Soproni borvidék marketingje – Pénz és összefogás nélkül nincs siker
Kiábrándítóan fest a 2001-ben alakult Bormarketingmûhely üresen ásítozó Fõ téri irodája, pláne, ha tudjuk: Sopron a kékfrankos fõvárosa. Rigler Zsolt ügyvezetõnek is máshol kell keresnie a kenyerét, mivel a Bormarketingmûhely mûködéséhez szükséges forrásokra négy-öt éve nem írtak ki pályázatokat.
Mint mondta, a város ugyan áldozott a közösségi bormarketingre, de ezek a pénzek a fenntartás költségeinek csak mintegy harmadát fedezték. A hiányzó részt azonban a borászok nem pótolták, így mûködésképtelenné vált az iroda. „Ha lesz pályázat, azonnal lépünk a Soproni borvidék érdekében.
Olyan programokat készítenénk elõ, amelyek a borokat, termelõket és a helyi gasztronómiát helyezné fókuszba, országos szinten” – mondta a tervekrõl.
A helyi borászok között a Bormarketingmûhely tevékenységérõl megoszlottak a vélemények. Egyesek szerint nem profitáltak belõle semmit, nem vették észre, hogy több bort tudtak volna eladni. Mások – köztük Iváncsics Zoltán – elmondták, nagyon jó volt, hogy létezett ez a mûhely, hiszen õk figyelték a pályázatokat, szerveztek szakmai programokat, s õk fogták egybe a hazai vagy épp nemzetközi borversenyekre való elõkészítést, bormintaküldést.
– Nem nyugodhatunk bele, hogy pályázat nélkül leáll a helyi borvidék marketingje, mert így hátrányba kerülünk másokkal szemben – fogalmazott a borász. – A mi érdekünk, hogy újra aktív legyen az iroda. Arányos hozzájárulásra gondolok, hogy aki több programon, kiállításon vesz részt, több támogatást is adjon a Bormarketingmûhelynek.
De ehhez valamennyi borász egyöntetû kiállására lenne szükség – tette hozzá.
Ez azonban – úgy tûnik – nem igazán jellemzi a borosgazdákat. „Többnyire nihil uralkodik a pincékben, mindenki teszi a dolgát, metsz, kötöz, szüretel, bort készít és elad. A közösségi célok pedig sokaknál háttérbe szorulnak” – jegyezte meg egyikük.
– A Bormarketingmûhely anyagiak híján gyakorlatilag elsorvadt, de nem csak ezzel van probléma, a növényvédelmi elõrejelzési rendszer mûködtetését is át kellett vennie a hegyközségi tanácsnak – vázolta a helyzetet Taschner István, a tanács elnöke. – A borvidéken kétszázhúszan foglalkoznak borkészítéssel, több mint tíz százalékuk palackozott bort is elõállít. Az értékesítés elõsegítésére 4–5 éve létrehozott Soproni Kékfrankos
– Budapestet csak a nagy kereskedõ cégek tudják meghódítani, nem a kis helyi borászatokat tömörítõ szervezetek – folytatta e gondolatot Magyar Dezsõ, a Soproni Borút Egyesület megbízott elnöke.
„A Bormarketingmûhely egész embert kívánó munkáját nem tudjuk felvállalni, hiszen mindenki dolgozik a szõlõben, a pincében. A Borút egyesületnél azért vállaltam el a megbízott elnöki tisztséget a segítõ alelnökökkel, hogy rendezett legyen az egyesület munkája és gazdálkodása.
Gondot jelent azonban, hogy a tagok közül többeknek van elmaradása a tagdíjbefizetéssel, ami évi százezer forint. Márpedig szükség lenne pénzre és összefogásra a közös marketingmunkához, a borvidék népszerûsítéséhez” – összegzett Magyar Dezsõ.
Forrás:
kisalfold.hu
http://www.kisalfold.hu