Milyen bort szeret a magyar?
A magyarok ötöde legalább hetente egyszer, de néha többször is fogyaszt bort – állapítja meg a GfK Hungária Étkezési szokások felmérése. A megkérdezés eredményei szerint egyre több fogyasztót vonz a hazánkban jelentõs hagyományokkal rendelkezõ ital, fokozatosan növekszik a borok kedveltsége. Míg 2005-ben a lakosság 41 százaléka, addig 2007-ben már csak 38 százaléka nyilatkozott úgy, hogy soha nem fogyaszt bort.
A bor kedveltségének pozitív alakulása a fogyasztók teljes éves vásárlásairól számot adó eredményeiben is nyomon követhetõ. A 2004. évben mért 4 százalékos, majd 2005. évi 5 százalékos fogyasztásbõvülést követõen, 2006-ban már 13 százalékkal növekedett az otthoni fogyasztásra megvásárolt bormennyiség. A tavalyi évben az alkoholos italok közül sörbõl 5 százalékkal, égetett szeszes italokból 14 százalékkal, míg borból tehát 13 százalékkal több fogyott, mint az azt megelõzõ évben. Magyarországon bort egyre több háztartás vásárol egyre gyakrabban.
A mennyiségi növekedés 16 százalékos értékbeli forgalombõvüléssel párosult, ami mögött a literenként átlagosan 3 százalékkal emelkedõ árak állnak. A borpiac fokozatos átrendezõdését mutatja, hogy miközben a minõségi borok ára 10 százalékkal emelkedett, addig a mennyiségi piacnak még mindig valamivel több mint 40 százalékát adó asztali borok 6 százalékkal lettek olcsóbbak. Mindazonáltal 2006-ban az azt megelõzõ évhez képest kevesebb háztartás válogatott az asztali borkínálatból, míg a minõségi bort vásárlók száma nõtt.
A természetes cukortartalom alapján megkülönböztetett bortípusok közül egyedül a száraz borokból megvásárolt mennyiség csökkent minimális mértékben, mennyiségi piacrészesedésük 33 százalékról 28-ra apadt. E jelenség mögött okként meghúzódhat az a tény, hogy ebbõl a bortípusból a hazai háztartások az egyre jobb minõségû, ámde egyre drágább fajták közül válogatottak. Az átlagárakkal kapcsolatban elmondható, hogy 2006-ban éves szinten 14 százalékkal kellett többet fizetni a kasszánál egy liter száraz borért, mint az azt megelõzõ évben.
Továbbra is a félédes fajták közkedveltsége jellemzõ, mennyiségi részarányuk a 2005-ös 50 százalékról 53-ra nõtt, ám feljövõben vannak az édes borok is, piaci súlyuk immár 10 százalék. Félszáraz borokból 12 százalékkal fogyott több a tavalyi évben mint egy évvel korábban, de piaci súlyuk 9 százalékon maradt.
A bor beszerzésének lehetséges helyszínei közül továbbra is a diszkontok és hipermarketek vezetnek a megvásárolt mennyiségeket tekintve. Új fejlemény ugyanakkor, hogy 2006-ban jelentõsen – mintegy 50 százalékkal növekedett – a szupermarketekben beszerzett bormennyiség. E komoly emelkedést elsõsorban a minõségi borok eladásában bekövetkezett növekedés generálta. Ezzel szemben negatív változást tapasztaltak a kutatók a közvetlenül a kistermelõktõl vásárolt borok piacán, ahol ötödével esett vissza a megvásárolt bor mennyisége.
Forrás:
Napi Online
http://www.napi.hu