Újra felfedeztetnék a tokaji borkülönlegességet a fogyasztókkal a Tokaji Aszú Nap szervezõi
Jelentõsen javult a magyar, s ezen belül a tokaji borok megítélése az elmúlt idõszakban. A néhány hónappal ezelõtt elindított Tokaji márkakutatás készítõi magyarországi turisták véleményét is megkérdezték a magyar borokról. Ebbõl kiderült, hogy a magyar válaszadók nem kevesebb, mint 77 százaléka ért egyet azzal az állítással, hogy Magyarország fontos bortermelõ ország. Tokaj elismertségét pedig jelzi, hogy a magyar turisták 90 százaléka gondolja azt, hogy idehaza kiváló nemes édes borokat készítenek. Nem sokkal rosszabb a kép a hazánkba látogató külföldi turisták körében sem. Az esetükben a megkérdezettek 71 százaléka értékelte Magyarországot fontos bortermelõ országnak, s 77 százalékuk mondta azt, hogy a magyar nemes édes borok kiválóak.
„A borkedvelõ fogyasztók ismeretei bõvülnek, egyre nagyobb öntudattal hozzák meg döntéseiket, miközben a korábbinál nyitottabbak az új borok, új ízek kipróbálására. Ez nagy lehetõséget jelent Magyarország legismertebb borkülönlegességének, a Tokaji Aszúnak is. Ugyanis sokan csak ezután fognak valóban megismerkedni a Tokaji Aszúval, ezzel a tradicionális, ám megújuló magyar borkülönlegességgel” – mondta Prácser Miklós, a Tokaji Borvidék Hegyközségi Tanácsának elnöke. A szakember kifejtette: a nemzetközi és a magyar piacon egyaránt nõ az igény a minõségi borok, és az ikonikus értékeket hordozó gasztronómiai termékek iránt, a Tokaji Aszú pedig egymaga képes megtestesíteni mindezt. A Tokaji Aszú egyfajta újrafelfedezésre is vár, hiszen a fogyasztók többsége úgy gondolja, hogy nem mindennapi fogyasztásra való, inkább alkalmi ital.
A Tokaji Aszú desszertek mellé vagy desszert helyett is kiváló, de a libamájjal vagy kéksajtokkal való párosítása is klasszikusnak számít. A tradicionális karácsonyi ételsorok kísérõjeként is meg lehet találni a helyét. „Összességében kevés olyan borféleség van, ami oly sokféle étellel párosítható, mint a Tokaji Aszú. A tokaji nemes édes borkülönlegesség jól illik például a manapság divatos fûszeres, csípõs keleti ételekhez is. Nem véletlen, hogy a modern gasztronómia világában az utóbbi idõben egyre kedveltebbek és keresettebbek a minõségi aszúborok” – fogalmazott Prácser Miklós.
Ezzel együtt ma még sokan inkább ajándékozási célból vásárolnak Tokaji Aszút, hiszen a borkülönlegességnek egyedülálló, fél évezredre visszatekintõ történelme van. Múltja, különleges készítési eljárása, valamint a tokaji terroir mind értékként jelennek meg a fogyasztók elõtt, mint ahogy az is, hogy olyan jeles történelmi személyiségek voltak a rajongói, mint XIV. Lajos francia király, Nagy Péter orosz cár, vagy éppen Goethe. A Tokaji Aszú minõségét a szigorodó elõírások is garantálják. Így a 2013-ban elfogadott új borvidéki rendtartásnak, illetve az aszúkészítés módosított szabályainak köszönhetõen az idei termésbõl – a tavalyihoz hasonlóan – már kizárólag 5 és 6 puttonyosnak megfelelõ minõségû aszúk készülnek. „Tokaji Aszút jó adni és kapni, hiszen ez az egyik legjobban érlelhetõ bor. Így születésre, évfordulókra, házasságkötésre is nagyon jó ajándékozni” – hangsúlyozta Prácser Miklós.
