Csökkent a háztartások borfogyasztása
A Gfk Piackutató Intézet 2000 háztartás bevonásával végzett panelkutatása szerint a hazai háztartások 2007-ben, 2006-hoz képest 5,9%-kal kevesebbet költöttek otthoni fogyasztásra vásárolt borokra. Az értékbeli csökkenés 11,5 százalékos mennyiségi csökkenéssel párosult. Ezt a csökkenést leginkább az asztali borok forgalmának visszaesése okozta, melyekbõl majd negyedével esett vissza a háztartások vásárlása. E mellett a magasabb áru minõségi termékekbõl 5 százalékos visszaesés volt tapasztalható.
A háztartások átlagosan 421 Ft/liter áron vásároltak valamilyen bort. Ez az átlagár 6,3%-kal magasabb az egy évvel korábban mért adatoknál. Az átlagár növekedése fõleg a táj-, illetve asztali bor kategória átlagárainak növekedésének köszönhetõ. A tavalyi év során a háztartások 52,2%-a vásárolt legalább egy alkalommal bort, háztartásonként átlagosan 19,43 litert egy év alatt. Ez csaknem 11%-os csökkenést jelent a korábbi évhez hasonlítva. Mindez elsõsorban annak köszönhetõ, hogy a háztartások kevésbé gyakran – átlagosan csak 11 (-7,7%) alkalommal – vásároltak egy év alatt. E mellett a vásárlási alkalmanként a kosarakba kerülõ borok mennyisége is minimálisan csökkent, 1,73 (-3,3%) literre..
A háztartások leggyakrabban továbbra is asztali bort vásároltak, de egyre inkább eltolódik a keresletük a magasabb minõségi kategóriák és a magasabb ár felé. A minõségi bor vásárlásának forgalmi értéke csaknem háromszorosa az asztali borok forgalmi értékének, mely utóbbiak tavalyi 10 százalékos árdrágulása is hozzájárulhatott a majd 25 százalékos mennyiségi visszaesésükhöz.
A háztartások vásárlásában az import egyelõre még nem jelentõs, és a tavalyi évben jelentõsebben vissza is esett a háztartási kereslet az ilyen termékek iránt.
Minõségi borok
A háztartások csaknem 40%-a (1.584.000 háztartás) vásárolt legalább egyszer minõségi bort a 2007-es év során. A teljes minõségi borokra elköltött összeg 5,8%-kal kevesebb, mint egy évvel korábban. A megvásárolt minõségi bor értéke az összes borvásárlás értékének 57,82%-át teszi ki. A vásárlások teljes volumene is csökkent 5,1 százalékkal. 2007-ben a minõségi borok 39,7%-át teszik ki az háztartások által vásárolt bor mennyiségének (mindhárom kategória forgalmát ideértve). A vásárlások literenkénti átlagára 614 forint volt. A háztartások a vizsgált idõszak alatt átlagosan 10,15 liter minõségi bort vásároltak, amely egy kicsit magasabb, mint a korábbi évben beszerzett mennyiség.
Tájborok
A tájborok forgalma 21,4%-kal részesedett az összes háztartások által vásárolt bor forgalmából 2007-ben. E mögött egy 3,3 százalékos mennyiségi növekedés áll 2006-hoz képest. A termékkör átlagárának 5 százalékos növekedése következtében az értékbeli növekedés magasabb, 8,3%-os volt. A vásárolt tájborok átlagára tehát 2006-ról 2007-re csaknem 5%-kal, 369 forint/literre növekedett. A vizsgált idõszak alatt a háztartások 26,3%-a vásárolt legalább egyszer tájbort. Egy háztartás átlagosan 9,41 litert vásárolt 2007-ben, egy vásárlás alkalmával pedig 1,54 liter bort vitt haza.
Asztali borok
Az asztali borok forgalma a háztartások összes vásárlási értékének 20,78%-át teszi ki, mennyiségben ugyanakkor csaknem 36%-os a részesedése. Ez is jól mutatja, hogy ennek a kategóriának a legalacsonyabb az átlagára, 2007-ben mindössze 243 forint/liter volt, ami még így is több, mint 9%-kal magasabb az elõzõ évhez viszonyítva. A háztartások 22,7%-a vásárolt asztali bort az elõzõ évben, háztartásonként 16,06 litert, amely 18%-os csökkenést jelent. Ezek hátterében az áll, hogy csökkent a vásárlások gyakorisága, illetve az egy alkalommal vásárolt bor mennyisége is, ám ez a vásárlásonkénti 2,11 liter még mindig a legmagasabb érték a minõségi kategóriák között.
Import
Az import részesedése a háztartások vásárlásaiból mindössze 7,34% volt, ami jelentõs, csaknem 20%-os értékbeli csökkenést jelent a 2006-os évhez viszonyítva. A vásárlások mennyisége még jelentõsebb,31,5%-os visszaesést mutat. A vásárlások literenként átlagára 449 forint/liter volt, ami viszont csaknem 20%-os növekedést jelent az elõzõ évhez képest. Az összes megkérdezett háztartás 11,3%-a vásárolt 2007-ben import bort, az év során átlagosan 3,8 alkalommal, alkalmanként 1,64 litert.
Kereskedelem
A háztartások borbeszerzéseinek legnagyobb aránya továbbra is diszkontokban fogy el. A diszkontok részesedése a teljes mennyiségi piacból 30,5%, amely 1,4 százalékpontos növekedést jelent 2006-hoz képest. 27,8%-ra növekedett a hipermarketek részesedése, amely jelentõs, 4,1 százalékpontos növekedést jelent az elõzõ évhez képest. A szupermarketek (11,8%), a független kisboltok (6,3%) részesedése viszont csökkent 2007-ben. A minõségi borokat többnyire hipermarketekben (34%) és diszkontokban (31%) szerezték be a fogyasztók, a tájborok esetében ezek mellett jelentõs a termelõktõl történõ vásárlás aránya is. Az asztali borok egyharmada diszkontokból került a háztartásokhoz, további 24%-ot pedig hipermarketekben vásároltak meg. Az import borok esetében ez az arány eltolódni látszik, a beszerzések 48,1%-a diszkontban (az elõzõ évben 68,8%), 34,5%-a pedig hipermarketben realizálódott (az elõzõ évben 14,9%). A diszkontokra, a kisbolt láncokra, valamint a szupermarketekre jellemzõ a kereskedelmi márkák erõsödése. Arányuk a diszkontokban 34,1%, a kisbolt láncokban 22% a szupermarketekben pedig 18,3% volt 2007-ben.
Végül fontos megjegyezni, hogy a borfogyasztás csökkenése egyértelmûen összefüggésbe hozható a tavalyi év során bekövetkezett gazdasági recesszióval. Az Ecostat felmérése szerint 2007-ben a nettó reálkereset 4,8%-kal csökkent, míg a kiskereskedelmi forgalom volumenindexe 3%-kal, a háztartások fogyasztása pedig 2%-kal esett vissza, amely a hazai borpiacra is kedvezõtlen hatással volt.
Forrás:
Bormarketing.hu
http://www.bormarketing.hu