Sajtóanyag / 2010. 03. 09.
Tokaj Reneszánsz – Tokaji Nagy Borok Egyesülete; Tokajvinum Hungaricum Egyesület; Tokaji Bormívelõk Társasága; Mádi Kör Eredetvédelmi Egyesület;
Tokaji Borvidék Hegyközségi Tanácsa; Tokaji Borbarátnõk Társasága;
Tokaj-hegyaljai Történelmi Borút Egyesület; Tokaj-hegyaljai Borút Egyesület
Ki vállalja majd a felelõséget, ha a „szerencsi szalmatüzelésû hõerõmû” megépítése miatt a Tokaj-hegyaljai borvidék elveszíti a világörökségi címét és miért támogatná ezt a Nemzeti Fejlesztési és Gazdasági Minisztérium és a Magyar Fejlesztési Bank Zrt.?
Rövid összefoglaló
1. Az UNESCO Világörökség Bizottság jelenleg eljárást folytat a Kormány felé a Tokaj-hegyaljai világörökségi címre és értékekre veszélyt jelentõ „szerencsi szalmatüzelésû hõerõmû” ügyében.
2. Az ügy megoldásáról a következõ jelentést a Kormánynak 2011. február 1.-ig kell eljuttatnia az UNESCO Világörökség Bizottság felé, amely 2011. nyarán dönt majd annak elfogadásáról vagy elutasításáról.
3. A fenti UNESCO döntésig az adott területen semmilyen építési munka nem támogatható, mert az súlyosan veszélyezteti a Magyar Köztársaság nemzetközi kötelezettségvállalásait és a Tokaj-hegyaljai borvidék világörökségi címét.
4. Egy teljesen hasonló építési engedélyezési eljárás és a megindult munkák miatt 2009. júniusában Drezda elveszítette világörökségi címet („völgyhíd építése a kulturtáji környezetben”).
5. Varga István nemzeti fejlesztési és gazdasági miniszter döntése nyomán a Magyar Fejlesztési Bank Zrt. egy olyan magánberuházás állami, közpénzeken történõ finanszírozására készül, amibe eddig piaci alapon nem tudtak befektetõt találni, és amely beruházás megépülése ellentétes hazánk nemzetközi kötelezettség vállalásaival, a folyamatban lévõ UNESCO-eljárással, és amely nyomán a Tokaj-hegyaljai borvidék elveszítheti a világörökségi címet.
Bõvebb ügyismertetés
A Tokaj-hegyaljai borvidék hazánk egyedülálló és egyik legismertebb kulturális értéke, amelyet 2002-ben az UNESCO világörökségi címmel ismert el. A Tokaj-hegyaljai szõlész és borász egyesületek megdöbbenéssel értesültek róla, hogy ezt a világörökségi értéket és címet, most maga a magyar állam – a Nemzeti Fejlesztési és Gazdasági Minisztérium vezetése – veszélyezteti azzal, hogy a folyamatban lévõ UNESCO-eljárás alatt hozzájárult a „szerencsi szalmatüzelésû hõerõmû” megépítésének finanszírozásához az állami tulajdonú Magyar Fejlesztési Bank Zrt. pénzügyi támogatásával. Az ügyben 2010. március 9.-én nyílt levélben fordultunk Hiller István oktatási és kulturális miniszterhez, a Világörökség Magyar Nemzeti Bizottság elnökéhez, a világörökségi ügyek kormányzati felelõséhez a következõ kérdésekkel és kérésekkel:
1. Intézkedjen Varga István nemzeti fejlesztési és gazdasági miniszter felé, és hogy a Magyar Fejlesztési Bank Zrt. a beruházóval kötött szerzõdést azonnali hatállyal bontsa fel, és hozzák nyilvánosságra annak tartalmát!
2. Tájékoztasson róla, hogy a Világörökség Magyar Nemzeti Bizottság elnökeként milyen tárgyalásokat és egyeztetéseket folytatott az ügyben Varga István nemzeti fejlesztési és gazdasági miniszterrel, adott-e számára bármilyen felhatalmazás a beruházás állami támogatásához, és ha igen, akkor hozza nyilvánosságra a vonatkozó dokumentumokat!
3. Tájékoztasson róla, hogy folytatott-e az Oktatási és Kulturális Minisztérium, a Nemzeti Fejlesztési és Gazdasági Minisztérium vagy a Magyar Fejlesztési Bank Zrt. egyeztetéseket az ügyben a világörökségi helyszín UNESCO által elismert kezelõ szervezetével, a Tokaji Történelmi Borvidék Világörökségi Egyesülettel vagy az ICOMOS Magyar Nemzeti Bizottsággal (az ICOMOS az UNESCO állandó tanácsadó szervezete a kulturális örökségvédelmi ügyekben), és ha igen, hozza nyilvánosságra ezeket a dokumentumokat!
