Megjelent a Kopar új évjárata
[tn_2_bal.jpg] „2012 az extremitások éve volt. Hideg téllel, sok hóval indult, majd nagy nyári szárazság következett. Emiatt kisebb méretûek voltak a bogyók, de koncentráltabb a beltartalom. Az erjesztésre acéltartályban és fakádban került sor, majd 16 hónapon át új barrique hordóban és használt ászokhordóban érlelõdött a bor” – mondta el Gere Andrea.
Bár a 2012-es pont a tizenkettedik évjárata a bornak, története immár közel két évtizedre nyúlik vissza, hiszen elsõ ízben 1997-ben készítették el. Gere Attila így emlékszik vissza erre az idõszakra: „A ’90-es évek elsõ felében hozzánk hasonlóan több villányi borász figyelmét is felkeltették az ún. bordeaux-i fajtákból, azaz a cabernet sauvignonból, cabernet franc-ból és merlot-ból készített borok. Mindez persze kézenfekvõ volt, hiszen az ültetvények jelentõs részét már ebben az évtizedben is ezek a fajták alkották, és Villány természeti adottságai is azt sugallták, hogy érdemes a bordeaux-i házasítások irányába indulnunk.”
Az inspiráció tehát adott volt, a minél magasabb szintû megvalósítás érdekében pedig villányi borászok egy maroknyi csapata felkerekedett, és Franciaországba indult tanulmányútra. Az itt szerzett élmények hatására Gere Attilát is egyre komolyabban foglalkoztatta a bordeaux-i házasítás kérdése, ennek eredményeként született meg az elsõ Kopar 1997-ben.
A bor történetében a 2006-os évjárat bizonyult fordulópontnak, ekkor a korábbi, cabernet sauvignon által dominált felépítéshez képest átalakult a fajtaösszetétel, helyette azóta is a cabernet franc és a merlot adja a cuvée alapját.
A friss, 2012-es évjárattal a debütálást követõen számos helyen találkozhatnak a borszeretõk, akik pedig ellátogatnak a június 10-11-én megrendezésre kerülõ Gere Jazz Fesztiválra, azok latin ritmusokkal kísérve kóstolhatják az új Kopart.
V. GERE Jazz Fesztivál – Latin fiesta
Egy hagyományteremtõ céllal létrejött fesztivál életében öt esztendõ nem rendkívüli idõtáv, ám éppen elég nagy ahhoz, hogy egyfajta mérföldkövet jelentsen, és ünneplésre adjon okot. Kezdeti célkitûzéséhez híven a GERE Jazz Fesztivál 2016 nyarán ismét jól csengõ hármashangzatba rendezi a Gere-borokat, a kifinomult gasztronómiát és az igényes dzsesszzenét, a fesztivál ötéves fennállásának minijubileuma ugyanakkor kiváló alkalom arra, hogy az ünneplés jegyében a zenei program és a kísérõelemek is egy valóságos „fiesta” hangulatát idézzék meg. A szervezõk régóta dédelgetett vágya a latin dzsessz tematikájának minden érzékre kiható komplex megvalósítása, amelynek keretében illatok, ízek és zamatok keverednek pezsdítõ dallamokkal és varázslatos látvánnyal, képzeletben elrepítve a vendégeket egy Villány mediterrán levegõjénél is szinte tapinthatóan forróbb tengerentúli vidám világba.
Az egyedülálló színpadi produkciók elsõ napi felvezetését az Enyedi Sugárka JazzTett adja. Sugárka a hazai kortárs dzsesszszcéna egyik legtehetségesebb és legeredetibb énekes-dalszerzõje, a fiatal dzsesszgeneráció színe-javához tartozó JazzTett pedig a hazai dzsesszélet legszínvonalasabb formációinak egyike. Az élõ koncert során jellemzõen az énekesnõ saját szerzeményei csendülnek fel, amelyekben tagadhatatlanul tetten érhetõ a dél-amerikai zene iránti olthatatlan vonzalom – ennek eredményeként pedig könnyed, mégis elmélyült dzsesszmuzsikát hallgathatunk eredeti kompozíciókkal és személyes történetekkel. A repertoár további különlegessége, hogy nagyrészt spanyolul szólal meg, finom szövetet alkotva a dzsessz tradíciójával, a magyar zenei gyökerekkel, valamint más égtájak ritmus- és hangzásvilágával. Mindezeknek köszönhetõen a dalokból – a swing és a soul-jazz keveredésével – tengerparti nyugalom, érzelemdús bossa nova, tangó vagy éppen városi pezsgés árad.
