Nyílt levél a miniszterhez!
A magyar borászat két éve harcol azért, hogy az állam nulla kulcsossá tegye az ágazat versenyképességét rontó jövedéki adót, hasonlóan a legtöbb bortermelõ Európai Uniós tagország gyakorlatához. Megszenvedtük, hogy a magyar állam évek óta egyre kevesebbet költ élelmiszer marketingre, rendre csökkenti intézményei költségvetését, és nevetségesen elhanyagolható, amit bormarketingre szán. Ezzel ellentétben a világpiacon jelenlévõ európai és újvilági országok kezüket-lábukat törik, hogy segítsék termelõik sikeres piacra jutását, könnyebb munkáját. Külön kiemelendõ, hogy magyar marketingforrások hiányában az Európai Unió egyre növekvõ marketing célú forrásaihoz sem lehet hozzáférni. Így csak tovább folytatódhat a magyar termékek kiszorulása a világ- és (elõbb-utóbb) a hazai piacról.
A szakma túlnyomó többségét képviselõ egyesületek javasolták az FVM-nek, hogy a 2006-tól megszüntetendõ jövedéki adóval azonos nagyságrendû kötelezõ önkéntes marketing hozzájárulás továbbra is kerüljön beszedésre. A kormányfõ a szakminiszter útján jelezte, hogy a javaslatokat befogadják, és a „SZÁZ LÉPÉS” keretében megvalósítják.
Magyar Bormarketing KHT néven valamennyi érdekelt szakmai szervezet részvételével az FVM illetékeseivel egyeztetett módon társaságot hoztunk létre. Szándékaink szerint a továbbra is az árbevétel után beszedett kötelezõ önkéntes marketing hozzájárulást a KHT kezeli, oly módon, hogy a befolyt összeg egy részét az OBI és más regionális akkreditált laborok a piacon lévõ borok minõségének visszamérésére használják fel, míg a nagyobb részt a borfogyasztás hazai és külföldi hosszú távú erõsítésének kiemelt céljaira osztanánk ki. Értelemszerûen a stratégiai célokat a szakmai egészének bevonásával jelölnénk ki, és a megvalósításokat megpályáztatnánk.
2006-ra eltörlésre került a jövedéki adó. Decemberben az Országgyûlés módosította a Bortörvényt, és az elõzetes egyeztetésekkel gyökeresen ellentétes módon 8,-Ft/liter elõre befizetendõ forgalomba hozatali járulékként új adónemet hozott létre. Ezt beemelte ezt a költségvetésbe, és mint állami támogatást használja a továbbiakban fel. A törvény szövege szerint a járulék 40%-a az Országos Borminõsítõ Intézet piaci borminõség-ellenõrzõ tevékenységét, 60%-a pedig a bormarketing céljait kell hogy szolgálja.
Talán csak a borászoknak nem mellékes, hogy az adó beszedését a korábbi árbevétel utáni befizetésrõl elõrehozták az — Európában egyedülállóan magas — OBI ellenõrzési díjakkal azonos idõpontra, pénzügyi válságot okozva a szakma jelentõs részének, hiszen lehetetlenné tették a piacra jutást a készpénzzel nem rendelkezõ termelõk számára.
Másrészt mivel az önkéntes kötelezõ szakmai befizetést – a mi pénzünket a költségvetésen átáramló adóvá alakították, amelynek visszaáramoltatása a szakma felé csak EU Bizottsági jóváhagyást követõen lehetséges. Az erre irányuló kérelem benyújtása a Bizottság felé eddig Magyarország részérõl nem történt meg. A támogatás eljuttatása a nem EU kifizetõ helynek minõsített Magyar Bormarketing Kht-hoz, az EU marketing támogatások mellett önrészként való felhasználása gyakorlatilag lehetetlen. A veszélyekre az elõzetes egyeztetések során felhívták a figyelmet az Igazságügy Minisztérium ill. a szakma képviselõi is.
A szóbeli egyeztetések során ezekkel egyetértett Gráf József miniszter úr, és ígéretet tett mind a törvény elfogadása elõtt, mind pedig utána arra, hogy a szükséges kiigazításokat elvégezteti.
Sajnos a parlamenti idõszak úgy múlt el, hogy a módosításokra nem került sor. A közben érvénybe lépett törvény olyan súlyos károkat okoz a magyar borászatnak, hogy avval átmenetileg sem lehet együtt élni.
A BORTÖRVÉNY AZONNALI MÓDOSÍTÁSÁT KÖVETELJÜK az alábbiak szerint:
– A forgalomba hozatali járulék a ténylegesen eladott bormennyiség után, a jövedéki nyilvántartás jelentésével egy idõben kerüljön befizetésre
– A befolyt összeg ne állami támogatás, hanem termelõi befizetésbõl származó, bormarketingre és minõségellenõrzésre felhasználható keret legyen
– A bormarketing-keret kedvezményezettje a Magyar Bormarketing Kht. legyen, mint a magyar bor közösségi marketingjét kézben tartó szervezet
– A minõségellenõrzési keretet az OBI és a regionális akkreditált laboratóriumok használják fel mintavételre, analízisre és a forgalomba hozott tételek visszaellenõrzésére.
VINDEPENDENT