Nem fosztogatnak: osztogatnak
Tavaly csõdbe ment a bormarketing-pénzek felhasználásért felelõs kft, amit a borászok egyik halmaza a borászok másik halmaza által animált aknamunkának tulajdonít. Az új kft gründolására pályázatot írtak ki, ennek révén az utóbbi, a másik halmaz tölthette újra a kft-t, nyilván a saját hasznára, mondja az egyik halmaz. A borszakma is a magyar egész része, így nem mentes az olyan vitáktól, melyekben túl nagy az emóció szerepe a ráció rovására. A bormarketing kft bedõlésének okairól eddig megjelent szövegek átsiklanak több meghatározó tény fölött. Az új kft ebben a szerény, kicsit belterjes, ám betûszavakban annál gazdagabb kommünikében szeretné felhívni a figyelmet ezekre a tényekre és reagálni azokra az állításokra, melyeket nem tart kellõen megalapozottnak. Minden állításunk ellenõrizhetõ és nem a vita újra megnyitása a célunk, hanem éppen hogy a lezárása, ám ha nem reagálunk, azzal elismerjük az állítások igazságát. Mik is a fõbb üzenetek?
1. A régi kft-t kívülrõl döntötték be.
A Magyar Bormarketing Nonprofit kft (MBM) ügyvezetése tavaly július óta tudta, hogy a mûködéshez szükséges pénzeszközök biztosításához közbeszerzési eljárásra (KE) van szükség, az Agrár Marketing Centrum (AMC) ugyanis ekkor jelezte, hogy lépni kellene. Az MBM mégsem tette meg az ehhez szükséges lépéseket. 2008-ban nem volt szükség KE-re, mert a kutatási és fejlesztési szolgáltatás (pl. stratégia-készítés), amennyiben annak eredményét nem csak az ajánlatkérõ hasznosítja, nem esik közbeszerzés alá, míg 2009-ben a kifejezetten mûködési jellegû tevékenységekre ezt a kivételt már nem lehet ráhúzni. Ez nem valamely ármány, hanem a Közbeszerzési Törvény (KT) írja elõ, hogy melyek azok a tételes tevékenységek, amelyek mentesek a közbeszerzés alól (megjegyezzük: elég szûk kör élvez mentességet), minden más viszont közbeszerzés köteles. Magyarul az MBM ellehetetlenülésének nem külsõ, hanem belsõ eredõje van: a KT figyelmen kívül hagyása. Ez a borász diskurzusban elterjedt, az MBM ügyvezetése által hangoztatott értelmezés inverze.
2. Az AMC direkt késleltette a pályázat kiírását.
Ez sem pont így van. Az AMC instrumentum, mely hozott anyagból és szabott idõben dolgozik, ha a BB nem dönt például az MBM kft javaslatairól, az AMC nem dönthet. Itt is ez történt: a júliusi jelzés ellenére a BB hónapokig nem foglalkozott a KE-vel, az AMC nem tehette meg helyette.
3. A Bormarketing Bizottság (BB) az új kft-re kiírt pályázatra érkezõ mindkét pályamunkát alkalmatlannak minõsítette, a Magyar Szõlõ- és Bortermelõk Szövetsége hogyan indíthatta mégis újra a kft-t ? Gyanús!
Azért, mert egyfelõl a miniszter által kinevezett három tagú szakmai grémium ezt a pályázatot 3:0 arányban jobbnak ítélte, mint a másikat, illetve azért, mert a tárca döntési kényszerben volt. Az eredményhirdetés idõpontját elõre meg kell adni, ezt a KT írja elõ ugyanis (KT 53.§ (4) bek.). A miniszternek tehát döntést kellett hoznia, itt sincs szubjektív elem (más szóval mutyi). Ha a miniszter nem dönt, egyrészt jogsértést követ el, másrészt akkor ebben a fél évben nincs semmi, se fröccskampány, se eladás-ösztönzés, se Wine Fair, viszont a halmozódó összeg bármikor elvonható: a pénzügyi tárca bármikor azt mondhatja, azért vagytok képtelenek elkölteni ezt a pénzt, mert nincs is szükségetek rá.
4. Mi az, hogy az ismeretlen, nem marketinggel foglalkozó, AMC-közeli IDMC nyerte a pályázatot?
A pályázati kiírás belépõ feltétele volt, hogy ha társulás indul, legyen a tagok közt egy nagy tõkeerejû cég is, az MSZBSZ-féle társulásban ez az IDMC. Nem õ, hanem a társulás szakmai partnerei végzik a bormarketing-tevékenységet, ahogy pl a VEGYÉPSZER-nél sem a vegyészek építik az utat. Az MSZBSZ elõször a HNT-vel akart kooperálni, de a hegyközség az utolsó pillanatban elzárkózott a befizetõket képviselõ szervezetek kooptálásának lehetõségétõl, amihez az MSZBSZ ragaszkodott. Imígyen egyedül maradván vonta be az MSZBSZ erõforrást nyújtó szervezetként az IDMC-t, hogy teljesíteni tudja a pénzügyi alkalmassági pályázati feltételeket, illetve hogy nyitva hagyja a csatlakozás lehetõségét.
A régi kft bedõlésében tehát az ügyvezetés gazdasági és jogi lépéseinek illetve nem-lépéseinek és a törvény adta döntési kényszereknek volt meghatározó szerepe, amelyek már önmagukban a felszámolás felé vezették a társaságot. Senki sem fekete vagy fehér, de a csõdért a fõ felelõsség nem valamely külsõ erõké. A Közösségi Bormarketing Kft nem érez szenvedélyes késztetést e téma további ragozására, de ezután is szívesen válaszol minden kérdésre. Jobb szeretnénk elõre tekinteni és legalább annyi bizalmatlanságot (sic!) kérni, mint amennyit az MBM kapott… A BB elõtt van a fröccskampány, a Magyar bor mindenkor, a Borszerda, a londoni bemutató, amint õk döntenek, kiíratnak a pályázatok, melyek minden mozzanata nyomon követhetõ majd a kft honlapján. A kft várja az ötleteket és a csatlakozókat, akik nemcsak a programalkotásban és a munkában vehetnek részt, de ellenõrizhetik a pénzmozgásokat is és tehetnek egy lépést a konszenzus felé, ami egy majdani egységes magyar borszövetség alapja lehet.
Korábban
Sajtóközlemény – BORÁSZOK 12 PONTJA 2010-02-24
Mutyitól féltik egymilliárdjukat a borászok 2010-02-16
(Közösségi) Bormarketing háború 2010-02-11
MI TÖRTÉNT A BORMARKETINGGEL? 2010-02-04