Tokaj Kereskedõház Zrt.
[tn_2_bal.jpg]A magyar borpiac egyik legnagyobb problémája a pincészetek közötti összefogás hiánya, valamint a megfelelõ mennyiség és minõség elõállítása. A Tokaj Kereskedõház Zrt. ezért úgy törekszik minél több pincészet integrálására, hogy közben megõrzi a térség tradicionális hagyományait. A szõlõ dûlõk rekonstrukciója mellett a borvidék egyik legkorszerûbb borászati technológiáját sikerült megvalósítani az elmúlt évek pályázatai eredményeként, miközben a borkülönlegességek és egyéb borok továbbra is hagyományos fahordós érlelések után jutnak el a fogyasztókhoz. Csak az elmúlt években majdnem másfélmilliárd forint értékben valósultak meg fejlesztések az állami cégnél, amely jó gazdaként sáfárkodik a rábízott pénzzel, ugyanis nincs vesztesége. Miközben a társaságnak is szembe kell néznie a gazdasági válsággal.
Magyarországon (a 90 százalékos lefedettségnek és a 9 üzletlánccal kötött megállapodásnak köszönhetõen) szinte nincs olyan település, ahol ne lenne Tokaji. És ez a név külföldön is szépen hangzik. A számok önmagukért beszélnek.
Évente összesen 7 millió palack értékesítése
• Ebbõl export 3 millió, 24 ország piacaira.
• Mintegy 2,5 millió palack értékesítése Kelet-Európába.
• Újdonság: megállapodás született a Tokaj Kereskedõház Zrt. és a Costco amerikai üzletlánc között évi 250 ezer palack 2001-es évjáratú, díszdobozos csomagolású, 3 puttonyos aszú forgalmazásáról. Tokaji kaput nyithat Amerikában a többi magyar bornak.
[tn_3_bal.jpg]Nyugodtan kijelenthetjük: a Tokaji forradalma zajlik. Több csatát (a fejlesztések és az újítások révén) a Kereskedõház már megnyert, de a – jó értelemben vett – háború még nem ért véget. A gazdákkal való összefogás szélesítésén túl nemzeti egységre is szükség van a Tokaji mögött. A mindennapok hungarikumát elõállító Kereskedõház mögé az államnak is fel kell sorakoznia, segítve Magyarország egyik védjegyévé vált termék minél szélesebb elterjedését és megjelenését a világban.
Tudatában vagyunk annak, hogy a válságból csak termeléssel lehet kitörni. A minõségi termeléshez elengedhetetlen a jó munkaerõ. A Tokaj Kereskedõház Zrt-nél jelenleg 170-en dolgoznak, 85 százalékuk középfokú végzettségû. Számukra állandó továbbképzést biztosítunk. A cég együttmûködik a Debreceni Egyetemmel, Miskolci Egyetemmel és a Corvinus Egyetemmel. Ezen kívül évente 5-10 gyakornok tanulhatja ki a fortélyokat a Kereskedõháznál, néhányan még külföldrõl is érkeznek.
A 21. század elején a világ egyik legfontosabb kérdésévé vált, hogy környezetünket, a Földet legalább ugyanilyen állapotban adhassuk tovább unokáinknak. A Tokaj Kereskedõház Zrt-n nem fog múlni: a környezettudatosság jegyében saját víztisztítóval rendelkeznek, a keletkezett hulladékot pedig energiahasznosításra használják.
A Tokaji forradalma még nem ért véget. A Kereskedõház hosszú távú stratégiája keretében végrehajtott fejlesztések, beruházások létjogosultságát nem csak a korábban részletezett számok, statisztikák, eredmények, hanem a szakma elismerése is igazolja. A Tokaj Kereskedõház Zrt. hagyományosan minden évben a különbözõ hazai és nemzetközi borversenyeken kimagasló eredményekkel szerepel.
Aktuális Borverseny eredmények:
Tokaji Furmint Száraz 2009:
• 11. VinAgora Nemzetközi Borverseny 2010. – ARANY ÉREM
• XI. Pannon Bormustra 2010. – CSÚCSBOR
• Decanter Magazin 2010 április – „LEGJOBB VÉTEL”
• IX. Országos Sygenta Borverseny 2010. – ARANY ÉREM
• IX. Hungarikum Borverseny 2010. – ARANY ÉREM
Tokaji Aszú 3 puttonyos 2001:
• Wine Spectator – Bruce Sanderson – 90 pont
[tn_4_kozep.jpg]
A Tokaj Kereskedõház 1993. január elsején alakult. Jelenleg is a Tokaj-hegyaljai zárt és történelmi borvidék legnagyobb borászati és borkereskedelmi vállalkozása, amely jogelõdjei révén több mint fél évszázados borászati tapasztalattal rendelkezik, ezért mindig is meghatározó szereplõje volt Hegyalja életének.
Borászati tevékenységéhez az alapanyagot részben felvásárlással biztosítja a gondosan mûvelt magántermelõi parcellákról. Többéves Együttmûködési Szerzõdés alapján mintegy 2.300 kistermelõt integrál, akik összesen 1000 hektárnyi szõlõterületen tevékenykednek. – ezzel a borvidéken megtermelt szõlõ egyharmadát juttatják piacra. A társaság minden évben Termesztéstechnológiai utasításokkal látja el a beszállítói körbe tartozó termelõket, ezzel biztosítva a legjobb minõségû alapanyagot. Egész évben folyamatos ellenõrzés alatt áll az ültetvények növény-egészségügyi állapota, illetve gondos gazdaként betartja a szüret elõtti hozamkorlátozást.
A Tokaj Kereskedõház termõterületei: a tarcali Szarvas, a mádi Királyok, a tolcsvai Szentvér-dûlõ. Ezekrõl az ültetvényekrõl származó kiemelkedõ minõségû alapanyagból készülnek a prémium kategóriás tételek, melyek Korona Birtok márkanév alatt kerülnek forgalomba. 2006-ban elõször, ezekrõl a saját területekrõl késõi szüretelésû borok is készültek.
Tokaji borkülönlegességekbõl (szamorodnik, aszúk) több évjáratból, széles szortimenttel rendelkezik a társaság. Tulajdonában található egy több ezer palackot felölelõ muzeális készlet, amely a világon egyedülálló. Számottevõ állomány már az 1900-as évek elejétõl is fellelhetõ. A cég borai az elmúlt 50 év során több száz aranyérmet nyertek, köztük négy Bordeaux-i Nagydíjat.
Az elmúlt évek fejlesztései eredményeként
• az értékesítés volumenben 40 ezer hl/évrõl 60 ezer hl/évre emelkedett,
• az árbevétel 2 milliárd forintról 3,6 milliárd forintra nõtt.
A magyar borászati vállalatok közül csak keveseknél található meg a cégnél mûködõ IFS 2.0 minõségbiztosítási rendszer. A Kereskedõház tanácsadással vagy a pályázati munka elkészítésével segít a termelõknek az uniós pályázatok elnyerésében. A sikeres pályázatot követõen pedig elõfinanszírozza a beszerzendõ, szükséges anyagokat – ezzel évente mintegy 100 hektárnyi szõlõ területet tudnak megújítani.