Több bor kerül a bevásárlókosarakba
Borból az idei év elsõ félévében ugyan ritkábban, ám alkalmanként nagyobb mennyiséget vásároltak a magyar háztartások 2015. január-júniushoz képest. Az egy vásárlóra jutó átlagos mennyiség a ritkuló beszerzések miatt enyhén csökkent, azonban a vásárlók száma ehhez hasonló mértékben bõvült, azaz az újonnan meghódított fogyasztók kompenzálni tudták a vásárlók mértékletesebb fogyasztását. A megvásárolt bor mennyisége így stabil volt, de a forgalom az alacsonyabb átlagár hatására csökkent.
A vizsgált hat hónap alatt közel minden második magyar háztartás (56 százalék) vásárolt bort otthoni fogyasztásra: egy háztartás átlagosan 14 litert, alkalmanként jellemzõen 2 palacknyit (átlagosan 1,7 litert) és a vizsgált fél év alatt 8 alkalommal. A kategória literenkénti átlagára 556 forint volt 2016 január-júniusban, így egy átlagos háztartás összesen 7900 forint körüli összeget költött borra ez idõ alatt.
A bort vásárló háztartások körében a vörösbor a legkedveltebb, így nem csoda, hogy a vizsgált hat hónapban négybõl három borvásárlónak legalább egyszer erre esett a választása. Ízviláguk szerint a száraz borok a legkedveltebbek, bár a félédes borok is népszerûek. A fehérborok elsõsorban a rosé boroktól tudott fogyasztókat hódítani, piaci részesedésüket ezek kárára tudták növelni január és június között.
Bort a háztartások fõleg a modern kereskedelmi csatornákban vesznek: kiemelkedõ szerep jut a legnagyobb részesedéssel rendelkezõ hipermarketnek, a másik zászlóshajó, a diszkont csatorna. Új fejlemény, hogy a diszkontok mennyiségi piacrészüket 5 százalékponttal tudták növelni a többi modern kereskedelmi csatorna rovására.
A kereskedelmi csatornák mennyiségi részesedésének alakulása a borpiacon (az adatok százalékban kifejezve) Forrás: Háztartáspanel, GfK
2015. január – június 2016. január – június
Hipermarket 32 27
Szupermarket 21 16
Diszkont 21 26
Kisboltok (láncba szervezõdött és függetlenek) 13 15
Egyéb csatornák 13 14
Az adatok azt sugallják, hogy a borfogyasztás ma Magyarországon összefügg a jövedelmi státusszal. Minél kedvezõbbek egy háztartás anyagi viszonyai, annál valószínûbb, hogy az a háztartás vásárol bort: a legmagasabb jövedelmi szinten ez tízbõl hat háztartást, míg a legalacsonyabb jövedelmi szinten tízbõl mintegy négy háztartást jelent. Az adatok arra is rámutatnak, hogy a magasabb jövedelmû háztartások körében legkedveltebb a vörösbor és a rozé.
Forrás:
BrandTrend
http://brandtrend.hu