4. Ki lesz a kormányzatban személy szerint felelõs azért, ha a beruházás megépítése nyomán az UNESCO Világörökség Bizottság elveszi a borvidéktõl a világörökségi címet, hiszen a jelenleg ismert tények szerint a beruházó az eredeti tervek szerint építi azt meg, csupán két idõbeli ütemben?
5. Mikorra tervezi az ügyben összehívni a Világörökség Magyar Nemzeti Bizottságot?
6. Mit tett az Oktatási és Kulturális Minisztérium az ügy megoldása érdekében 2009. júniusa óta, mióta ismert az UNESCO Világörökségi Bizottság döntése a kormány felé a szerencsi erõmû beruházás kapcsán?
7. Veszélyeztetheti-e maga az állam egy nemzetközi kötelezettségvállalásának teljesítését (UNESCO Világörökségi Egyezmény) és egy világörökségi helyszínének a világörökségi címét, amit 2002-ben az adott Kormány kért és kapott az UNESCO Világörökségi Bizottságtól?
8. Ki írta alá a Magyar Köztársaság részérõl az UNESCO Világörökségi Bizottsághoz küldött jelentést 2009. elején, és abból miért maradt ki a Kulturális Örökségvédelmi Hivatal által készíttetett „világörökségi szempontú hatástanulmány” legfontosabb megállapítása a szerencsi erõmû beruházásról: „A helyszínkiválasztást felül kell vizsgálni. A területválasztásnál a világörökségi helyszín kiemelkedõ egyetemes értékei fenntartásának és kiteljesedésének kell meghatározónak lenniük, ezért az erõmû elhelyezése a világörökségi területen kívül indokolt. A világörökségi területen kívül, a régióban máshol is rendelkezésre állnak a beruházás infrastrukturális igényeinek megfelelõ helyszínek.” (85. oldal)
9. 2009.-ben a Magyar Villamos Mûvek Zrt. is vizsgálta a belépés lehetõségét a szerencsi erõmû beruházásba, de ezt végül nem tette meg. Kérjük, hogy gondoskodjon a Magyar Villamos Mûvek Zrt. adott döntés elõkészítõ anyagainak azonnali nyilvánosságra hozataláról (mûszaki, pénzügyi, kommunikációs és PR-elemzések), amelyek alapján látható és értelmezhetõ, hogy ez az állami cég miért döntött úgy, hogy nem érdemes és nem szabad szerepet vállalnia a szerencsi beruházásban.
10. A fentiekhez kapcsolódva, ha az állami tulajdonú Magyar Villamos Mûvek Zrt. nem vállalt szerepet egy sok szempontból problémás beruházásban, milyen mûszaki, üzleti és kommunikációs elemzések, tanulmányok alapján találja azt jó és támogatandó üzletnek a szintén állami tulajdonú Magyar Fejlesztési Bank Zrt.? Kérjük, gondoskodjék a Magyar Fejlesztési Bank Zrt. döntés elõkészítõ anyagainak azonnali nyilvánosságra hozataláról is, hogy azok összevethetõk legyenek a Magyar Villamos Mûvek Zrt. korábbi anyagaival, adataival. Amennyiben folyamatban lévõ elemzésekrõl van szó, kérjük, hogy azt ismertessék a Világörökség Magyar Nemzeti Bizottság ülésén.
11. Tájékoztasson róla, hogy a beruházás az ismert mûszaki, finanszírozási és kockázati tartalmakkal (pl. az elegendõ tüzelõanyag hiánya a térségben, ahol nincs szalma, így azt rendkívül nagy szállítási költségekkel lehet csak elõteremteni; a hõ hasznosításának teljes hiánya, azaz az erõmû rendkívül alacsony hatásfoka; a világörökségi cím elvesztésébõl fakadó várható kártérítési perek stb.) a kereskedelmi feltételekkel mûködõ, azaz nem állami tulajdonú és kockázatvállalású bankoktól is kapott volna e hitelt vagy ez a magánberuházás csak állami forrásból finanszírozható?
12. Végzett-e az Oktatási és Kulturális Minisztérium, a Nemzeti Fejlesztési és Gazdasági Minisztérium vagy a Magyar Fejlesztési Bank Zrt. kockázatelemzéseket arra az esetre, ha a szerencsi beruházás építésének elkezdése miatt a Tokaj-hegyaljai borvidék 2010. nyarán felkerül a „veszélyeztetett világörökségek listájára” és ha az építkezés további folytatása után az UNESCO Világörökségi Bizottság törli is azt a világörökségi helyszínek közül. Ki lesz ezért név szerint majd felelõs, illetve ki felel majd azokért a felmérhetetlen marketing, arculat és egyéb anyagi károkért, amit a világörökségi cím elvesztése okozhat a borvidéknek, a szõlészeti, borászati és turisztikai vállalkozásoknak, a hazai gazdaságnak. Van-e az adott elemzések szerint a világörökségi címnek pénzben kifejezhetõ értéke és annak elvesztéséért ki tartozik majd kártérítéssel a borvidéki szereplõk felé?
