket mindmáig nem dolgozták ki. Olykor egészen meglepõ helyeken bukkannak fel még tokajik: Horváth Csaba HNT-fõtitkár legutóbb például egy szlovén termék palackját mutatta meg az Indexnek. Jarecsni János az Indexnek elmondta, a problémával nem most találkoztak, évek óta küzdenek vele. A történetnek óriási a súlya, mert nagy tételekrõl van szó. A borvidéki titkár úgy tudja, nemcsak Ukrajnát, az orosz piacot is elözönlötték ezek a borok, „egész Moszkva tele van velük”. Ha annak a piacnak csak a harmadát megszerezhetnénk, amelyeket az ukrán tokajik elfoglaltak, az egész borvidék nem lenne képes kielégíteni a keresletet – érzékeltette a léptékeket Jarecsni János.
Egy neve elhallgatását kérõ ismert tokaji termelõ azt mondta az Indexnek, az ukrán tokaji problémája jóval nagyobb, mint a szlováké volt, mivel egyrészt a hagyományosnak tartott magyar piacokat tarolja le, másrészt sokkal nagyobb mennyiségekrõl van szó, mint amennyit Szlovákiában egyáltalán elõállíthatnak. Szerinte ugyanakkor a borvidéken is érdemes kutatni a gondok gyökerét, hiszen még mindig nem általános a valóban minõségi szõlõtermesztés, és az esetenként 45 forintos kilónkénti felvásárlási ár mellett akár a termés egyharmada is Tokaj-Hegyalja határain kívülre kerülhet, amelynek a további sorsa gyakorlatilag nem ismeretes.
Kevés eszköz
Pontos számokat az általunk megkérdezett szakemberek nem tudtak mondani az ukrajnai tokajik forgalmáról – Jarecsni János szerint több millió literrõl lehet szó -, viszont számos ukrán és orosz site-ot találtunk a Cotnar és az Iceberg kínálatával, köztük olyat is, amely például a muskotályt magyar borként tüntette fel. Figyelemre méltó ugyanakkor, hogy a félliteres palackozású tokajit sem a Cotnar, sem pedig az Iceberg honlapján nem találtuk meg.
Az Index információi szerint a földmûvelésügyi tárca nemrégiben ígéretet tett arra, hogy felveti a témát az ukrán féllel folytatott megbeszéléseken. Úgy tudjuk a Gráf József agrárminiszter és ukrán kollégája között nemrégiben lezajlott konzultáción valóban szóba kerül a téma, ám arról egyelõre nincs hír, hogy született-e, vagy esetleg körvonalazódik-e valamilyen megállapodás. A minisztérium szerdára, a Magyar Bormarketing Kht-vel kötendõ megállapodással kapcsolatos sajtótájékoztatóra ígért választ kérdéseinkre.
Egy korábbi hír szerint Ficsor Ádám, az FVM szakállamtitkára Tolcsván, a helyi borászokkal folytatott megbeszélés után azt mondta, Ukrajnában olyan méreteket öltött a tokaji borok hamisítása, ami már veszélyezteti a legális magyar borok helyzetét a keleti piacokon. Az államtitkár ugyanott elismerte: kevés eszköz van a kezükben a hathatós beavatkozásra, de mindent megpróbálnak annak érdekében, hogy a helyzet rendezõdjön. Tény, hogy mivel Ukrajna nem tagja az Európai Uniónak, ezért nehézkes érvényesíteni a magyar érdekeket. Tokaji borászok állítják: évekkel ezelõtt kísértetiesen hasonló helyzet alakult ki Lengyelországban – ott is hatalmas volumenben forgalmazták védett palackokban a fajtaborokat -, ám ez az EU-csatlakozással megoldódott. Ukrajna azonban a közeljövõben aligha lesz az unió tagja.
Kapcsolódó anyagok
Borgazdaság 2006 Konferencia 2006-02-14
Az orosz borpiacról 2006-04-16
„Magyarország ismertsége, mint hagyományosan bortermelõ és borszállító országé, jóval alacsonyabb, mint Franciaországé, vagy Spanyolországé, de az utóbbi idõben intenzív reklámkampányt folytató tengerentúli szállítókéval sem vethetõ össze. Az olcsó borok piacán változatlanul a moldáviai, ukrajnai, bolgár, stb. borokat készítõ és importáló oroszországi társaságok uralkodnak. Ukrajnában, és részben Oroszországban tovább folytatódik a magyar márkanevû borok készítése. Ez utóbbi borok rendkívül gyenge minõségûek, így jelentõsen rontják a magyar borok megítélését, és nehezítik a piaci versenyt.”
Korábban
Az oroszországi borimport-tilalom – hogyan tovább? 2006-04-16
Magyar bor is áldozatául esett az orosz italüldözésnek 2006-04-14
Az orosz és balkáni borpiacok visszaszerzése a cél 2006-04-13
Hátszéllel indulna a Tokaji Moszkvába 2006-03-14
Forrás:
Index
http://www.index.hu