ÁLLÁSFOGLALÁS az alkoholforgalmazás korlátozásával kapcsolatos elképzelésekrõl
(Lásd a következõ videót!)
Az ügyben Kökény Mihály Úr (az Országgyûlés Egészségügyi Bizottságának elnöke) nyilatkozott, mellyel kapcsolatban szervezetünk véleménye a következõ:
– Nem értjük, hogy egy ilyen fontos társadalmi-gazdasági kérdésben miért nem a Kormány nyilatkozik elõször?
– Várjuk a Kormány álláspontját, a részletekkel, mely pontosan leírja az egyes alkoholtartalmú italok közötti – a Kökény úr által érzékeltetett – különbségtételt. A nyilatkozatból ugyanis nem derül ki, hogy a tervezet korlátozások csak a „szeszes italokra” (égetett szeszes ital, likõr, whisky, stb.) vagy az összes „alkoholtartalmú italra” is (sör, bor, pálinka) kiterjednek.
– Addig is reméljük, hogy a szélesebb témakört érintõ – az esetek többségében ötpárti egyetértéssel elfogadott – törvényhozási döntések, mint a bor forgalomba-hozatali járulék felhasználási szabályok, illetve a „pálinkatörvény” végrehajtásában a Kormány nem tervez változást.
Az alkoholos italok fogyasztásával kapcsolatos társadalmi problémákat Szövetségünk ismeri, és annak megoldásában aktívan részt vesz az alábbiak szerint:
– Az EU-n belül tagjai vagyunk annak a CEEV-nek (Comité Européen des Entreprises Vins) http://www.ceev.be/index_en.html, mely a Wine in Moderation és a Responsible Wine Consumption (Mértékletes Borfogyasztás és Felelõs borfogyasztás) http://www.wineinmoderation.eu/, munkacímeken programokat indított el a tájékoztatás, elsõsorban a fiatal fogyasztók tájékoztatás érdekében,
– Együttmûködünk a HAFRAC-kal (Hungarian Association for Responsible Alcohol Consumption , Magyar Társaság a Felelõs Alkoholfogyasztásáért) http://www.hafrac.com/index.html
A figyelmeztetõ jelölésekkel kapcsolatos tapasztalataink a következõek:
– A jelölési elõírásokat csak európai szintû szabályozás során lehet módosítani. A Bizottság elutasította Finnország kérését, hogy 3 mm-es betûkkel kerüljön fel a következõ felirat a címkékre: „az alkohol veszélyes az egészségedre” (ráadásul még finn és svéd nyelven is)
– Ugyanakkor bizonyos tagállamok – Franciaország – és bizonyos WTO megállapodással rögzített esetekben – USA – a terhes nõkre vonatkozó figyelmeztetést felírásának követelményét elfogadta,
– Tagjainknak aránytalanul nagy költséget jelentene, ha az egyes piacokra eltérõ tartalmú, és nyelvi változatú követelményeket támasztanának a jelöléssel kapcsolatban. Ez a belsõ piacon korlátozná „az áruk szabad mozgásának elvét.”
A szeszes italok forgalmazásának idõbeli és térbeli korlátozásával kapcsolatos jelenlegi magyarországi helyzetet Szövetségük az alábbiak szerint értékeli:
– Sajnos sem az alkoholtartalmú italok, sem a dohánytermékekkel kapcsolatban ezek a korlátozások nem vezettek igazán eredményre, hiszen a felmérések szerint a 16-17 éves korosztály több mint 15 %-a volt már berúgva, és 50 %-a rendszeresen dohányzik, noha elvileg nem vásárolhatna ilyen terméket,
– Az alkoholtartalmú italok árusításának további külön engedélyhez kötésével kapcsolatban fennáll a veszélye, hogy az a feketepiacot erõsítené.
A fogyasztás engedélyezett életkorának növelésére vonatkozó javaslattal kapcsolatban is szkeptikusak vagyunk, mert:
– Addig, amíg a 18 éves korhatár betartatása, szankcionálása nem eredményes, nem indokolt annak 21 évre való növelése,
– Vélhetõen ez nem állná ki az Alkotmánybírósági kontrolt sem, hiszen olyan helyzet állna elõ, hogy 18 évesen valaki dönthet nagy összegû hitel felvételérõl, mûvi abortuszról, nemének plasztikai mûtéttel való megváltoztatásáról, de nem vásárolhatna meg egy üveg italt.
Budapest, 2008, június
A Magyar Szõlõ és Bortermelõk Szövetsége