A Tokaj-hegyaljai borász közösség helyzetelemzése és véleménye az ügyben a következõ:
1. Az erõmû ügyében jelenleg eljárást folytat a Magyar Köztársaság felé az UNESCO Világörökségi Bizottság, amely 2009. évi Sevilla-i ülésén a következõket kérte az ügyben illetékes magyar kormánytól: 1./ vizsgálják felül és jelentõsen változtassák meg a tervezett létesítmény kialakítását, valamint 2./ küszöböljék ki a kultúrtáji értékeket veszélyeztetõ és a világörökségi helyszín integritását érintõ negatív közlekedési hatásokat. Az ügy megoldásáról a Magyar Köztársaságnak a következõ jelentését 2011. február 1.-ig kell benyújtania elfogadásra az UNESCO Világörökségi Bizottság felé – azaz ez már a következõ kormány feladata lesz, annak kell viselnie az ügy nemzetközi és hazai következményeit is.
2. A Kulturális Örökségvédelmi Hivatal (Oktatási és Kulturális Minisztérium) által készíttetett „világörökségi szempontú hatástanulmány” (2009.) a világörökségi értékeket veszélyeztetõ beruházásként értékeli az erõmû esetleges megépítését, és többek közt azt is kimondja, hogy annak új helyszínt lenne szerencsés találni, és hasonló szakmai eredménnyel zárult a Jövõ Nemzedékek Országgyûlési Biztosi Hivatalának vizsgálata (2009.) is – azaz kormányzati és állami szakmai szervezetek léptek fel a beruházás adott helyszínen történõ megvalósítása ellen.
3. A 2010. évi bírósági ítélet, amely „jogszerûnek” tartja a „szerencsi szalmatüzelésû hõerõmû” környezetvédelmi engedélyének kiadását, a hazai világörökségi értékek védelmét biztosító jogszabályok elemi hiányosságaiból következik: a Magyar Köztársaság kormánya és parlamentje 2002. óta (a világörökségi cím odaítélése) nem gondoskodott a Tokaji Történelmi Borvidék Kultúrtáj Világörökségi Helyszín nemzeti szintû jogi védelmérõl – azaz csupán ennek hiánya tette lehetõvé a beruházás hatósági engedélyezését.
4. A beruházás két lépcsõben történõ megvalósítása, azaz a két 25 MW-os blokk „külön-külön megépítése” nem azonos a beruházás UNESCO Világörökség Bizottság által kért felülvizsgálatával és annak jelentõs megváltoztatásával. Nem igaz a beruházó állítása, hogy ezt az UNESCO Világörökség Bizottság megelégedéssel tudomásul vette, hiszen teljesen más határozatot hozott. Jelenleg szó sincs a tervezettnél kisebb erõmû megépítésérõl, hiszen nem is lehet: az engedélyek az eredeti 50 MW-os méretû beruházásra szólnak (környezetvédelmi, építési), tudomásunk szerint nem került sor azok érdemi módosítására.
5. A fentiek alapján az ügy megoldásához elengedhetetlennek tartjuk az összes érintett szereplõ részvételével történõ tárgyalási folyamatot, amely az UNESCO Világörökség Bizottság számára küldendõ következõ kormányzati jelentés egyik alapja is lehet, amelynek határideje 2011. február 1. és amelynek elfogadásáról vagy elutasításáról a fenti bizottság döntése 2011. nyarán várható.
6. Az UNESCO Világörökség Bizottság döntéséig az adott területen semmilyen beruházási és építési munka nem támogatható, mert az súlyosan veszélyezteti a borvidék világörökségi címét. Egy teljesen hasonló építési engedélyezési eljárás és a megindult munkák miatt 2009. júniusában az Elba völgyi kultúrtáj Drezdánál elveszítette világörökségi címét: az ICOMOS szakmai jelentése alapján az UNESCO Világörökség Bizottság úgy ítélte meg, hogy a megkezdett autópályahíd-építés visszafordíthatatlanul károsította a helyszín kiemelkedõ egyetemes értékeit. A drezdai példa precedens értékû és amennyiben a szerencsi beruházás folytatódik a jelenleg ismert dokumentációk és engedélyek alapján, a Veszélyeztetett Világörökség Listára tétel, majd a Világörökség Listáról való törlés aligha lesz elkerülhetõ Tokaj-Hegyalja esetében.
Szeretnénk felhívni a figyelmet arra is, hogy a fontosnak tartjuk a térség gazdaságfejlesztését és munkahelyteremtõ beruházásait, de azoknak összhangban kell lenniük a borvidék természeti, táji és kulturális adottságaival, és nem veszélyeztethetik a szintén munkahelyteremtõ és jövedelemtermelõ szõlészeti, borászati és turisztikai ágazat jövõjét, hazai és nemzetközi versenyképességét.