Megújul a Bormarketing Bizottság
A termelõk jelenleg marketing célokra kötelezõ járulékot fizetnek minden Magyarországon forgalomba hozott bor után. A minõségi boroknál ez az összeg literenként 10, egyéb esetekben 5 forint. Jogos tehát az a termelõi elvárás, hogy a befizetéseiket az állam eredményesen és hatékonyan használja fel.
Az elmúlt idõszakban a bormarketing programok kidolgozása és végrehajtása megtorpant, a szakmai szervezetek közötti nézeteltérések egyre súlyosabbá váltak. A döntés elõkészítésben részt vevõ, javaslattevõ Bormarketing Bizottság és a végrehajtásért felelõs Agrármarketing Centrum /AMC/ között az együttmûködés nem mûködött eredményesen.
Nyilvánvaló, hogy a támogatások rendszere felülvizsgáltra szorult.
Fazekas Sándor vidékfejlesztési miniszter ezért kezdeményezte a hatályos rendelet módosítását, melynek eredményeként egy új felépítésû Bormarketing Bizottság jön létre. A tagokat a jövõben a miniszter nevezi ki borász- és marketing szakemberek közül.
A tárcavezetõ döntésével az állam fokozott felelõsséget vállal a források hatékony felhasználásáért.
A rendeletmódosítás értelmében átalakul az AMC és a Bormarketing Bizottság együttmûködése is. A testület munkájában ezen túl részt vesz az AMC egy tagja is, aki a titkári teendõket látja el. Így az Agrármarketing Centrum nemcsak a végrehajtásért felel, hanem a döntéshozatalban, a javaslatok elõkészítésében is szerepet vállal, így a két szervezett közötti együttmûködés a jövõben hatékonyabbá válhat.
A tárca azt szeretné, hogy az egyértelmû felelõsségi viszonyok megteremtésével a bortermelõk érzékeljék a kötelezõen befizetett járulékuk sikeres hasznosulását.
A minisztérium célja, hogy felgyorsítsa a bormarketing források eredményes felhasználását, a magyar bor piaci pozícióinak megerõsítését.
A rendelet november 22-tõl hatályos.
Forrás:
AgrárHírek
http://www.agrarhirek.hu