Brüsszelben ma meghallgatják a magyar borászokat
A konferencia témája az újrahasznosítható italcsomagolások elterjesztésének lehetõségei. Az egyik legjelentõsebb német környezetvédelmi szervezet a Deutsche Umwelthilfe és a CEGROBB (European Federation of Associations of Beer and Beverage Wholesalers) európai szintû italipari szövetség egy magyar borászatot, a Varga Pincészetet hívta meg a rendezvényre, hogy mutassa be a világon egyedülálló magyar betétdíjas borospalack-újratöltési rendszert. A betétdíjas forgalmazás jelentõsége elsõsorban környezetvédelmi, de komoly költségelõnyt és így versenyelõnyt is jelent az import borokkal szemben. A konferencián olyan ajánlásokat is megfogalmaznak, amelyek a jövõben Európa valamennyi kormánya számára útmutatást nyújthat a környezetvédelmi kérdésekben. – nyilatkozta Varga Bálint, a Varga Pincészet értékesítési vezetõje.
A 90-es években a magyar bortermelõk még arra számítottak, hogy a betétdíjas rendszer néhány év alatt el fog tûnni a palackos borok forgalmazásából, de szerencsére környezetvédelmi szempontok miatt ma már Európa több országa is tervezi, hogy támogatja a betétdíjas, újratölthetõ palackok használatának elterjedését, az eldobható italcsomagolásokkal szemben (TetraPak, mûanyagpalack, alumínium palack, bag-in-box).
A Varga Pincészet mára piacvezetõ lett a magyar piacon és vezetõ szereppel bír a betétdíjas palackok újratöltésében is. 10-11 millió palack bort és pezsgõt adnak el évente, ebbõl 7 millió palack bort 97 százalékban betétdíjas palackban. A pincészetnél a betétdíjas palackok visszagyûjtési aránya kimagasló: 90 százalékos. Saját boraik betétdíjas palackokba való töltése mellett más pincészeteknek bér-palackmosást is vállalnak 150 millió forint értékû, 10 ezer palack/óra teljesítményû palack-mosógépük segítségével.
Becslések szerint: a hazai bortermelés 3,5-4 millió hl lehet, de senki sem tudja(!) mennyi lehet pontosan. PET-palackban és kannában hoznak forgalomba kb. 2 millió hl-t. Magyarországon 12 ezer kistermelõ pedig gyakorlatilag csak eldobható csomagolásban árul bort, ugyanakkor a nagy pincészetek között több olyan van, amely fejenként kb. 150-200 ezer hl bort forgalmaz PET-ben. Az üvegpalackos borértékesítés évente kb. 120 millió palack, ebbõl kb. 75 millió palackot forgalmaznak betétdíjas palackban, melybõl kb. 60 millió palackot gyûjtenek vissza és töltenek újra.
Varga Bálint elõadásának konklúziójában kifejti, hogy a magyar borászatok reménykednek abban, hogy a magyar kormány a jövõben támogatni fogj a környezetvédelmi és versenyképességi szempontból is fontos betétdíjas rendszer fejlesztését és kiterjesztését.
A konferencia címe: Reusable Beverage packaging in Europe: The sustainable and climate-friendly way forward
Idõpont, helyszín: Brüsszel, 2008. október 8., Radisson SAS EU Hotel