Magyar borok sikere Stockholmban
A stockholmi magyar nagykövetségen 2012. október 16-án megrendezett kóstolón 19 kiállító 32 magyar pincészet 129 termékét mutatta be a csaknem 100, kizárólag szakmai körökbõl érkezõ vendégnek. A svéd borszakma képviselõi (importõrök, sommelier-k, újságírók és az állami monopólium beszerzõi) tematikus mesterkurzusokon ismerkedhettek meg Magyarország autentikus terroir boraival, az egyes terroirok jellegzetességeivel, illetve az egyes borrégiókra jellemzõ különbözõ fajtákkal. A kurzusok után sétáló kóstoló következett, ahol a vendégek kötetlen párbeszéd keretében ismerkedhettek a magyar termelõkkel és boraikkal.
A Nemzeti Külgazdasági Hivatal kiegészítõ jelleggel, exportfejlesztési tevékenysége keretében foglalkozik a magyar borok külpiaci megjelenésének támogatásával. Tevékenységét stratégiai megfontolásokból kevés, de a magyar borok szempontjából fontos piacra összpontosítja, így szerepel a kiemelt célterületek között a skandináv piac is.
A svéd piacon több termelõ évek óta jelen van, de piaci jelenlétük az ilyen események kapcsán tovább erõsíthetõ. Az új termelõk piacra juttatása mellett fontos cél, hogy az állami monopóliumot rábírjuk, hogy egyre több magyar bort érintõ tendert írjanak ki. Erre jó esély van, hiszen a Systembolaget több beszerzõvel is jelen volt az eseményen és a termelõk visszajelzései alapján komoly tárgyalásokat folytattak a kiállítókkal. A borászatok elmondása alapján az állami monopólium fokozott érdeklõdést mutatott a magyar roséborok iránt.
A HITA jövõ év elején tovább folytatja skandináv piaci aktivitását, a norvég piacon másodszorra szervez önálló magyar borbemutatót és emellett lehetõséget biztosít a magyar termelõknek, hogy az eddig még érintetlen dán piacon is bemutatkozhassanak.