Skip to content
Boraszat.hu

Boraszat.hu

Borászati hírek 2002 óta (5000+cikk)

  • Sajtókapcsolat / Press
Email EmailPhone PhoneFacebook FacebookInstagram Instagram
Boraszat.hu
Boraszat.hu
Borászati hírek 2002 óta (5000+cikk)
Hírek

Ombudsmani nem a zéró toleranciára

Nos, néha – ha nem is gyakran – az az ember érzése, hogy vannak

dolgok, amik mûködnek Magyarországon. 2008. áprilisában hosszú,

kimerítõ cikket közöltünk az úgynevezett zéró toleranciáról, majd az

egész anyagot úgy ahogy volt (pontosabban kicsit átfogalmazva) beadtuk

az Állampolgári Jogok Országgyûlési Biztosához, Dr. Szabó Mátéhoz.

Sokáig nem történt semmi, és magunk is azt gondoltuk már, hogy

felejtõs az egész, mígnem egy kora szeptemberi reggelen levelet hozott

a posta, benne az ombudsmani jelentéssel. Itt és most közzé tesszük a

lényeget.

Elöljáróban azért néhány dolgot el kell mondanunk. A jelentés

szeptember 3.-i keltezésû, a valódi megjelenés szeptember 8-9-én

történt, akkor jelent meg a Magyar Távirati Irodánál (MTI) is, vagyis

az összes hivatkozás, ami szeptember elején a médiában napvilágot

látott, ebbõl táplálkozott, vagyis az összes hivatkozás a BORIGO

beadványával kapcsolatos.

A másik, amit fontos elõre megjegyezni, hogy az ORFK azonnal

ellenkampányt kezdett, arra hivatkozva, hogy mennyi emberéletet

mentett meg a zéró tolerancia. Erre a kérdésre jelen cikkünkben még

visszatérünk, mert magunk is úgy gondoljuk, hogy az intézkedésnek van

– még ha csak áttételes is – szerepe a statisztikák javulásában.

Az Állampolgári Jogok Országgyûlési Biztosa 2567/2008. számú

jelentésében három oldalról vizsgálta meg a BORIGO beadványát.

1. Vizsgálat a jogbiztonság és az alkotmányos büntetõjog következménye

szempontjából.

Az ombudsman ennek vizsgálata során több alkotmánybírósági határozatra

is emlékeztet, amelyek kimondják a közhatalommal rendelkezõ szervek

mûködése kiszámíthatóságának, korlátainak, egyértelmûségének

szükségességét. Ennek az ominózus, többször módosított 35/2000 (XI.

30) BM rendelet több helyen sem tesz eleget, például a BORIGO által

kifogásolt kérdésben sem, vagyis, hogy „fogyasztott alkohol”-hoz köti

az azonnali elvételt, noha az orvosszakértõi állásfoglalás szerint ez

0,2 ezrelék alatt bizonyíthatatlan.

Ugyancsak a jogbiztonságnak történõ meg nem felelésnek tartja a

jelentés azt a tényt, amire a BORIGO szintén felhívta a figyelmet,

vagyis hogy az alkoholos állapot határai nincsenek jogszabályban

rögzítve, kizárólag az 1994/13-as Országos Igazságügyi Orvostani

Intézet módszertani levélbõl lehet azokat kiolvasni. Itt felhívja a

figyelmet arra, hogy a módszertani levél nem az állampolgár, hanem a

jogalkalmazók részére készült, tehát az állampolgártól nem is várható

el, hogy ismerje azt. Itt hivatkozik az Alkotmánybíróság azon,

következetesen képviselt álláspontjára (és ezen keresztül az Alkotmány

8. §-ára), miszerint szükséges az állampolgár általános védelme a

büntetõjogi eszközök önkényes felhasználása ellenében.

Ezen pont vizsgálatával kapcsolatban végsõ megállapításként leszögezi:

„A fentiek alapján megállapítom, hogy az ittas vezetés

szankcionálásával kapcsolatos szabályozás ellentmondásai, különösen

pedig az egyes eljárási garanciák hiánya (nem jogszabályi szinten

történõ rögzítése) következtésben kialakult helyzet a jogállamiság

elvébõl következõ jogbiztonság követelményével összefüggõ visszásságot

okoz. A jogbiztonság és az alkotmányos büntetõjog elvének sérelmét

jelenti továbbá, hogy a büntetõjogi, szabálysértési felelõsség

megállapításában a gyakorlatban kulcsfontosságú elemeket (a

befolyásoltság és a véralkohol-tartalom) a jogalkalmazási gyakorlat

számára nem jogszabály határozza meg.”