„Ugyanakkor fontos lenne, hogy az Aszú elismertsége a tényleges fogyasztásban is tetten érhetõ legyen, hiszen élvezeti értéke magasan kiemeli a borok közül” – tette hozzá a Tokaji borvidék Hegyközségi Tanácsának elnöke. A szakember szerint az elsõ kóstoláskor különösen a fiatalabb generáció tagjai lepõdnek meg, akik jelentõs része korábban még nem is ízlelt hasonló bort. Ugyanis a minõségi aszúborok olyan gazdag és egyedi ízvilágot vonultatnak fel, amely méltán teszi õket elismertté a borszakmai körökben is szerte a világban.
„A Tokaji márka új imázsának megalapozása érdekében a Claessens International nevû tanácsadó cég bevonásával eddig elvégzett felmérések rámutattak arra, hogy a hazai fogyasztók többsége kifejezetten nagyra tartja és érdekes italkülönlegességként gondol a Tokaji Aszúra. Ennek ellenére többségük ma meglehetõsen ritkán, évente legfeljebb egy-két alkalommal fogyaszt aszúborokat” – fejtette ki Király Enikõ, a Tokaj Kereskedõház vezérigazgató-helyettese. Ezzel együtt a szakemberek azt várják, hogy az adventi idõszakban a tokaji pincészetek többsége növelni tudja eladásait, hiszen a Tokaji Aszút hagyományosan az évnek ebben az idõszakában keresik leginkább a fogyasztók.
A Tokaji Aszú ismertségének és népszerûségének növelése volt a célja a november 27-én megtartott Tokaji Aszú Napnak is, amelyet a Tokaji Borvidék Hegyközségi Tanácsa, a Tokaj Reneszánsz Egyesület és a Tokaj Kereskedõház idén elsõ alkalommal rendezett meg.
A Tokaji Aszú elismertsége a fogyasztók körében már ma is a sokszor hangoztatott „borok királya” kifejezéssel jellemezhetõ. Azonban komoly erõfeszítésekre van szükség ahhoz, hogy ezt a pozitív imázst a tokaji pincészetek piaci sikerre tudják lefordítani és valóban divatossá tudják tenni az aszúborok fogyasztását.”Szeretnénk elérni, hogy a magyar családok Karácsonykor és más ünnepek alkalmával is Tokaji Aszúval koccintsanak. Ez hozzájárulna ahhoz, hogy a Tokaji Aszú újra a minõségi magyar gasztronómia egyik legfontosabb értékévé és alaptételévé válhasson” – fogalmazott Kalocsai László, a Tokaj Reneszánsz Egyesület elnöke.
Az elsõ Tokaji Aszú Nap keretében a legfontosabb véleményformáló szakíróknak, valamint szakembereknek szerveztek aszúkóstolót és gasztronómiai bemutatót, valamint pincelátogatást Tokajban, a Balassi-kard Borseregszemle díjátadójával egybekötve.
„Idén még inkább a szakmai programokon volt a hangsúly, de szeretnénk, ha a hagyományteremtõnek szánt eseményhez jövõre a magyarországi top éttermek jelentõs része is csatlakozna” – mondta Kalocsai László. A Tokaj Reneszánsz Egyesület elnöke szerint az aszúfogyasztás ma jórészt a különbözõ családi eseményekhez és ünnepekhez kapcsolódik, éttermekben sokkal kevésbé jellemzõ, hogy valaki Tokaji Aszút rendelne.
„Szeretnénk ezen a helyzeten változtatni, hiszen a vezetõ éttermek többsége ma is tart a kínálatában minõségi borkülönlegességeket. Emellett a sommelier-k nagyon sokat tudnak a Tokaji Aszúról, így közvetítõ szerepük kulcsfontosságú lehet a borkülönlegesség fogyasztásának divatossá tételében” – fogalmazott Kalocsai László. Éppen ezért a cél, hogy a 2015-ben a magyarországi top éttermek különleges étel-ital párosítások összeállításával, valamint aszúkóstolók tartásával kapcsolódjanak a Tokaji Aszú Naphoz, a késõbbiekben pedig a szervezõk a kezdeményezést külföldre is ki kívánják terjeszteni.