Berágtak a termelõk a Bormarketing Kht.-ra
Felháborodott termelõk egy csoportja fordult lapunkhoz azzal a kéréssel, hogy hozzuk nyilvánosságra a Bormarketing Kht. prágai tevékenységével kapcsolatos visszásságokat. Információink szerint a szikra egy prágai borbemutatón pattant ki.
Mint ismeretes, a Kht. még tavasszal írt ki pályázatot egy Prágában megrendezendõ borbemutató megszervezésére. Információink szerint az eseményre két cég pályázott, az egyik a Hungarian Vintage Vines (HVV) volt, mely számos neves magyar borászatot képvisel Csehországban több mint három esztendeje.
A HVV tulajdonosának elmondása szerint a pályázatok elbírálásakor a rendezvény költségvetése 60 %-ban, míg a szakmai tapasztalat 40 %-ban volt döntõ. A HVV költségvetése jobb volt a másik félnél, szakmai tapasztalata is vitathatatlan és a kiírásnak megfelelt, mégis alulpontozták.
A hivatalos eredményhirdetés után május 30-án a HVV tulajdonosa kérte a nyertes pályázat kiadását, valamint az értékelést, hogy meggyõzõdhessen, valóban jó kezekbe került a rendezvény. Kérésére a hivatalos értékelést kézhez kapta. Mivel az értékelés több pontban is téves információkat tartalmazott, így ezt követõen „Felülvizsgálati kérelmet” nyújtott be a Bormarketing Kht-hoz, melyre a mai napig semmilyen válasz nem érkezett.
Ezt követõen június 17-én a nyertes cseh cég, melyet csak tavaly szeptemberében jegyeztek be a helyi cégbíróságon, megkapta a lehetõséget, hogy bizonyítsa, minden szempontból megfelel egy ilyen nagy jelentõségû rendezvény megszervezésére.
Tudni kell, hogy Magyarország egyik fontos célpiaca Csehország, és a Bormarketing Kht. több éves stratégiában gondolkozik. Mivel a csehek az elmúlt húsz évben nem kaptak reális képet a magyar borászat fejlõdésérõl, hiszen nem volt egységes bormarketing stratégiánk (sokáig az volt a köztudatban, hogy a magyar bor olcsó és gyenge minõségû), így nagyon fontos lett volna, hogy egy ilyen rendezvény a lehetõ legjobb képet mutassa a magyar borászat fejlõdésérõl és Magyarországról. Vagyis ez a rendezvény lehetett volna az új belépõ ebbe az országba, de a nagyon gyenge szervezés miatt ez sajnos elmaradt. Erre szolgált bizonyítékul maga a rendezvény, melyen mintegy harminc bortermelõ cég jelent meg, köztük a korábban vesztes pályázó is az általa képviselt borászatokkal, mint kiállító.
Már magával a helyszínválasztással is problémák adódtak: bár a híres Kaiserstein Palace méltó helyszín egy ilyen rendezvényre, csak éppen nem nyáron, hanem télen, mivel nincs benne légkondicionálás, és a harminc fokos hõségben nem csak a kedves meghívottak, de a borok is „izzadtak”, a kiállítókról nem is beszélve. A szervezés sok más téren is hagyott kívánnivalót maga után.
Az Eszencia információi szerint a magyar vendégszeretetnek még csak a jelét sem lehetett tapasztalni: semmilyen harapnivalóról nem gondoskodtak a háziak, sem az ilyenkor szokásos sajtról, vagy dióról, de a borok hûtése sem volt megoldott. Kenyérdarabok is csak a kiállítók felháborodása után kerültek az asztalra. A meghívottak így csalódottan, vagy dühösen hagyták el a helyszínt.
Tudomásunk szerint a legfontosabb célja sem valósult meg a rendezvénynek: a szakma színe-java nem jött el, vagy azért, mert nem ért rá a rossz idõpont választás miatt, vagy mert nem kaptak meghívót, vagy csak nagyon késõn. A felháborodott borászok ezek után írták alá azt a kézzel írt levelet, melyet elküldtek szerkesztõségünknek. Megjegyezni kívánjuk, hogy voltak olyan borászok, akik egyetértettek, de nem kívánták nevüket adni a dokumentumhoz.
A dolog több mint tanulságos. Egyrészt a Bormarketing Kht. felelõssége nyilvánvaló az ügyben. Másrészt úgy véljük, a résztvevõ pincészeteknek is érdemes tájékozódni, mielõtt ilyen eseményen megjelennek, illetve írásban fixálni a kiállítás minden körülményét, és az azzal kapcsolatos szolgáltatások meglétét. Ideje megtanulni, hogy külföldön minden cselekedetünknek komoly következménye van. Egy ilyen eseménynek, melyen a helyi sajtó is részt vesz, komoly országimázs romboló hatása van!
Az Eszencia szerkesztõsége ezek után hivatalosan is felkéri válaszadásra a Bormarketing Kht. vezetõjét. Reményeink szerint a választ mielõbb megkapjuk, és azt szerkesztés nélkül közre tudjuk adni.
Kapcsolódó link
http://www.eszenciamagazin.hu/cikk.php?content_id=145&tipus=1