Vörös, fehér, rosé – melyik a kedvenc?
A felmérés szerint a bor bolti forgalmában mind nagyobb szerepet játszik a szervezett, azon belül is a modern kereskedelem. Értékben az eladásokból a vörösbor részesedése nagyobb, míg mennyiségben közel azonos a vörös és fehér megoszlása. A változások egyik oka, hogy mind több boltláncban jelennek meg saját márkás vörösborok, kedvezõ ár/minõség aránnyal. Az egy fõre jutó fogyasztás ugyanis, bár kisebb éves hullámzásokkal, öt éve stagnál – áll a Nielsen felmérésében.
A múlt évben közel 50 millió liter bort értékesítettek a 400 négyzetméternél nagyobb élelmiszerüzletekben, ami 27 százalékos növekedés éves összevetésben. A piacméret tizenkét boltlánc (hipermarket, szupermarket és hazai tulajdonban lévõ lánc) egyesített eladási adatait tartalmazza. Itt a növekedés üteme felgyorsult, hiszen 2005-ben a Nielsen még csak 9 százalék pluszt regisztrált, az elõzõ évhez képest.
Mennyiségben nagyjából egyformán oszlik meg az elmúlt három év során a fehér és a vörösbor bolti eladása. Elõbbi részesedése tavaly 49, utóbbié 48 százalék volt, a fennmaradó 3 százalékot a rosé tudhatja magáénak. Értékben már különböznek az arányok: tavaly a modern kereskedelemben eladott bor 52 százaléka vörös, 43 fehér, míg 5 rosé. A közízlés változását jelzi, hogy vörösbornál a – mennyiségi – ranglistát sokáig a félédes vezette, tavaly azonban utolérte a száraz; egyformán 43-43 százalékkal részesednek az eladásokból. Az édes szegmensre 11, míg a félszárazra 3 százalék jutott. Fehér bornál éppen ellenkezõ irányú a trend. Egyre több félédes bort adnak el, és aránya múlt évben elérte a 62 százalékot. Csökkenõ tendencia jellemzi a szárazat, amely 29 százaléknál tartott, félszárazat (4) és édest (5).
Az ízlések mellett módosulnak a preferenciák a kiszereléseknél is. Habár 0,75 literes palackokban adták el tavaly a bor többségét (53 százalékát), a tendencia csökkenõ. Viszont egyre keresettebbek a 2 literes palackok, és már 35 százalékos részarányt értek el. A maradékon az 1 és 5 literes, valamint a többi kiszerelés-méret osztozik.
A fogyasztói árakat vizsgálva kiderül, hogy polarizálódik a forgalom. A legolcsóbb és a legdrágább szegmens eladásai emelkedtek az elmúlt két év során. A közbeesõ szegmensekben viszont csökkenést tapasztaltunk. Ez érvényes mind a vörös, mind a fehér borra. A kereskedelmi márkás borok az átlagosnál kisebb szerepet játszanak. Amíg az összes élelmiszer kategória forgalmából átlagosan 18 százalék jutott a láncok saját márkáira, addig alkoholos italoknál az átlag 13 százalék, bornál pedig még alacsonyabb: tavaly az elsõ félévben csak 9 százalék.
Figyelemre méltó azonban a növekedési ütem gyorsulása a kereskedelmi márkáknál. Amíg 2005-ben, az elõzõ évhez képest – értékben – 6 százalékkal emelkedett a kereskedelmi márkás borok forgalma, addig tavaly már 21 százalék pluszt regisztrált a Nielsen.
Fõleg a saját márkás vörösborok terjednek; értékben mért részesedésük 54, a mennyiségi pedig 46 százalékos arányt ért el tavaly, a vizsgálatban bevont áruházláncokban.
Forrás:
Napi Online
http://www.napi.hu