Virágzó borturizmus Hegyalján
A tokaji borászt számos alkalommal jelölték már erre a címre, és a kitartó munka meghozta gyümölcsét: 2003-ban megválasztották az Év bortermelõjének. Árvay Jánost arról kérdeztem, hogy szerinte hogyan lehetséges az, hogy több éven keresztül egyetlen tokaji borász sem kapta meg ezt a kitüntetõ címet. Árvay szerint ennek az lehet az oka, hogy néhány évvel ezelõtt a fogyasztási kultúra eltolódott: az emberek inkább elraktározták valamilyen fontosabb alkalomra a tokajit, és nem úgy tekintettek erre a bortípusra, mint egy gyakran fogyasztandó borra. Ebbõl adódóan kevésbé volt középpontban a tokaji, mint például egy \”hétköznapibb\” minõségi vörösbor. A hazai borkultúra fejlõdésével egyre inkább elõtérbe kerül a tokaji a gasztronómiában és a hétköznapi borfogyasztásban egyaránt.
Az ismertséggel kapcsolatban Árvay elmondta, hogy sokat lehet profitálni a szakmai elismerésbõl. – Érezhetõ változást hozott az elismerés. – Sokan hívtak fel, hogy gratuláljanak, és hogy interjút készítsenek velem – mondta a borász. Marketingszempontból is pozitívan értékelte a változásokat, amelyek igazából ebben az évben mutatkozhatnak meg.
Arra a kérdésre, hogy foglakozik-e borturizmussal is, igenlõ választ adott. Mint megtudhadtuk, befektetõtársával együtt nemrégiben vásárolt egy régi, klasszicista stílusban épült házat Tokaj fõutcáján. A ház több száz éves, és az idõk folyamán több különbözõ funkciót is ellátott: volt városháza és kaszinó is.
Érdekesség, hogy a borász egyik nemrégiben piacra dobott bora is az épületre utal (Kaszinó cuveé). A házat egyébként az építészeti stílust figyelembe véve, korhû formában újítják fel. Itt kapott helyet a présház és az erjesztéshez szükséges technikai infrastruktúra is. Az épületben egy komplex borszaküzlet mûködik, ami azt jelenti, hogy nem csak vásárlásra, de kóstolásra is van lehetõsége az idelátogatóknak.
A borász tapasztalatai szerint a szüreti idõszak a legnépszerûbb, de a téli idõszakot is elég sokan választják kóstolásra. Árvay kiemelte, hogy a személyes kapcsolat sokat számít a borértékesítésben. Fontosnak tartotta, hogy olyan borokat is megkóstolhassanak az odalátogatók, amelyek kereskedelmi forgalomban nem kaphatók.
Forrás:
Metro
http://www.metro.hu