2. Eljárási garanciák – a tisztességes eljáráshoz való jog érvényesülése.

Az Alkotmányból áttételesen, az alkotmánybírósági gyakorlatból viszont

explicit módon levezethetõ a tisztességes eljáráshoz való állampolgári

jog. Itt tárgyalja az ombudsman azt a kérdést, hogy lehetséges-e egy

olyan mûszer „adatai” alapján a vezetõi engedély elvétele, amely

egyáltalán nem szolgáltat adatot? Aggályosnak találja, hogy egyetlen

ilyen „mérésre” alapozva még akkor is elvehetõ a jogosítvány, ha semmi

egyéb jelet az intézkedõ rendõr nem tapasztal. Ugyancsak aggályosnak

tekinti, hogy a jogszabály ellentétes a 3/1998 (II. 1.)

alkotmánybírósági határozattal, amelyben az AB kifejezetten a vezetõi

engedélyek bevonásával és az ezzel kapcsolatos garanciákkal

foglalkozott. Harmadikként pedig aggályosnak minõsíti, hogy nincs

jogszabályban lefektetve, hogy mely esetekben kötelezõ a vérvételre

történõ elõállítás: már szabálysértés, vagy csak bûncselekmény gyanúja

esetén? Összefoglalóan a következõket állapítja meg:

„Megállapítom, hogy a tisztességes eljáráshoz való joggal összefüggõ

visszásságot okoz az a jogi helyzet, miszerint a közúti közlekedési

igazgatási feladatokról, a közúti közlekedési okmányok kiadásáról és

visszavonásáról szóló 35/2000 (XI. 30) BM rendelet nem rendelkezik az

indokolatlan jogsérelmet megelõzõ, következetes ellensúlyt teremtõ

garanciális eljárási szabályokról (például az ésszerû idõn belüli

visszaadásról lehetõségérõl) és nem teremtette meg a megalapozott

helyszíni vizsgálathoz szükséges feltételeket sem.

3. Tartalmi vizsgálat: az önrendelkezési jog érvényesülése és a zéró tolerancia.

Az ombusman ezen pontban azt vizsgálja, hogy a jogosítvány elvétele

jelen témában és általában beleütközik-e a helyváltoztatás szabadságát

megállapító alkotmányos jogba. Több áttételen keresztül oda jut, hogy

általában egy társadalom természetesen korlátozhatja állampolgárainak

helyváltoztatási jogát, azonban ez nem diszkrecionális hatáskör,

vagyis ha az állampolgár teljesíti a feltételeket, akkor azt nem lehet

tõle megvonni. A helyváltoztatás szabadsága megvonásának ugyanakkor

alkalmasnak, szükségesnek ás arányosnak kell lennie. Az

alkotmánybírósági gyakorlat szerint ugyanakkor kizárólag bûncselekmény

alapos gyanúja lehet az, ami ilyen mértékû beavatkozást igényel, a

jelen szabályozás kizárólag az elrettentést célozza, valamint a

hatóság eljárás egyszerûsítõ igényét (lásd BORIGO 2008. április, 100.

oldal). Végül megállapítja:

„A fentiek alapján megállapítom, hogy az emberi méltóságból következõ

önrendelkezési joggal összefüggõ visszásságot okoz az a jogi helyzet,

miszerint a befolyásolt állapotban nem lévõ, bûncselekmény

elkövetésével nem, csak szabálysértéssel gyanúsított személytõl a

helyszínen, mérlegelés nélkül és azonnal el kell venni a vezetõi

engedélyt. A zéró tolerancia elvét követõ rendõrségi intézkedés

aránytalan korlátozást jelent – még kellõ eljárási garanciák esetén is

– könnyen elõrehozott büntetéssé változtathatja a rendõrségi

igazgatási intézkedést.”

