Az Akció-Nxs szerint nem lopták a borkampányt
Öt évvel ezelõtt készített stockfotót használt fel az Akció-Nxs ügynökség a Magyar Bormarketing Kht. „Magyar bor mindenkor” kampányához, amire elõször a Magyar Tervezõgrafikusok és Tipográfusok Társaságának (MATT) honlapján hívták fel a grafikusok a figyelmet, majd nyomában mind a Borravaló blog, mind pedig a Mûvelt Alkoholista megírta az esetet, részben azt sugallva, hogy lopás történt.
A Mûvelt Alkoholista közölte a Bormarketing Kht. belföldi programigazgatójának, Szabó Borbálának a levelét, amelyben többek között kijelenti, hogy az ajánlattételi dokumentációban az ügynökség nem tüntette fel a szóban forgó kreatívok forrását, õk nem tudták, hogy stockfotókat használtak fel. A programigazgató továbbá elmondta: „A fotók ötleteire vonatkozó felhasználási jog kapcsán elmondható, hogy amennyiben erre szükség volt, a fotók jogait értelemszerûen az Akció NXS Kft-nek kellett volna megvásárolnia […]”.
A plágiumról, reklámlopásról megkérdeztük Horváth Attilát az Akció-Nxs kreatívigazgatóját, aki a Kreatív Online megkeresésére leszögezte, hogy a jogokat megvásárolták a világ egyik legnagyobb stockfotó értékesítõjétõl, a Getty Images-tõl, valamint kiemelte, hogy a jogok többek között az újrafotózásra is vonatkoztak.
A kreatívigazgató válaszából az is kiderült, hogy azért is kellett újra fotózni a képet, mert az eredeti verzión a dugókból kirakott üveg és pohárforma nem kizárólag boros dugókból állt. Luc Hautecour eredeti fotóján pezsgõs dugók is vannak, ezen kívül a boros dugók is nagyon vegyes minõségben szerepelnek, ráadásul olyan borok dugói is amelyek nem mind hozzáférhetõek Magyarországon.
„Mi a fotózáshoz majdnem minden dugót egyesével válogattunk ki (az Ügyféllel együtt), csak olyan borokból származnak, amik a kampány céljának megfelelnek, vagyis magyar borászok által használt dugók” – világított rá a különbségre a kreatívigazgató.
Horváth elmondta még, hogy ezen kívül voltak még egyéb olyan részletek is, amelyek miatt újra kellett fotózni a képet, például kifejezetten a Bormarketing Kht. kérésére az eredetitõl eltérõ módon építettek fel dugókból borosüveget.
A Kreatív Online a fotó jogszerû felhasználása mellett azt is szerette volna megtudni, hogy a mennyire számít kreatívteljesítménynek egy kész stockfotó közel azonos lemásolása/felhasználása. Erre Horváth Attila annyit mondott: „A kreatív ötlet nívója nem azon múlik, hogy a kivitelezés során egy az ötlethez illeszkedõ, már meglévõ képet használunk, vagy fotózunk. Az ötlet önmagában megítélhetõ. A fotó felhasználása pedig gyártási, kivitelezési szempontok alapján dõl el”.
Szintén kérdés, hogy az eredetileg 85 millió forintos – késõbb 30 millióval megtoldott – megbízásban milyen arányban oszlott meg a kreatívanyagok elkészítése, a stratégia kidolgozása és a médiafoglalás. A Közbeszerzési Értesítõ online kiadásán is elérhetõ tenderkiírásban az arányok nem szerepelnek. Erre a kérdésre az Akció-Nxs és a Bormarketing Kht. egyelõre nem válaszolt.
Forrás:
Kreatív Online
http://kreativ.hu