Merre tovább, magyar borászat?
Három évvel ezelõtt ugyan készült egy országos marketing stratégia, ám ez manapság már kevésbé tekinthetõ érvényesnek, állítja Zilai Zoltán. A közösségi marketing alap mûködtetése egyébként is sok sebbõl vérzik. Nem megnyugtató ebben a helyzetben a pénzek felhasználása. Manapság ennek kapcsán gyakran kerül szóba a fesztiválok helyzete. A támogatások durva megvonása egyik napról a másikra, ami a nehezen kialakult borfogyasztási kultúra rovására mehet, illetve megfizethetetlenné teszi a rendezvények költségeit. A lehetetlen törvények, szabályok megalkotása jelentõsen megnehezítik a fesztiválok megszervezését, s mindennapos küzdelmek jellemzik a borászok életét. Az újonnan alakult bormarketing bizottságnak sajnos nincs sok érdemi lehetõsége új stratégiai irányok kialakítására. Sürgetõ feladat lenne a teljes vertikumot átfogó stratégia kidolgozása, valamint a hatékony bormarketing feltételeinek megteremtése.
A kialakult helyzet azért problémás, mert a borfesztiválok rendkívül fontos eszközei a magyar bormarketingnek. A bor egy bizalmi termék. Itt a kiválasztásnál kiemelt jelentõsége van a személyes tapasztalatoknak, csakúgy a baráti ajánlásoknak. Nem beszélve arról az élményrõl, amit a borbarátok és a borászok személyes találkozásának lehetõsége jelent. A belföldi piac erõsítésének fontos eszközeit jelentik a borfesztiválok, amelyek a látogatók részérõl nagy népszerûségnek örvendenek. Ami azonban még nagyon fontos: a jó borok, a borászok és a fogyasztók mellett fontos kellékei a borfesztiváloknak a kulturális programok. Ez tovább növeli az esemény színvonalát. Amennyiben ennek nem része a kultúra, akkor legfeljebb borbemutatókról beszélünk. Ezeknek is megvan a szerepe, még ha rendszerint nem is vonzanak akkora közönséget, mint a borfesztiválok.
A borfesztiválok megrendezésére nincs meghatározva külön követelményrendszer. Az elmúlt években azonban a fesztiválok országa lettünk, rendezvényenként jelentõsen eltérõ színvonallal. Ezen a helyzeten kíván változtatni az a fesztiválminõsítõ rendszer, amely meghatározott szempontok szerint sorolja kategóriába az egyes eseményeket. Nincs akadálya ily módon a borfesztiválok minõsítésének sem. Zilai Zoltán elmondta, hogy az általuk megrendezett Budavári Borfesztivál kiváló minõsítést kapott. Büszkék arra is, hogy a Külügyminisztérium felvette a VinAgora Borgálát az EU soros elnöksége kísérõprogramjai közé.
A Magyar Bor Akadémia fõtitkára beszélt arról is, hogy a borok széles körben történõ megismertetésének fontos eszközei a borversenyek is. Véleménye szerint ezekbõl nincs sok, s ha az információk eljutnak a fogyasztókhoz, akkor az eredmények megfelelõen informálják a borbarátokat is. Esetenként azonban nehézségbe ütközik az eredmények publikálása. Külön kategóriát jelentenek a nemzetközi versenyek, amelyek nem csak a hazai, hanem a nemzetközi piacnak is szólnak. Más a szerepe az országos és más a helyi borversenyeknek. Ez utóbbi egyfajta társadalmi eseménynek is számít, hiszen a borászok mellett rendszerint a nagyközönséget is bevonják a programba. Másrészt pedig kiválóan szolgálja azt a célt, hogy minél több bor fogyjon el a pincékbõl.
A szakember szerint nem csak hazai gyakorlat, hanem külföldön is vannak arra példák, hogy meghatározó borászatok nem indulnak borversenyeken. Többen úgy okoskodnak, nincs szükségük a borversennyel járó publicitásra. Ráadásul ezzel akár még veszíthetnek is. Ennek ellenére mindenki számára az lenne a jó, ha a jövõben vállalnák az eddig kimaradók is a megmérettetést, fogalmazta meg a szakember.
A Magyar Bor Akadémia csaknem húsz esztendeje szolgálja a magyar bor ügyét. Alapszabálya szerint célja a magyar szõlészet és borászat tudományos fejlõdésének segítése, a gazdasági életben elfoglalt helyének erõsítése, a bor fogyasztási kultúrájának emelése. Ennek szellemében hirdeti meg az akadémia minden évben Az év bortermelõje választást. Bevezették a minõsített borverseny rendszert, s díjazzák az év legjobb boros könyvét. Az akadémia közremûködik Az év pincészete díj odaítélésében is.
A közelmúltban alakult meg a Nemzeti Borakadémia Kft. Ezzel kapcsolatban Zilai Zoltán elmondta: sem szervezeti kapcsolatban, sem szakmai együttmûködésben nem állnak ezzel társasággal. A névhasználatot ugyanakkor kifogásolják, és szükség esetén ennek megváltoztatására a jogi lépéseket is meg fogják tenni.
Forrás:
vasnepe.hu
http://www.vasnepe.hu