Egymilliárd forint, avagy ki kezelje a bormarketingpénzeket?
Heves vita robbant ki a borászok és az FVM között amiatt, hogy a tárca tervezete szerint a felügyelete alatt álló Agrármarketing Centrum Kht.-hez helyezné az idei ágazati befizetésekbõl származó marketingpénzeket. Az eddigi 8 forintos literenkénti jövedéki adót januártól forgalomba hozatali járulék váltotta fel, amely 60 százalékban marketingre, 40 százalékban ellenõrzésekre fordítható. A várakozások szerint egymilliárd forint marketingforrás gyûlhet össze 2006-ban, amelynek kezelésére a borászati szervezetek – az FVM biztatására – tavaly létrehozták a Magyar Bormarketing Kht.-t. Ebben a szakma egésze – több mint tíz szervezet és szövetség – képviselteti magát.
[tn_2_bal.jpg]Heimann Zoltán, a kht. egyik szervezõje, a Pannon Bormíves Céh ügyvezetõ társelnöke leszögezte: a pénz a borosoké, ebbõl nem engednek. „A befizetésekhez semmi köze az AMC-nek és az FVM bürokratáinak” – szögezte le. Heimann felhívta a figyelmet arra, hogy az AMC már többszörösen bebizonyította, alkalmatlan a bormarketinggel kapcsolatos feladatok ellátására. Az összegeket nem kis projektekre kell szétszórni, hanem nagy akciókra, amelyek érdemben lendíthetnek a magyar bor presztízsének emelésén, és súlyuk révén nagy marketingcégek érdeklõdését is felkelthetik. A marketing egy másik szakma – figyelmeztetett a borász. Emlékeztetett arra, hogy Gráf József agrárminiszter határozott ígéretet tett: a termelõi befizetéseket a borászok kht.-jére bízzák.
Nem egységes az FVM álláspontja a marketingforrások felhasználásában – közölte lapunkkal Dékány András, a tárca szóvivõje. Tájékoztatása szerint Gráf József továbbra is azon a véleményen van, hogy a forgalomba hozatali járulékból képzõdött alapot ne a minisztérium, hanem a borászati szakma kezelje. Más FVM-es vélemények szerint az EU a pénzalap civil felügyeletéhez nem járulna hozzá, mivel e felhasználási módot burkolt támogatásnak tekintené. A tárca egyes szakértõi jogi szempontból kivitelezhetetlennek tartják, hogy Magyarország most a Magyar Bormarketing Kht. elismertetését kezdeményezze az EU-nál. Az FVM az AMC-n keresztül sem kívánna beleszólni a szakmai felhasználási döntésekbe – állítják.
Nem lehet kiemelni a borászatot a többi élelmiszer-marketinges tevékenység közül – fogalmazta meg személyes szakmai véleményét Kovács Barnabás, az AMC ügyvezetõ igazgatója. Az AMC az agrártárca döntésére vár az ügyben, de több borászati programot is beépített idei saját marketingtervébe – közölte Kovács. Már feszültséget okoz ugyanakkor, hogy a centrum az idén 720 millió forint költségvetési marketingforrással gazdálkodhat, szemben az elmúlt években megszavazott 1,5-2 milliárddal. A forráshiány az oka annak, hogy Kovács Barnabás január 31-vel távozik a közhasznú társaság élérõl.
Forrás:
VG
www.vg.hu