Villány húzza a hazai borturizmust
A tavasztól késõ õszig tartó szezonban nem ritka, hogy 30-40 ezer borturista lepi el a Villány és környékén található pincészeteket, akik legtöbbször itt is alszanak egy-két éjszakát. A helyi borászok és egyesületek összefogásának és tudatos imázsépítésének köszönhetõen ma ez a dél-magyarországi borvidék az elsõszámú hazai borturisztikai célpontja a magyar és egyre több külföldi borkedvelõnek. A turisták száma annyira megnõtt az elmúlt években, hogy ma már a növekvõ számú szálláslehetõség ellenére sem egyszerû Villányban szobát találni, érdemes jó elõre foglalni, ha nem akarunk sok-sok kilométerrel távolabb megszállni.
A vidék népszerûsége több okra vezethetõ vissza – mondta az [origo] kérdésére Kántor Endre, a Borravaló.hu szakírója. Egyfelõl a villányi borászok viszonylag korán, már a rendszerváltás idején léptek és a korábbi, fõként sváb eredetû családi borászhagyományokat felelevenítve kezdtek borászkodni, másfelõl pedig a helyi termelõk hamar alkalmazkodtak a világtrendhez és elsõsorban a 90-es évek elején, közepén divatos – a villányi borvidéktõl némiképp idegen – nehéz, testes vörösborokat kezdték el készíteni.
A rendszerváltáskor még pici családi pincészetek – Gere, Bock, Tiffán – mára itthon és külföldön is ismert és meghatározó pincészetekké nõttek, ráadásul a nagyok mögött egy szintén minõségi szolgáltatásokat nyújtó csapat és felnõtt, elég, ha csak a Wunderlich, vagy a Vylyan pincészeteket említjük.
A villányi borvidék ismertségéhez nagymértékben hozzájárult, hogy 1994-ben megalakult a Villány-Siklósi Borút, amely az elsõ ilyen jellegû szervezõdés Magyarországon. A borút a villányi borvidék adottságaira alapozva, német, osztrák és francia példák alapján, nyolc település, szõlõ- és bortermelõ magánszemélyek, vállalkozók, civil szervezetek összefogásával indult, ma pedig már a környék 18 települését karolja át.
A koncepció lényege, hogy nemcsak a villányi látogatás ne csak a borkóstolásról szóljon, hanem komplex élményt és színvonalas szolgáltatásokat kínáljon a turistáknak a kiváló panzióktól és szállodáktól kezdve, a kulturális rendezvényeken át, a borversenyekig, fesztiválokig. A Villány-Siklósi Borút állomásait más-más tematikájú túrákon járhatják végig az érdeklõdõk: van olyan, amely a környék mûvészeti látnivalóit köti össze a borkóstolással, van, amely bakancsos túrán járhatjuk be a természeti látnivalókat, sõt a Tenkes kapitánya nyomában is felfedezhetjük a siklósi hegyoldalt.
Kántor Endre szerint épp ez a villányi borvidék egyik hallatlan nagy elõnye, hogy viszonylag kis területre koncentrálódnak a látni és ízlelnivalók. Itt akár gyalogosan, akár biciklivel is könnyûszerrel eljuthatunk az egymástól néhány kilométernyi távolságra esõ helyszínekre, míg ugyanez mondjuk a Tokaji borvidéken – jóval nagyobb kiterjedése miatt – már nehezebben kivitelezhetõ.
A 90-es években elterjedt – egyedül itt megtalálható – vörös fajták népszerûsége nyomán felerõsödõ borturizmus nem mellékesen jelentõsen kihatott a villányi pincészetek bevételére is. Az itteni borászok ugyanis idejekorán felismerték, hogy a pincészeteknél történõ helyi értékesítés eredményezi a lehetõ legnagyobb forgalmat. A villányi pincészeteknél egyébként 90 százalékot meghaladó a helyi értékesítés, majd a szakboltoknak eladott mennyiség következik, s csak ezután jönnek az egyéb piacok. Így tehát egyfajta körforgásként a növekvõ számú turista nagyobb bevételt jelent a borászoknak, amibõl további fejlesztéseket lehet megvalósítani, ezek pedig újabb vendégeket eredményeznek.
A fejlesztések terén egyébként szintén egyedülállónak számít Villány a magyarországi borvidékek között – mondta kérdésünkre Nemes Richárd, a Magyar Bormarketing Közhasznú Társaság ügyvezetõje. Példaként említette Geréék újonnan épülõ szállodáját, vagy a Wunderlich pincészet 2 milliárd forintos befektetéssel, kaliforniai mintára épült látványborászatát és bortrezorját. Utóbbi pincészet egyébként szintén szálloda építését tervezi a közelben. Persze nem csak az ilyen, költséges beruházások tették, teszik sikeressé Villányt, hanem az olyan egyszerûnek tûnõ dolgok, mint például a sofõrszolgálat, amelyhez hasonló másutt nem található az országban. Nemes Richárd szerint egy borvidék akkor lehet sikeres, ha ezeket a színvonalas szolgáltatásokat megfelelõen hangolják össze, de nem mellékes az sem, hogy a környék, milyen egyéb aktív idõtöltési lehetõségeket kínál. Villány szerencséje, hogy a közelben lévõ Harkány és Pécs ezeknek a követelményeknek is megfelel.
Jó példa a sógoroknál
A szakember szerint Villány elõtt a burgenlandi példa volt a követendõ, amely a 90-es évek elõtt még ismeretlen borvidéknek számított, ma pedig már szinte ismertebb Európában a magyar régióknál, s nem utolsó sorban exportjuk is jóval nagyobb. Ez gyakorlatilag egyetlen embernek, Willie Balanjuknak köszönhetõ, aki szó szerint megcsinálta a borvidéket. Minõségi borturizmus indult, jó weboldalak kínálják a környék szolgáltatásait, a helyiek lokálpatriotizmusa és összefogása segíti a jobb érvényesülést és nem utolsó sorban jó borokat kínálnak az éttermekben és a pincészetekben.
Valami hasonló készül szerencsére a határ túloldalán is: a Soproni Bormarketing Mûhely tevékenysége nyomán a hazai borbarátok mára már a Kékfrankos hallatán egyértelmûen Sopront azonosítják be, s a helyi borászok, fõként Rigler Zsolt szervezõmunkáját dicséri a Kékfrankos nyár rendezvénysorozat is.
Vannak hazai követõk
A borturizmushoz elengedhetetlen fejlesztések szerencsére más borvidékeinken is beindultak – fûzte hozzá Nemes Richárd. Jó példa az elsõ Bor és wellness hotel Tokajban, a Somló borút, vagy a csopaki olaszrizling tanösvény, amelyet bejárva 3-4 pincészet borait kóstolhatja végig a turista. A szakember megjegyezte ugyanakkor, hogy például az elõbbi két borvidékben rejlõ hatalmas – a Balaton közelségébõl adódó – lehetõségeket csak hatékonyabb kommunikációval lehet kiaknázni, amely bizony jelenleg még hiányzik. Ezt és az infrastrukturális fejlesztéseket segíti elõ a Bormarketing kht. regionális pályázata, amelyre borvidéki szervezetek pályázhatnak, s amely fõ célja borturizmus erõsítése és az egyes régiók könnyebb piacra jutása.