Csak jövõre lesz bormarketingpénz
Megbékéléssel kezdõdött az idei, 15. borfesztivál – a rendezvény elõtt írt alá a Földmûvelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium a Magyar Bormarketing (MBM) Kht.-val egy együttmûködési megállapodást. A szerzõdõk szándékai szerint ezzel pontot tesznek a bormarketingre és minõség-ellenõrzésre fordított pénzek sorsáról a múlt év vége óta húzódó vitára úgy, hogy a minisztérium engedett a borászok legtöbb kérésének.
Bizottságosdit játszanak
A bor jövedéki adója helyébe ez év elején lépett a forgalomba hozatali járulék, amelyet literenként nyolc forintba határoztak meg. A befizetés módjáról és különösen az ebbõl összegyûlt pénz sorsáról, a szétosztásra jogosultakról azóta folyt a vita a borászok és az agrártárca között. Az FVM az állami irányítású, az agrárszektor egészének marketingjéért felelõs Agrár Marketing Centrum (AMC) kezébe adta volna ezt az összeget, a szakma azonban a saját erõbõl létrehozott MBM Kht.-nál jobb helyen látta volna a pénzt.
A most aláírt megállapodás értelmében az FVM még az idei õszi parlamenti ülésszakban kezdeményezi a bortörvény módosítását, hogy a forgalomba hozatali járulékot ne elõre, hanem utólagosan, a jövedéki törvény rendelkezéseinek megfelelõen, évente kétszer kelljen megfizetniük a borászoknak. A megállapodás kiterjed a járulékból befolyó pénz felhasználására is.
Ennek értelmében a literenkénti nyolc forintnak a bormarketingre jutó hatvan százalékát az AMC nélkül használják fel. A pénz „felhasználásának szakmai irányítására” olyan hétfõs bizottságot hoznak létre, amelybe hat tagot az MBM delegál, míg a hetediket az FVM küldi. A járulék további negyven százalékát minõség-ellenõrzésre költik, azt jövõre az Országos Borminõsítõ Intézet használhatja fel. A bizottság feladata lesz a bormarketing általános céljainak megfogalmazása, az éves közösségi bormarketingprogram összeállítása, a pályázati feltételrendszer kialakítása és a pályázatok kiértékelése; lényegében tehát ez a testület dönt a pénzek felhasználásáról.
Ez az év elúszott
A szakma és a minisztérium számításai szerint a megállapodás alapján – feltételezve, hogy õsszel sikerül módosítani a bortörvényt, és még idõben megjelennek a végrehajtáshoz szükséges rendeletek is – elõször jövõ tavasszal lesz elegendõ pénz a közösségi bormarketing feladatainak végrehajtására. Most még jogi és akkreditációs okok miatt a járulék az FVM számlájára folyik be, de ez a késõbbiekben változhat. Gráf József agrárminiszter szerint a mostani nem a végleges állapot, tervezik egy új elosztási rendszer kidolgozását.
A mostani megállapodás szerint ez az összeg a módosított törvény életbe lépése és idén december 1-je között értékesített bor után fizetett járulék lesz – visszamenõlegesen tehát nem kell a járulékot megfizetni -, ami gyors törvényalkotási munkával számolva 100-120 millió forintos induló keretet jelenthet (további 70-80 millió mehet a minõségellenõrzésre). Nemes Richárd, az MBM ügyvezetõje az Index kérdésére megbecsülni sem akarta, mennyi pénz lesz a rendszer beindulását követõ elsõ teljes évben erre a célra, azt ugyanakkor elismerte, hogy idén nem jut érdemben bormarketingre, nem számítva az AMC által erre fordított minimális költségvetési pénzeket.
Kötelezõen önkéntes lesz
A megállapodás kiterjed arra is, hogy a most adóként fizetendõ járulékot 2007 végétõl hozzájárulás váltsa fel. Ez a hozzájárulás elvileg önkéntes lesz, a gyakorlatban azonban várhatóan minden borászt köteleznek a megfizetésére. A megállapodás ismertetése is „kötelezõen fizetendõ önkéntes termelõi hozzájárulásként” definiálja ezt. A járulék (és a majdani hozzájárulás) mértékét, kivetési alapját és a befizetõk körét a tervek szerint félévente fogják felülvizsgálni.
Forrás:
Index
http://www.index.hu