Bormarketing a fellegekben
[tn_3_bal.jpg]Elismert magyar pincészetek boraival újította meg kínálatát a Malév repülõgépei fedélzetén. A fehér-, vörös- és desszertborokat, valamint pezsgõket a légitársaság 34 ország 53 célállomására közlekedõ mintegy napi 120 járatán kínálják a Malév légiutas-kísérõi a javarészt külföldi utasoknak. A januártól megújult borkínálatot a légitársaság Tompa Imre szakújságíró segítségével mutatta be a sajtó képviselõinek legnagyobb, Boeing 767-300 típusú gépének fedélzetén.
A magyar nemzeti légitársaság hagyományosan nagy gondot fordít arra, hogy utasainak jó minõségû magyar borokat kínáljon, s ezzel a minõségi hazai borok jó hírét terjessze világszerte. Az idén január elején megújult borkínálatba hat fehér-, négy vörös-, két desszertbort, valamint két pezsgõt választott a légitársaság. A minõségi magyar borokat a business utasoknak bármely napszakban, míg a turista utasoknak a 10.00 óra után induló járatokon kínálják a légiutas-kísérõk. Egy járatra egyszerre hét fajta bor és egy fajta pezsgõ kerül felkészítésre, a business osztályon két-két fajta vörös és fehérbor, egyfajta desszertbor és pezsgõ, míg a turista osztály kínálatában egy-egy fajta fehér és vörösbor szerepel. A tendernyertes borok folyamatosan váltják egymást a fedélzeten, ezzel is változatosabbá téve a légitársaság borkínálatát.
A Malév kétfordulós bor-tenderére 12 pincészet összesen 84 borfajtával jelentkezett, melyek közül a légitársaság szakértõ zsûrije 9 pincészet 14 borát választotta ki a bor érzékszervi értékei és természetesen marketing- és pénzügyi szempontok alapján. A kiválasztott pincészetek borai már számos alkalommal nyertek rangos szakmai elismeréseket, érmeket. Öten közülük a Népszabadság 77 legjobb magyar pincészet címû, szakújságírók által összeállított kiadványában is szerepelnek, egyikük, mint „Az Év Pincészete 2004” díj tulajdonosa.
A borkóstolóval egybekötött sajtóbemutatón Leonov Péter, a Malév vezérigazgatója kiemelte: „A Malév fedélzetére lépõ utas Magyarországra érkezik, az italválasztékunkon keresztül is az országgal ismerkedik. A magyar nemzeti légitársaság egy kicsit az ország kirakata is, s ebben a környezetben kiemelt szerepet szánunk a magyar borok bemutatásának.”
Mester Zoltán vezérigazgató-helyettes a Malév-utasok borfogyasztási szokásairól adott információt: „A Malév utasai összesen 291 ezer palack bort és pezsgõt fogyasztottak a fedélzeten 2007-ben. A legtöbb, 160 ezer palack (120 ezer liter) a vörös borból fogyott, míg a fehérborból összesen 91 ezer palacknyit (68.250 liter) szolgáltak fel a légiutas-kísérõk. Ezek a számok is jól mutatják a Malév fedélzetén kínált borok jelentõs marketing értékét.”
A Malév járatokon pezsgõbõl 31.000 0,2 literes és 2.300 0,75 literes palack (összesen 7925 liter) fogyott, míg a Tokai aszúból 7000 palacknyit fogyasztottak a business utasok (1750 liter) az elmúlt esztendõben. A business osztályon összesen 113.300 palack (64.450 liter) pezsgõ és bor, míg a turista osztályon 178 ezer palack (133.500 liter) bor fogyott el.
Tompa Imre szakújságíró az eseményen hangsúlyozta: „A Malév bortenderén olyan jó minõségû, modern, a gyönyörûen fejlõdõ magyar borkultúrát méltón képviselõ borok nyertek, melyekbõl a pincészetek a kellõ mennyiséget is képesek biztosítani. A szakszerûen és szerencsés kézzel kiválasztott borok még a legfontosabb borvidékeket is reprezentálják, hiszen megjelenik itt Tokaj, Villány, Eger és a remek magyar pezsgõkbõl is néhány. Ha az országot nem, vagy kevéssé ismerõ utas egy jó pohár bort kap a fedélzeten, azt fogja mondani: ez egy jó kis ország lehet. Nagyon fontos tehát az a még kevéssé ismert sajátos médium-szerep, amit a Malév a magyar bor marketingjében ezekkel a meghökkentõ mennyiségekkel betölt. Ebbõl is látható, hogy az utasok nagyon szívesen fogyasztanak bort repülés közben. A mai sajtóbemutató ezért a lassan éledezõ bormarketing lényeges eseménye”.
A Malév fedélzeti magazinjának márciusi számától induló sorozatban is nagy teret szán Magyarország híres borvidékei és a fedélzeti borkínálatot szállító pincészetek bemutatására. Ám, a légitársaság nemcsak a borokkal közvetíti utazóközönsége számára Magyarország értékeit, hiszen már eddig is minden lehetõséget megragadott, hogy nemzeti légitársaságként fedélzeti kommunikációs eszközeivel bemutassa Budapest és az ország vonzó turisztikai célpontjait. oneworld taglégitársaságként jelenleg is nagy szerepet vállal a Budapestet népszerûsítõ Budapest Winter Invasion kampány terjesztésében. A Malév szövetségi tagsága révén pedig a világ több mint 140 országának 650 célállomására közlekedõ napi 7800 oneworld-járat havonta átlagosan több mint 20 millió utashoz juttatja el Budapest meghívását mintegy 2100 repülõgép fedélzetén, öt hónapon keresztül.
[tn_2_bal.jpg]A Malév fedélzetén kínált borok a 2008-as esztendõben:
Törley Pezsgõpincészet Kft.
Kemendy Selection Pázmándi Cabernet Sauvignon – Pinot Noir 2003
Francois President Brut 2004/2005
Hungaria Extra Dry
Kõporos Borászat Kft.
Egri Cabernet sauvignon 2005
Vivamus Bt.
Tokaji szamorodni édes 1995
Tokaji szamorodni száraz 1995.
PolgárBor Termelõ és Kereskedelmi Kft.
Hárslevelû 2006
Vylyan Vinum Kft.
VYLYAN Rizling 2006 / 2007
Dereszla Kft.
Tokaji aszú 3 puttonyos 2000.
Tokaj Kereskedõház Zrt.
Tokaji furmint száraz 2006.
Egri Korona Borház
Selection Egri Bikavér 2003
Hilltop Neszmély Zrt.
Hilltop Neszmélyi Chardonnay 2006
Hungaro Neszmélyi Cserszegi Fûszeres 2006
Hilltop Szekszárdi Merlot 2004