Borissza magyar? A válság sem szegi kedvünket
Hazánkban a bor tradicionálisan nemzeti italnak tekinthetõ. Minden alkalomkor kiemelkedõ szerepet tölt be, legyen az vallási, állami vagy családi ünnep. A hazai borfogyasztás kultúrája rendkívül változatos, de csak az utóbbi években alakult ki egy tudatos, igényesebb fogyasztói réteg.
A 18 év feletti népesség megközelítõleg fele tekinthetõ borfogyasztónak. Heti szinten a magyar lakosság mintegy ötöde fogyaszt bort. Ugyanakkor minden második honfitársunk szinte sosem iszik ebbõl az alkoholos italból. A bor kedveltsége a 20 és 60 év közötti korosztályban lényegében egyenletes. Azonban a fogyasztás gyakoriságában már összefüggés figyelhetõ meg a korcsoporttal: a hetente többször is bort fogyasztók aránya egyenletesen emelkedik az életkor emelkedésével. A borfogyasztást elutasítók körülbelül fele mindenféle alkohol fogyasztását elutasítja (antialkoholista, vagy egészségügyi okok miatt) és ugyanilyen arányban vannak azok, akik az alkoholos italok közül csak a bort utasítják el – derül ki a GfK Hungária Piackutató Intézetnek a Nemzeti Bormarketing Program keretén belül elkészített borfogyasztókat, fogyasztási szokásokat leíró tanulmányából, a Consumer Tracking felmérésének adataiból, valamint a legfrissebb, 2009-es Étkezési Szokások tanulmányából.
„A válság hatására a háztartások által otthoni fogyasztásra megvásárolt bor mennyisége nem csökkent, az idei elsõ félév adatai szerint enyhén, 5 százalékkal növekedett 2008 elsõ félévéhez képest. Azonban ez a növekedés nem a továbbra is legnagyobb mennyiséget kitevõ palackos kiszerelésû borok értékesítésének köszönhetõ, hanem az olcsóbb mûanyag palackban és kannában megvásárolható termékek eladásának. Ezeknek a boroknak a beszerzése a nagyobb alapterületû boltokban és a kistermelõktõl történt vásárlásokban is egyaránt növekedést mutat” – mondta el Sánta Zoltán, a GfK Hungária piacfejlesztési menedzsere.
Napjainkban a borfogyasztáshoz – fogyasztói jelentõs részénél – kellemes közérzet, könnyed ellazulás kapcsolódik. Sok borfogyasztónál a bor ivása a kis, akár családi közösségek „összehozó” itala is egyben, amit a beszélgetések alapvetõ részének tekintenek. A bor elõnye a többi alkoholhoz képest, hogy minden évszakban megfelelõ választás, télen a forralt bor kellemesen melegíti az embert, míg nyáron egy fröccs kiválóan oltja a szomjat. A bornak emellett kiemelkedõ szerepe van az ajándékozásban is.
A bor ivása több fogyasztónál ebédek, fõként pedig a vacsorák részét képezi. Többen már a táplálkozás egyik alapvetõ szakaszában találkoznak vele, hiszen a fõzés során a bornak alapanyagként való használata több, közkedvelt hazai receptben is (pl. vörösborral készült pörköltek, fehérborral készült csirke és halételek) megjelenik, tágítva ezzel a borral megismerkedõk, kapcsolatba kerülõk körét. A fejlettebb borkultúrával rendelkezõ fogyasztók általában többféle bort tartanak otthon, tehát könnyen ki tudják választani a leginkább megfelelõt. A magasabb borkultúrával rendelkezõ fogyasztók körében megjelenik a társasági borfogyasztás néhány elengedhetetlen kelléke is: a sajt, a csokoládé és a szivar.
A borfogyasztási alkalmakból is kitûnik, hogy mennyire fontos az otthoni helyszín, hiszen az ünnepnapok, vendégségek tere is döntõen az otthon. E mellett a válaszolók 25 százaléka nyilatkozott úgy, hogy legalább alkalmanként fogyaszt bort étteremben, vendéglõben.
A borfogyasztáshoz kapcsolódó ismeretek nagyon hiányosak a fogyasztók fejében. A többség jelenleg még nehezen vállalkozik új ízek megismerésére, ehelyett a régi jól bevált márkákat választja a jól ismert borvidékekrõl (Eger, Tokaj). A hazai fogyasztó nehezen válik meg a már jól bevált szokásaitól, nehezen változtat a fogyasztási alkalmakon.
Néhány évvel ezelõtt a bortúrák még a magasabb jövedelmû és a borok iránt fogékony fogyasztói kör szórakozása volt, azonban napjainkra ez a szabadidõ töltési forma szélesebb körben elfogadottá és kedveltté vált. A borkóstolóval egybekötött pincelátogatás alkalmat nyújt megismerni az adott vidék borainak jellegzetességét, valamint a borkészítés folyamatát. A borfesztiválok kifejezetten vonzóak a borok iránt érdeklõdõ igényesebb szegmensbe tartozó fogyasztóknak, illetve egy-egy alkalommal az átlagfogyasztóknak is. E fesztiválok népszerûségét illetõen növekedés figyelhetõ meg, ugyanakkor a résztvevõk informáltsága ezzel kapcsolatosan jelentõsen korlátozott.
Forrás:
OrientPress Hírügynökség
http://www.orientpress.hu/