Visszahívták a bizottság harmadát
A borok literenként 8 forintos jövedéki adóját régóta marketing-hozzájáruásként fizetjük be a nagy kalapba. Késõbb ez 5 és 10 forint lett, borvidéktõl és bortípustól függõen. Az évi nagyságrendileg 1 milliárd forintos összegbõl azonban a nehezen, botrányok közt született megállapodás óta eltelt hat év alatt nem sikerül érdemi bormarketinget megvalósítani. Ami most van, az a szakma szerint öngól.
A pénz elosztásáért kezdettõl az Agrármarketing Centrum (AMC) felel, és ezt folyamatosan és kollektívan támadja a borász szakma. Az AMC költségvetése 2 milliárd körül van, amelybõl az agrárium ágazati marketingjét kell megoldania. Ehhez képest valóban sok a borra szánható összeg. Még akkor is, ha annak 40 százalékát rögtön elveszi a Mezõgazdasági Szakigazgatási Hivatal Borminõsítõ Igazgatósága ellenõrzési célra.
Az AMC gyakorlatilag saját pénzeként kezelte, kezeli az összeget. Rövid ideig, 8 hónapig mûködött egy Bormarketing Kht. elnevezésû szakmai fórum, ám ez 2009-ben csõdbe ment, mert eleinte akadoztak a kifizetések, késõbb pedig már egyáltalán nem érkeztek meg a pénzek az AMC-tõl. A legutóbbi kísérlet a tavaly novemberben alakított Bormarketing Bizottság volt. A marketingre szánt összegek kifizetése a szakmai zsûri javaslatára, a vidékfejlesztési miniszter jóváhagyásával történt volna. Ám itt is elõállt a szokott helyzet, az új AMC igazgató elõdjéhez hasonlóan félreértette a feladatot, és kész tényként, politikai diktátumként tálalta az elõterjesztéseket. Ez a testület ellenállásába ütközött. Az AMC módszerei elleni tiltakozásnak több módja volt, az egyik tag, Szepsy István már a második ülésre nem ment el, majd lemondott. Példáját egy hónappal késõbb Marozsán Judit is követte. A 11 fõsre olvadt tagság az elnök Geönczeöl Attila egyetértésével 8 aláírással egy javaslatot tett le a miniszter asztalára a kezdettõl fennálló problémák megoldására, a jogosultságok tisztázására. Fazekas Sándor miniszter fogadta õket, pozitívan állt az ügyhöz. Majd március végén meglepve vette kézhez négy tag, köztük az elnök, hogy indoklás nélkül köszönték meg „eddigi áldozatos munkájukat”. A munka valóban áldozatos volt, mert az ország különbözõ pontjairól érkezve havonta több napot töltöttek költségtérítés és tiszteletdíj nélkül azzal, hogy a pályázatok korrekt elbíráláson essenek át. Ráadásul az AMC diktatórikus stílusát is el kellett viselniük. Ez minden borásznak ismerõs, aki a magyar standokon, kiállításokon tölti az idejét és borait.
A felmentés azért elgondolkodtató, mert a konstruktív javaslatokra nem érkezett válasz, hanem egyszerûen felmentették a szakmai és etikai okokból aggályoskodókat, mondhatnánk hõbörgõket. Pedig létezik a közgazdaságilag és jogilag kidolgozott koncepció, amely elvenné az AMC kezelésébõl, és önállósítaná a borimázst, a Vidékfejlesztési Miniszter felügyelõ szerepe pedig nem csorbulna.
Külön iroda kell, mint Ausztriában, Franciaországban, vagy Ausztráliában. Addig nem lesz megfelelõ bormarketingünk, amíg a következõ kiállításig látunk elõre, összekeverjük a bort az uborkával és a disznóval, konzervgyári, sõt vágóhídi képeket vetítve a magyar standon. Érdemi üzenet, és hosszú távú tervek nélkül csak a 20 éve tartó vesszõfutás folytatódhat, a borászok által összeadott marketingpénz céltalan szétszórása.
A legutóbbi megjelenésünk is botrányos volt. A düsseldorfi ProWein kiállításon ismét értelmetlenre sikerült a magyar arculat, ezúttal 27 millióért. Az egyetlen változás, újítás mostanában az, hogy az AMC komoly pénzeket kér a résztvevõktõl. Aki például a bordeaux-i Vinexpo magyar standján szeretné ingyen szétlocsolni a borát, annak az eddigi szállás- és útiköltség mellett már 500.000 forint helypénzt is ki kell fizetnie. Szerintem már nem sokáig találnak erre jelentkezõket. Az utolsó majd kapcsolja le a villanyt.
Kapcsolódó weboldal:
http://borbandi.postr.hu/hozongo-borasz
Forrás:
borbandi
http://borbandi.postr.hu