A három pont vizsgálata után az Állampolgári Jogok Országgyûlési

Biztosa megadja intézkedéseit is, idézzük:

„A jelentésemben feltárt, alkotmányos joggal összefüggõ visszásság

orvoslása, jövõbeni megszüntetése és megelõzése érdekében,

1. az Obtv. 25. §-a alapján felkérem az igazságügyi és rendészeti

minisztert, hogy – a jelentésemben megfogalmazott szempontrendszer

alapján – vizsgálja felül a közúti közlekedési okmányok kiadásáról és

visszavonásáról szóló 35/2000 (XI: 30) BM rendeletet és annak

módosításával

a./ gondoskodjon a jogszabályszöveg belsõ koherenciájának

megteremtésérõl, a félreérthetõ, az állampolgárok és a jogalkalmazók

számára bizonytalan tartalmú rendelkezések pontosításáról.

b./ jogszabályban határozza meg a tisztességes eljáráshoz való jog

szempontjából szükséges garanciális eljárási szabályokat (az

alkoholszondával történõ vizsgálat, annak következményei,

vérminta-adásra kötelezés esetei).

c./ az aránytalan alapjog-korlátozás orvoslása érdekében szüntesse meg

azt a jogi helyzetet, hogy a nem befolyásolt, kizárólag

szabálysértéssel gyanúsítható jármûvezetõtõl a helyszínen, mérlegelés

nélkül és azonnal el kell venni a vezetõi engedélyt.

2. az Obtv. 20. §-a alapján felkérem az országos rendõrfõkapitányt,

tegye meg a szükségesnek tartott intézkedéseket annak érdekében, hogy

a Rendõrség a helyszíni közlekedésbiztonsági ellenõrzések során a

kevésbé megbízható, hozzávetõleges eredmények jelzésére alkalmas

alkoholkimutató indikátorcsövek helyett a – numerikus kifejezésre is

alkalmas – elektromos alkoholmérõ berendezéseket alkalmazzon.

3. az Obtv. 25. §-a alapján javaslom a az országos

rendõrfõkapitánynak, hogy vonja vissza a jogalkotásról szóló 1987. évi

XI. törvény (Jat.) hatályos rendelkezéseinek meg felelõ, az elektromos

alkoholszondák rendõrségi alkalmazásáról szóló 17/1996. számon kiadott

ORFK intézkedést, és – amennyiben szükséges – a Jat. 49 § (1)

bekezdése alapján, utasítás formájában szabályozza a

közlekedésbiztonsági ellenõrzés és az elektromos alkoholszondák

alkalmazásának technikai szabályait.

4. az Obtv. 25. §-a alapján javaslom az Országgyûlésnek, hogy – a

Büntetõ Törvénykönyvrõl szóló 1978. évi IV. törvény kiegészítésével –

törvényi szinten határozza meg az ittas állapotban történõ

jármûvezetéssel kapcsolatos, büntetõjogi ás szabálysértési felelõsség

elhatárolásában alapvetõ fontosságú váralkohol-tartalom értékeket és

az ehhez kapcsolódó egyes befolyásoltsági fokozatokat.”

Végszóként még le kell írnunk néhány dolgot. Az elsõ az, hogy némileg

visszatért a jogállamba vetett hitünk. A következõ lépés az lenne,

hogy a megszólítottak (országos rendõrfõkapitány, igazságügy

miniszter, Országgyûlés) valóban tesznek is valamit a visszásságok

megszüntetése érdekében, mi, itt a BORIGO-ban mindenesetre mindent

megteszünk, hogy a fenti szervek figyelmét folyamatosan felhívjuk

kötelességükre.

A másik dolog a statisztika, ami „ellenünk szól”. Direkte tettük

idézõjelbe, mert az emberi életek megõrzése nem lehet senki ellen

való. Magunk is úgy gondoljuk, hogy a rendelet szerepet játszott a

statisztikák javulásában, de hogy ez milyen módon történt, azzal

kapcsolatban vannak félelmeink. Az eddig megjelent statisztikai adatok

azt mutatják, hogy az alkohol által „okozott” balesetek aránya az

összes között nem lett kevesebb (10%), vagyis az összes balesetek

száma együtt csökkent az alkoholos balesetekével. Ez viszont arra

mutat, hogy nem maga a rendelet, hanem annak erõteljes kommunikálása

és az ennek nyomán létrejött, az ombudsmani jelentésben is

megfogalmazott elrettentés, valamint a folyamatos rendõrségi

ellenõrzések okozhatták inkább a javulást. Mint mindenki, ennek mi is

nagyon örülünk.

Kapcsolódó weboldal

Borigo

Forrás:
[hirszerkeszto]

Bejegyzés navigáció

Previous Previous
Mozgalmas félév a Vinum Primatis mögött
NextContinue
Jogalkotók és zöldek a fogyasztói szokásokkal szemben – Ne legyen az italcsomagolás a bûnbak szemetelés ügyben!

©2002-2025. Boraszat.hu

Facebook Email Phone
Scroll to top
  • Sajtókapcsolat / Press