Összefogtak, hogy növeljék a somogyi bor presztízsét
Gombos Sándor, a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara Somogy megyei elnöke a szervezet által kezdeményezett találkozót követõ sajtótájékoztatón azt mondta: a boglári borvidéken termett szõlõ 70-75 százalékát nem helyben dolgozzák fel, hanem értékesítik, így a hozzáadott érték máshol jelenik meg.
Hozzátette, gondot jelent az ültetvények elöregedése és a szõlõ országosan is „megalázóan alacsony”, 30-35 eurócent körüli felvásárlási ára, utóbbi hatására a Dél-Balatonnál egyre több helyen látni elhanyagolt parcellákat osztatlan közös területeken.
Szavai szerint azonnali lépések szükségesek a marketing erõsítéséért, a dél-balatoni borok imázsának javításáért, emellett szeretnék elérni a szõlõ felvásárlási árának növelését és mintegy 3-500 hektárnyi nagyon elavult ültetvény megújítását.
Bujdosó Ferenc borász, a Balatonboglári borvidék elnöke utalt rá, hogy a balatonboglári a mintegy 2800 gazda által megmûvelt 3300-3400 hektárnyi ültetvényével az ország ötödik legnagyobb borvidéke, a feldolgozáshoz szükséges kapacitás azonban alacsony a leszüretelt szõlõ mennyiségéhez képest.
Elmondta: a borvidéken évjárattól függõen 250-300 ezer mázsa szõlõ terem évente. Ebbõl legfeljebb mintegy 220 ezer hektoliter, azaz 30 millió palack bor készülhet, de a nagy része a kívülre történõ értékesítés okán nem boglári, hanem más jelzéssel, illetve nem az elvárható minõségben kerül forgalomba.
Hozzáfûzte, hogy a térségben hivatalosan 158-an készítenek bort, közülük mindössze 18-20 pincészet foglalkozik termékei országos terjesztésével.
Bujdosó Ferenc közölte, a helyi borászat erõsödése szempontjából kedvezõ lenne, ha kampányokkal, marketingmunkával sikerülne a tudatos vásárlásra ösztökélni a fogyasztókat.
Rámutatott, a szerdai megbeszélésen megállapodtak abban, hogy a borvidék borászai nemcsak a Balaton-parton, hanem Kaposváron és környékén is több boros rendezvényen mutatkoznak majd be, népszerûsítve termékeiket, és dolgoznak országos ismertségük, elismertségük növeléséért.
Biró Norbert (Fidesz-KDNP), a Somogy Megyei Közgyûlés elnöke közölte, a stratégia tervezése folyik, konkrét megoldási javaslatokat késõbb fogalmaznak meg. Úgy vélte, sokat segíthet az ágazaton az egészséges patriotizmus, vagyis az, hogy a borkedvelõ fogyasztók keressék a somogyi borokat, amelyeket a helyi népszerûség növekedésével máshol is könnyebb lesz értékesíteni.
Witzmann Mihály, a térség fideszes országgyûlési képviselõje az MTI-nek hangsúlyozta: a szõlõmûvelésnek több évezredes hagyománya van a Balaton partján, az ágazat fejlõdése, sikere érdekében szükség van a politika, a szakmai szervezetek és borászok összefogására.
Kitért rá, a kívánatos az lenne, ha a szõlõtermés 70 százalékát nem értékesítenék, hanem inkább helyben dolgoznák fel. Ez a tradíció életben tartása mellett magasabb bevételt jelentene és számos munkahelyet teremtene Somogyban. Hozzáfûzte, a megoldási javaslatok között fel lehet vetni a helyben értékesítést segítõ átvevõhelyek, feldolgozóüzemek létesítését, vagy egy borkombinát megvásárlását, beindítását.
Forrás:
Agro Napló
http://www.agronaplo.hu