Régebben a „salsa” szóval csupán azt a muzsikálási módot jelölték, mikor a zenészek rendkívül változatosan színesítették a latin ritmusokon alapuló dalokat, elsõsorban fúvós és ütõhangszerekkel. Természetesen ez a fajta ízesítés vonatkozott az elõadás módjára és temperamentumára is. A salsa mára viszont gyûjtõfogalommá vált: azon táncok és muzsikák neve, amelyek a hetvenes évektõl napjainkig folyamatosan születnek, gyakran a latinos életmódot is jelölve ezzel. A tengerentúlon nagy népszerûségnek örvendõ latin dzsessz mind nagyobb területet hódít az európai kontinensen, így Magyarországon is. A villányi bulipéntek csúcsa ezért nem kisebb attrakció lesz, mint a 2002-ben Révész Richárd dzsesszzongorista irányításával megalakult Ricardo Salsa Club, a salsát és latin dzsesszt játszó legnagyobb és egyben legjobb hazai zenekar. Az ütõsökkel, fúvósokkal és énekesekkel tarkított szupercsapat törekvése, hogy megismertesse a magyarországi közönséget a kubai zenei stílusokkal, és népszerûsítse a latin-amerikai zenei kultúrát. A 13 tagú zenekart 3 énekes, 3 ütõhangszeres, 5 fúvós, egy basszusgitáros és egy zongorista alkotja, akik valamennyien a magyar porond kiválóságai, és számos zenei formációban mûködtek, illetve mûködnek közre.
Az elsõ napi tánc közösségi élményébõl épp csak ébredezõ közönséget szombaton a Pátkai Rozina Quintet rántja vissza a dél-amerikai zenék varázslatába. Az olasz gyökerekkel rendelkezõ fiatal magyar énekesnõ klasszikus vonalon kezdte ugyan pályáját, több éve azonban már latin töltetû muzsikájával kápráztatja el közönségét itthon és határainkon kívül egyaránt. Rozina számos nemzetközi verseny díjazottja, aki jó néhány hazai és külföldi fesztivál színpadán gazdagította elismeréseinek sorát. A fõként bossa novát játszó kvintett zenéjét a brazil dallamvilág autentikus elõadásmódja, az ének és a fúvós hangszerek magával ragadó összjátéka, valamint a sajátos felfogású dalok teszik egyedivé. Szakítva a zárt formákkal nagyobb térhez jut az improvizáció, a modern zenei elemek és a pillanatnyi gondolatok zenei megformálása.
Ezt követõen a 2008-ban magyar és latin-amerikai zenészek közremûködésével létrejött elsõ magyarországi timbazenekar, a Barrio Latino elõadásának köszönhetõen növekszik meg erõsen a percenkénti pulzusszám. A csapat zenéjét egy szerencsés véletlen folytán fedezte fel a Grammy-díjas hangmérnök és lemezkiadó, Michael Lazarus, így a zenekar elsõ kislemeze a kaliforniai Latin Pulse Music kiadó gondozásában jelent meg 2013 õszén. A „Con Clave Y Tambó” címû dal rövid idõ alatt bejárta az egész világot, Perutól Japánig ugyanis több mint 50 országban – és szombat este már Villányban is – táncol rá a salsaközösség.
Az évfordulós fesztivál fénypontját és egyben záróakkordját egy rendkívül népszerû külföldi sztár és vadonatúj zenekarának fergeteges koncertje szolgáltatja, amely méltó módon illeszkedik a sorozat 2016-os tematikájába és – a legszerényebben kifejezve – tartja az elõzõ néhány esztendõben itt fellépett nemzetközi vendégmûvészek produkciója által képviselt magas színvonalat. A Matt Bianco nevet viselõ formáció alapítója és énekese, Mark Reilly a hollandiai New Cool Collective zenekarral társult, hogy közösen rögzítsék a 2016 elején megjelenõ „The Things You Love” címû stúdióalbumot. A villányi élõ koncertshow keretében megszólalnak a frissen kiadott lemez válogatott szerzeményei, amelyeket lépten-nyomon megközölnek a kultikus Matt Bianco zenekar legnagyobb világslágerei, mint például a „Whose Side Are You On?”, a „More Than I Can Bear”, a „Half A Minute” vagy a „Get Out Of Your Lazy Bed” – hogy csak néhányat említsünk. A kilenctagúvá bõvült népes együttes fellépésének igazi kuriózuma, hogy ez a felállás és mûsor Magyarországon az V. GERE Jazz Fesztiválon debütál. A klasszikus latin-pop õsatyja egy végtelenül dinamikus zenegépezettel felvértezve érkezik a Gere-birtokra, hogy a fesztivál eddigi történetének vélhetõen legtüzesebb pillanataival tegye emlékezetessé ezt az ünnepi kiadást.
PROGRAM
2016. június 10., péntek
18:00 óra: Kapunyitás
19:00 óra: Enyedi Sugárka JazzTett
21:00 óra: Ricardo Salsa Club
2016. június 11., szombat
17:00 óra: Kapunyitás
18:00 óra: Pátkai Rozina Quintet
20:00 óra: Barrio Latino
22:00 óra: Matt Bianco (Mark Reilly) & New Cool Collective
Jegyvásárlás:
http://webaruhaz.gere.hu/termekek/v-gere-jazz-fesztival-2016-06-10-11.html