Ezekre a trendekre érdemes figyelni a borkedvelõknek idén
Új borfogyasztási trendek, borfajták felértékelõdése, klasszikus bortermelõi vidékek reneszánsza érkezhet el 2018-ban – írja összeállításában a Bloomberg. A borkultúra iránt nõ a fiatalabb generációk érdeklõdése is, és idén az õsi, újranemesített szõlõfajtákból készülõ borok szintén sikerre számíthatnak.
Hét olyan kedvezõ fordulat, illetve körülmény is várható a bor világában idén, amely alapján mind a termelõk, mind a fogyasztók, valamint a borkultúra iránt érdeklõdök bizakodva tekinthetnek 2018-ra.
A nagyobb üvegek hatalmasra cserélõdnek
Bár 2017 a bortermelés gyászéve volt, a fogyasztási adatok kedvezõen alakultak. Mind népszerûbbekké váltak a hagyományos kiszereléseknél nagyobbak. A dupla vagy annál is méretesebb töltõkapacitású borosüvegek hódítása Saint Tropez egyik rozéjával kezdte meg kereskedelmi hódítását, majd 2017 karácsonyára a nagyobb kereskedelmi láncok üzleteiben is mind megszokottabbá váltak a nagyüveges borok. Az Aldi az ünnepekre például a normál hét deciliteres üvegnél négyszer nagyobb kiszerelésben küldött boltjaiba olcsóbb borkészítményeket.
Egy jelentés szerint csak az Egyesült Királyságban 378 százalékkal (!) nõtt a túlméretes üvegû borok forgalma 2017-ben a korábbi évhez képest.
Azok számára, akik pedig nagy mennyiségben is ragaszkodnak a minõséghez, az egyik, luxusborokra és prémium kategóriás nedûkre szakosodott kereskedés külön webáruházat indított. Itt például 12 üvegnek megfelelõ kiszerelésben is rendelhetõ a 2005-ös Château Haut Brion-ból, alig 15 600 euróért (közel 5 millió forint).
S ez még nem minden. Az eddigi legnagyobb kiszerelést egy pezsgõ kapta, amely 40 normál üvegnyinek felel meg. A gyártók ezeknek az extravagáns méretû üvegeknek külön fantázianevet is adnak.
A spanyol borvidékek reneszánszukat élhetik
A világ számos részén termelnek bort, kezdve Grúziától, melynek területén bizonyítottan a legrégebb óta zajlik a nedû elõállítása, egészen az egyre népszerûbbé váló, szokatlan termõterületekrõl származó ausztrál és chilei borokig. Ám a tradicionális borvidékek közül idén a spanyolok nyerhetik el a borrajongók figyelmét. Ebben szerepet játszik az, hogy több népszerû tévésorozatban és más popkulturális termékekben spanyol borokat fogyasztanak a szereplõk. A fiatalabbak pedig kifejezetten érdeklõdnek az ország hegyvidéki, minõségi bortermelése iránt.
Emellett egyre kedveltebbek a régi szõlõfajták. Különösen Olaszországban próbálkoznak több helyen az újranemesítéssel, például az ókorban Pompeji városát sújtó katasztrófa idején az ott használt szõlõfajták termesztésével.
Új termelõterületek emelkedhetnek fel
A klímaváltozás következtében földrajzi értelemben vett átrendezõdés játszódhat le a borvidékek között, ami új területek megjelenéséhez vezethet. Például Hokkaido, Japán északi szigete, egyesek szerint most már otthont adhat a meleget kedvelõ szõlõfajtáknak is, amelyek termésébõl aztán kiváló minõségû pinot noir-ok készíthetõk.
A térségben már most 33 pincészet mûködik, de hírek szerint újabbak nyitnak hamarosan.
Az egyébként hideg idõjárásról ismert amerikai Maine államban is gazdálkodók jelentkeztek be arra, hogy a felmelegedõ éghajlati viszonyok miatt, szívesen kipróbálnák magukat a bortermelésben.
Fellendül a bor online kereskedelme is
Idén tovább nõhet a borok online kereskedelemben bonyolított forgalma. Például az USA 44 tagállamában számíthatnak arra a fogyasztók, hogy a pincészetek közvetlenül az otthonokba szállítják a termékeket. Figyelemre méltó, hogy ezzel szemben csak 14 államban lehet import borokat rendelni, azaz a legtöbb amerikai fogyasztó elsõsorban hazai termelésû borhoz férhet hozzá online rendeléssel.
A legnagyobb kereskedõházak a maguk módján szintén beszálltak az online borbizniszbe. A JD.com Kína második legnagyobb e-kereskedelmi vállalata, a minõségi borok vásárlóinak extra szállítási szolgáltatásokat biztosít, kiegészítõ ajándékokkal dobja fel a rendelt csomagok tartalmát.
A Vivino boros applikáció mögött álló cég pedig azt a célt tûzte ki, hogy olyan legyen a borkereskedelemben, mint az Amazon az online piactéren.
Az alig 50 dolláros tagsági díj ellenében tetszõleges pontra kérhetõ ingyenes kiszállítása a minõségi borválogatásoknak, akár a céggel partnerségre lépõ kereskedésekbe is.
Nõ a pezsgõfogyasztás
2018-ban a leghíresebb, elsõsorban francia pezsgõmárkák iránti keresletnövekedésre lehet számítani. Az Alsace, Burgundi, Bordeaux és más brandek ismét jól csengõ nevekké váltak a buborékos italt kedvelõk körében, de a spanyol Cava is az erõsödés jeleit mutatja. A legnagyobb pezsgõházak növelik a kínált mennyiséget, de a jelek szerint gondosan ügyelnek arra, hogy a friss készítmények mellett kaphatók legyenek a már sikeres, régebbi pezsgõk is.
A borkultúrában mind nagyobb szerep jut a kultúrának
A borkóstolás új trendje alakulhat ki néhány éven belül. Már nem a szûk pincék lesznek annak terepei, hanem olyan helyszínek, amelyek a bor mellett kulturális élményeket is kínálnak.
Más a kóstolás élménye egy bordeaux-i kastélyban, egy burgundiai szõlõszedésen vagy hasonló helyszínen. Természetesen az ilyen kalandokat csak a tehetõsebb fogyasztók engedhetik meg maguknak, mégis arra lehet számítani, ennek kapcsán új kóstolási-fogyasztási irányzat erõsödhet meg a bor világában.
A szõlõültetvényekre is jönnek a robotok
A Rothschild-család birtokában lévõ ültetvények némelyikén már megjelentek azok a programozott robotok, amelyek önállóan is képesek elvégezni például a gyomirtást. Az egyik ültetvény igazgatója azt mondta, a robotok megjelenése a bortermelésben a zöld jövõ része.
Egy másik példa Portugáliához köthetõ. A VineScout nevû, mesterséges intelligenciával felszerelt robotot egy családi borászatban fogják elõször kipróbálni 2018-ban. Az egység feladata, hogy figyelemmel kísérje a készülõ bor paramétereit, például a hõmérsékletét. Ha a robot sikeresen vizsgázik, 2019-ben gyártója kereskedelmi forgalomba is szeretné bevezetni, nagyjából 15 ezer dolláros (kb. 4 millió forint) áron.
Forrás:
origo.hu
http://www.origo.hu